موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور؛ پویا و هدفمند

پایگاه خبری DA1news: اعضای هیات علمی موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور در ادامه فعالیت های خود طی هفته جاری دوره های آموزشی مختلفی را در انتقال یافته های علمی موسسه برگزار کردند.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور، از جمله برنامه های آموزشی این موسسه تحقیقاتی می توان به وبینار آموزشی كنترل بیولوژیك شته جالیز در محصولات گلخانه‌ای، بررسی همراهی قارچ‌ها و نماتدها با بیماری زوال مركبات و بیماریهای ویروسی فلفل و مدیریت آنها اشاره کرد.
آنچه که در پی خواهد آمد گزارشی کوتاه از فعالیت اعضای هیات علمی موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور است:

كنترل بیولوژیك شته جالیز در محصولات گلخانه‌ای
با توجه به اهمیت اجرای کنترل بیولوژیک در گلخانه‌های کشور برای تولید محصول سالم عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور در وبینار آموزشی، چگونگی استفاده از دشمنان طبیعی به عنوان عوامل کنترل بیولوژیک شته جالیز در خیار گلخانه‌ای را شرح داد.
به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور، وبینار آموزشی «کنترل بیولوژیک شته جالیز در محصولات گلخانه‌ای» با تدریس سید حسن ملکشی عضو هیات ‌علمی بخش تحقیقات کنترل بیولوژیک در سطح ملی برگزار شد.

عضو هیات علمی موسسه با اشاره به اینکه گلخانه‌ها بستر مناسبی برای اجرای برنامه‌های کنترل بیولوژیک می‌باشند بیان داشت: در بین گیاهان سبزی و صیفی، خیار گلخانه‌ای با سطح زیرکشت بیش از 7 هزار هکتار بیشترین سطح کشت را دارد. شته‌ها، بویژه شته جالیز Aphis gossypii از آفات مهم خیار گلخانه‌ای هستند که علاوه بر خسارت کمي و کيفي، ناقل ويروس‏هاي گياهي نیز می‌باشند؛ به طوری که ۶۳ گونه از شته‌ها قادرند ویروس موزاییک خیار را از گیاهان آلوده به گیاهان سالم منتقل کنند.

وی در ادامه گفت: در گذشته از سموم متعددی برای کنترل شته‌ها استفاده می‌شد. مصرف سموم در کوتاه مدت جمعیت شته ها را کنترل می کند ولی پایدار نبوده، مجددا طغیان کرده و موجب خسارت می‌شوند. از آنجاییکه خیار محصولی با مصرف تازه خوری است، باقیمانده سموم در آن عوارض زیان‌آوری برای انسان دارد.

بررسی همراهی قارچ‌ها و نماتدها با بیماری زوال مركبات و مدیریت آنها
موسی نجفی نیا عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور در رویداد ملی زوال مرکبات، رعایت اصول اولیه باغبانی مانند استفاده از نهال سالم و گواهی شده، انتخاب بستر مناسب و رعایت اصول تغذیه صحیح در احداث باغات جدید و کنترل عوامل زیستی را از مهمترین راههای مدیریت عارضه زوال مرکبات معرفی کرد.
به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور، در راستای همکاری های علمی بین موسسه ای و با درنظر گرفتن موضوعات مسئله محور، رویداد ملی زوال مرکبات، چالش ها، راهکارها و برنامه آینده با مشارکت موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور و موسسه تحقیقات علوم باغبانی، به میزبانی پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه گرمسیری، با شرکت بالغ بر 150 نفر از کارشناسان و بهره‌برداران بخش کشاورزی، بصورت غیرحضوری برگزار شد.

در این رویداد علمی شش سخنرانی علمی ارائه شد که موسی نجفی نیا عضو هیات علمی بخش تحقیقات بیماری‌های گیاهی در زمینه «بررسی همراهی قارچ‌ها و نماتدها با بیماری زوال مرکبات و مدیریت آنها» سخنرانی کرد.

نجفی نیا گفت: زوال مرکبات به فرم زوال تدریجی و مرگ ناگهانی ممکن است دیده شود. رنگ پریدگی عمومی درختان، کاهش سطح سبز درخت، پوسیدگی شدید ریشه‌ها، عدم تولید جوانه جدید در فصل جوانه زنی و در نهایت مرگ درختان آلوده به عنوان مهمترین علایم بیماری زوال مرکبات می‌باشند.

دوره انتقال یافته های تحقیقاتی آشنایی با بیماریهای ویروسی فلفل و مدیریت آنها
رضا پوررحیم و شیرین فرزادفر اعضای هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور ضمن حضور در شهرستان تیران استان اصفهان، سلامت بذر مصرفی و استفاده از نشا سالم و عاری از ویروس را از مهمترین روش‌های مدیریت بیماری‌های ویروسی در فلفل معرفی کردند.
به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور، برنامه انتقال یافته هاي تحقیقاتی «آشنایی با بیماریهای ویروسی فلفل و مدیریت آنها» با تدریس رضا پوررحیم و شیرین فرزادفر اعضای هیات علمی بخش تحقیقات ویروس‌های گیاهی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور با حضور مدیران و کارشناسان ترویج و حفظ نباتات شهرستان، کارشناسان، بهره‌برداران و گلخانه‌داران حرفه‌ای در محل مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان تیران استان اصفهان برگزار شد.

شهرستان تیران با سطحی معادل 350 هکتار گلخانه یکی از مهمترین مراکز تولید محصولات گلخانه‌ای بوده و بخش عمده این تولیدات ضمن صادرات به خارج از کشور، منجر به درآمدزایی ارزی می‌گردد.

اعضای هیات علمی موسسه ضمن شرح علایم آلودگی به ویروس شامل بازماندگی از رشد و کوتولگی گیاه، بدشکلی برگ و میوه، موزائیک برگ، لکه های رنگ پریده بر روی میوه‌؛ به معرفی ویروس پیچیدگی برگ فلفل، ویروس موزاییک خفیف فلفل، ویروس موزاییک خیار، ویروس پژمردگی لکه‌ای گوجه فرنگی و ویروس موزاییک یونجه به عنوان مهمترین ویروس‌های آلوده کننده فلفل پرداختند.