مگس میوه زیتون و روشهای کاربرد ترکیبات بازدارنده تخم ریزی

پایگاه خبری DA1news: مگس میوه زیتون Bactrocera oleae Rossi در حال حاضر به عنوان جدیترین آفت باغهای زیتون ایران و به خصوص استان گیلان مطرح ميباشد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور در سال 1398 دستورالعمل فنی کنترل مگس میوه زیتون با استفاده از ترکیبات بازدارنده تخم ریزی را که توسط  محمدرضا عباسی مژدهی، علی اکبر کیهانیان با عنوان کنترل مگس میوه زیتون با استفاده از ترکیبات بازدارنده تخم ریزی تهیه و منتشر کرد.

در این دستور العمل آمده است: خسارت مگس میوه زیتون، باعث کاهش کمیّت و کیفیت میوه و روغن زیتون ميشود. در پژوهشیکارایي چندترکیب بازدارنده تخم ریزی برای کاهش خسارت مگس میوه زیتون طي سالهای 1398 الي 1391 در باغ کلکسیون ایستگاه تحقیقات زیتون رودبار بررسي شد. تیمارها شامل کائولین 8 درصد، کائولین 8 درصد، کائولین 8 درصد+ هیدروکسیدمس، کائولین 8 درصد+ هیدروکسیدمس، هیدروکسیدمس و تیمار شاهد (آب) بود.

محلولپاشي در سه نوبت در هر سال اجرا گردید؛ مرحله اول درحدود نیمه دوم خرداد و هم زمان با سخت شدن هسته میوه زیتون، مرحله دوم در اوایل شهریور با افزایش شکار تله های جلب کننده و مرحله سوم در اوایل مهر با افزایش مجدد جمعیت آفت صورت گرفت.

بررسي نتایج نشان داد تیمار کائولین 8 درصد + هیدروکسیدمس دارای بیشترین قدرت بازدارندگي تخم ریزی برای مگس میوه زیتون بود. میزان آلودگي میوه های زیتون در تیمار کائولین 8 درصد + هیدروکسیدمس طي سالهای 98-91 به ترتیب 81/1 ± 00/8 ، 61/1 ± 00/8 و 08/1 ± 86/6 واختلاف معني دار با سایر تیمارها بود. با توجه به نتایج فوق، ترکیب هیدروکسید مس به تنهایي و یا به همراه کائولین 8 درصد با حداقل سه نوبت محلول پاشي ترکیب مناسبي برای کنترل آفت مگس میوه زیتون و کاهش خسارت میوه ها توصیه ميشود.

با توجه به کارایي بسیار مناسب ترکیب هیدروکسید مس(Copper hydroxide)با غلظت 3 در هزار به تنهایي و همراه با ترکیب کائولین با غلظت 8 درصد توصیه ميشود از این دو ترکیب در مدیریت تلفیقي آفت مگس میوه زیتون استفاده شود. نحوه استفاده از این ترکیب بدین شکل است که این ترکیبات یك بار قبل از سخت شدن هسته میوه زیتون به صورت محلولپاشي کل درخت استفاده شود. در صورت امکان از سمپاشهای فرغوني و یا زنبهای که دارای شیر برگشت که نقش همزن را بازی مي کند، برای محلولپاشي استفاده شود چرا که ترکیب کائولین دارای خاصیت انحلال کمتری در آب برخوردار ميباشد و کاربرد سمپاشهای پشتي موتوری نميتواند کارایي این ترکیبات را افزایش دهد.

روشهای کاربرد ترکیبات بازدارنده تخم ریزی
با توجه به کارایي بسیار مناسب ترکیب هیدروکسید مس (Copper hydroxide) با غلظت 3 در هزار به تنهایي و همراه با ترکیب کائولین با غلظت 8 درصد توصیه ميشود از این دو ترکیب در مدیریت تلفیقي آفت مگس میوه زیتون استفاده شود.

نحوه استفاده از این ترکیب بدین شکل است که این ترکیبات یك بار قبل از سخت شدن هسته میوه زیتون به صورت محلولپاشي کل درخت استفاده شود. در صورت امکان از سمپاشهای فرغوني و یا زنبهای که دارای شیر برگشت که نقش همزن را بازی مي کند، برای محلولپاشي استفاده شود چرا که ترکیب کائولین دارای خاصیت انحلال کمتری در آب برخوردار ميباشد و کاربرد سمپاشهای پشتي موتوری نميتواند کارایي این ترکیبات را افزایش دهد.

مرحله دوم محلولپاشي قبل از شروع فعالیت نسل دوم آفت مگس میوه زیتون ميباشد که معمولا در اوایل شهریور ماه رخ ميدهد. به طور معمول گرمای تابستان باعث کاهش فعالیت مگس میوه زیتون در طبیعت شده و در نتیجه جلب حشرات کامل در تله ها از جمله کارتهای زرد چسبنده و یا تله های جلب کننده جنسي و غذایي بشدت کاهش ميیابد .در صورتيکه میوه های زیتون برای استحصال روغن روی درختان باقي بمانند اجرای مرحله سوم و حتي چهارم محلول پاشي نیز توصیه ميشود. نکته مهم در محلول پاشي استفاده از داده های هواشناسي و پیش بیني های اطلاعات هواشناسي ميباشد تا در صورت وقوع بارندگي از انجام محلول پاشي خودداری شود چرا که بارندگي شدید باعث شسته شدن ترکیبات از روی برگها و میوه های درختان ميشود.

 

منبع: موسسه تحقیقات گیاهپرشکی کشور