نخستین برداشت کلزای کشور در استان بوشهر آغاز شد/ پیش‌بینی برداشت ۱۸۰ هزار تن کلزا در سال جاری

پایگاه خبری DA1news: نخستین برداشت کلزای کشور در سال جاری با حضور معاون امور زراعت و مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی در استان بوشهر آغاز شد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی استان بوشهر، علیرضا مهاجر معاون وزیر در امور زراعت روز پنج‌شنبه ۱۷ فروردین ماه در مراسم برداشت کلزای این استان، گفت: در سال زراعی جاری ۱۰۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی کشور زیر کشت محصول دانه‌ روغنی کلزا رفته است که پیش‌بینی می‌شود امسال ۱۸۰ هزار تن محصول برداشت شود.

وی افزود: با توجه به شرایط خاص آب و هوایی و خشکسالی حاکم بر استان گلستان که بیشترین سطح زیر کشت در این استان است از لحاظ وسعت نسبت به سال گذشته افزایشی نداشته‌ایم.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی به آغاز برداشت گندم نیز اشاره کرد و گفت: در سال زراعی جاری پنج میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی به زیر کشت گندم رفته است که از این میزان یک میلیون و ۹۵۰ هزار هکتار گندم آبی و سه میلیون و ۹۵۰ هزار هکتار گندم دیم است.

وی یادآور شد: هرچند از نظر سطح زیر کشت گندم نسبت به سال زراعی گذشته در کشور افزایشی نداشته‌ایم اما با توجه به شرایط آب و هوایی پیش‌بینی می‌شود تولید گندم امسال نسبت به سال گذشته حدود ۱۵ درصد افزایش یابد.

مهاجر اظهار کرد: برداشت گندم در استان‌های گرمسیری شامل بوشهر، سیستان و بلوچستان، شمال استان خوزستان، جنوب استان فارس و هرمزگان آغاز شده است.

به گفته وی در حال حاضر به اندازه کافی کمباین برای برداشت محصول گندم وجود دارد و تنها در زمینه تامین سوخت کمباین مشکلاتی وجود دارد که انتظار می‌رود با قول و وعده دولت در کوتاه‌ترین زمان مشکل سوخت کمباین‌ها و سایر وسایلی که در زمینه برداشت گندم فعال هستند در کشور برطرف شود.

معاون امور زراعت در خصوص قیمت خرید تضمینی گندم نیز گفت: قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲، ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده و ۱۵۰۰ تومان یارانه کشت در نظر گرفته شده که بخشی از آن به یارانه کود و بذر اختصاص داده شده است.

وی یادآور شد: هرگونه افزایش قیمت خرید تضمینی گندم منوط به تصمیم دولت و مجلس شورای اسلامی است.

مهاجر گفت: هم‌اکنون مراکز خرید گندم در سراسر کشور آماده تحویل محصول هستند و با توجه به هماهنگی‌های انجام شده تلاش می‌شود در کوتاه‌ترین زمان ممکن پول گندم‌کاران پرداخت شود.

پیش‌بینی برداشت بیش از ۳۰۰ تن کلزا در استان بوشهر

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر نیز گفت: در سال زراعی جاری ۴۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی این استان به زیر کشت کلزا رفت که به دلیل سیلاب از این میزان ۳۰۰ هکتار به مرحله برداشت رسید.

کبری توکلی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود متوسط برداشت از هر هکتار مزرعه کلزا یک تن و ۲۰۰ کیلو باشد که انتظار می‌رود بیش از ۳۰۰ تن محصول در استان برداشت شود.

وی یادآور شد: در سال زراعی گذشته تنها ۱۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان بوشهر به زیر کشت کلزا رفته بود این درحالی است که با توجه به برخی مشوق‌های دولت سطح زیر کشت دانه‌های روغنی در سال زراعی جاری افزایش یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *