نجفی عنوان کرد: فرآیند درمان و بهسازی خاک با کمک هوش مصنوعی 

پایگاه خبری DA1news: هوش مصنوعی با مدیریت دقیق عناصر آب، خاک و گیاه می‌تواند در رسیدن به کشاورزی دانش بنیان و پیشرفته کمک کند.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی گفت: یکی از برنامه‌های مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان رضوی ایجاد کارگروه ویژه در زمینه هوش مصنوعی و استفاده از آن در جهت افزایش بهره وری در تحقیقات است.

مسعود نجفی افزود:هوش مصنوعی در سیستم‌های آبیاری به کاهش مصرف آب تا ۲۵ درصد کمک کرده است و مرکز خراسان رضوی با توجه به تحقیقات گسترده‌ای که در زمینه بهره وری آب انجام داده و یک رویداد فناورانه نیز با همین هدف امسال برگزار کرده است از مهم‌ترین برنامه‌های ما در حوزه هوش مصنوعی کاربرد آن در افزایش بهره وری آب خواهد بود.

وی با اشاره به نقش هوش مصنوعی در گیاه پزشکی گفت:هوش مصنوعی می‌تواند ما را در استفاده دقیق از سموم و آفت کش‌ها و همچنین روش‌های دقیق کنترل علف‌های هرز و بسیاری موارد دیگر در حوزه گیاه پزشکی کمک کند و بهره وری را افزایش دهد و تاثیر مهم دیگر هوش مصنوعی را می‌توان در استفاده دقیق و بهینه از نهاده‌های کشاورزی مانند کود‌ها دانست.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی با اشاره به یکی از پروژه‌های مهم مرکز خراسان رضوی در سال گذشته در طرح درمان و بهسازی خاک گفت: با توجه به مشکل کمبود مواد مغذی در خاک استان با کمک محققان این مرکز این طرح شروع و سیمای حاصلخیزی و تغذیه گیاهی استان تهیه و در اختیار بهره برداران قرار گرفته است و اکنون در نظر داریم با کمک هوش مصنوعی فرآیند درمان و بهسازی خاک را به شکل دقیق و با مدیریت بهینه پیگیری و در اختیار کشاورزان استان قرار دهیم.

نجفی یکی دیگر از کاربرد‌های هوش مصنوعی را در خوراک دام طیور و آبزیان دانست و تصریح کرد: تامین نهاده‌های تولید خوراک دام جزء مهم‌ترین مشکلات کشور بوده است و در خصوص جایگزینی ضایعات کشاورزی با نهاده‌های اصلی خوراک دام تحقیقات متعددی انجام شده است و مرکز تحقیقات خراسان رضوی در سال گذشته موفق به تولید خوراک دام کامل تخمیری شد که این خوراک در حوزه عشایری در تامین مواد غذایی دام عشایر و تولید گوشت بسیار تاثیرگذار است.

وی گفت: در این حوزه نیز هوش مصنوعی می‌تواند با ورود در بحث جایگزینی ضایعات بخش کشاورزی ما را در افزایش بهره وری کمک کند لذا تصمیم دیگر مرکز استفاده از این تکنولوژی در بحث خوراک دام خواهد بود.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان رضوی در با اشاره به اهمیت بهره وری در کشاورزی گفت: امنیت غذایی مهم‌ترین هدف وزارت جهاد کشاورزی و کشور است و استفاده از تکنولوژی جدید هوش مصنوعی قطعا یکی از مهم‌ترین روش‌های رسیدن به این مهم است.

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی