موقتاً قطع برق چاه موتورهای کشاورزی لغو شده است

پایگاه خبری Da1news:  معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی گفت: پیرو پیگیری‌های به‌عمل‌آمده توسط وزارتخانه و رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی موقتاً قطع برق چاه موتورهای کشاورزی لغو شده است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، شاهپور علایی مقدم ظهر پنجشنبه در حاشیه برگزاری همایش ملی پسته در بردسکن در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پیرو پیگیری‌های به‌عمل‌آمده توسط این وزارتخانه و رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، موقتاً قطع برق چاه موتورهای کشاورزی لغو شده است و به جد پیگیر هستیم این مهم ادامه داشته باشد.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی گفت: مصرف برق حوزه کشاورزی چندان زیاد نیست؛ لذا باید وزارت نیرو این بخش اقتصادی را که مصرف برق آن برای تزئینات نیست بیشتر نگاه کند.

وی افزود: وزارت نیرو باید تدابیری را داشته باشد که به جای قطع برق چاه موتورهای حوزه کشاورزی که با سفره مردم سروکار دارد، برق یک فروشگاه را موردتوجه قرار دهد.

علایی مقدم با بیان این که کشاورز باید بهره‌وری اقتصادی داشته باشد، گفت: این بهره وری، امکان‌پذیر نیست مگر با تولید بیشتر که تولید بیشتر موجب صادرات و ارزآوری بیشتر برای کشور خواهد بود.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی اصلاح الگوی کشت و کشاورزی قراردادی را از طرح‌های مهم دولت برای ارتقای جایگاه کشاورزی به ویژه در محصولات اساسی و استراتژیک نام برد و افزود: با عملیاتی‌شدن این روش که از برنامه‌های وزارتخانه است دغدغه‌های کشاورزان پایان می‌یابد.

وی بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی، کشت قراردادی را به‌عنوان راهکار نهایی و جلوگیری از فساد، ضرر و زیان محصولات کشاورزی، مقابله با واسطه‌گری و افزایش درآمد کشاورزان معرفی کرده و اجرای آن را در سال جاری با گندم و کلزا کلید زده است.

علایی مقدم در ادامه با اشاره به همایش پسته در بردسکن گفت: استان خراسان رضوی را با سطح زیر کشت ۷۸ هزار هکتار پسته بارور، مقام دوم را بعد استان کرمان دارد بردسکن با ۱۴ هزار هکتار سطح زیر کشت و ۱۶ هزار تن تولید پسته از شهرستان‌های دارای حرف در استان خراسان رضوی است؛ لذا باید مراکز تحقیقات و محققین این حوزه در راستای بالابردن راندمان تولید که در مقایسه با دنیا خیلی عقب هستیم کار کنند.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی پسته را یک محصول اصیل ایرانی ذکر کرد گفت: سطح میانگین برداشت محصول در خراسان رضوی در حال حاضر ۹۰۰ کیلوگرم در واحد سطح است. اگر مقدار ۲۰۰ کیلوگرم بر میزان برداشت محصول اضافه کنیم، می‌توانیم در یک برنامه ۵ ساله هم راندمان آب وهم تولید را بالا ببریم و دستاورد بزرگی برای کشور خواهد بود.

وی با بیان اینکه کشاورز ما در ایران وقتی موفق است که بداند در زنجیره تولید قرارداد و بداند که دسترنج او در پایان کار بدون دغدغه در مسیر بازار فروش و صادرات قرار دارد، افزود: وقتی تولید یک محصول بالا باشد، صادرات به‌خوبی انجام می‌شود و از این لحاظ، ارزآوری برای کشور خواهد داشت که این مهم، ضمن بالابردن اقتصاد خانواده به اقتصاد کشورمان نفع می‌رساند.

علایی مقدم خطاب به کشاورزان گفت: کشاورز نباید پیش از اینکه بازار مصرف محصول خود را شناسایی کرده باشد بذر را در خاک کند؛ لذا باید با شناخت بازار در مسیر زنجیره تولید که قرار می‌گیرد، اقدام به کشت محصول کند و در این راه وزارت جهاد کشاورزی با برنامه‌های در کنار کشاورز خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *