مهندس رضا فرازی: فیروزه کوه، بهشت سرمایه گذاران در بخش کشاورزی است

 Da1news: شهرستان فیروزکوه از جمله شهرستان‌هایی است که به سبب داشتن خاک حاصلخیز و شرایط آب و هوایی مناسب، روزانه انواع محصولات کشاورزی را تولید و روانه بازار می‌کند و یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی در استان محسوب می‌شود.

دو نمونه از محصولات شاخص کشاورزی در شهرستان فیروزکوه، گردو و انار بوده که قابلیت صادرات به خارج از شهرستان را دارد و محصول سیب زمینی و سیب درختی نیز از دیگر تولیدات مرغوب این شهرستان محسوب می‌شود.

همچنین فعالان بخش های مختلف کشاورزی  این شهرستان با بهره گیری از صنایع توسعه کننده و مکانیزاسیون بخش کشاورزی در توسعه بخش های مختلف این حوزه فعال بوده به طوری که این شهر را متمایز کرده است.

اهمیت اراضی مرغوب و با کیفیت شهر فیروز کوه  و همچنین محصولات خاص زراعی و باغی و دامی این شهر باعث شده است که در حوزه کشاورزی در سطح استان تهران و در مواردی در سطح کشور مطرح و زبانزد باشد.

به همین منظور پایگاه خبری اخبار روزانه کشاورزی با  مهندس رضا فرازی مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان فیروزکوه گفت و گویی انجام داده ایم که در ادامه میخوانید:

مدیر اداره جهاد کشاورزی فیروزه کوه درباره جایگاه  بخش کشاورزی در استان تهران گفت: فیروزکوه بزرگترین شهرستان استان تهران است و بیش از 8000 هکتار اراضی زراعی و باغی دایر را دارا بوده و در این بین محصولاتی مانند سیب زمینی، انار، گردو، تولید مرغ گوشتی و بحث اصلاح نژاد دام سبک و سنگین از اهمیت بسزایی در سطح استان و همچنین در کشور را  دارد. و این موضوع باعث شده که اولویت و محور توسعه اصلی فیروزکوه، بخش کشاورزی باشد و اذعان کنیم که  جهاد کشاورزی شهرستان نگاه ویژه ای به این موضوع داشته و دارد.

رضا فرازی در ادامه افزود: همچنین فیروزکوه با دارا بودن بالغ بر 300  هکتار باغ انار قطب تولید انار در استان را به خود اختصاص داده است و این محصول از نظر کیفیت و ارزش در بین استان و استان های همجوار برندی زبانزد است.

از دیگر محصولات این استان سیب زمینی بوده که دراین مورد هم توضیح دهید؟

مهندس رضا فرازی در باره کشت و بهره برداری سیب زمینی در فیروزکوه اظهار داشت: در بحت کشت و تولید سیب زمینی باید گفت که شهرستان فیروزکوه یکی از با مرغوبترین و باکیفیت ترین سیب زمینی در سطح استان و به جرات میتوان گفت که در سطح کشور را دارا بوده چرا که این محصول ارزش غذایی بالای را به خود اختصاص داده است و طبق تحقیقات و نمونه برداری سازمان تحقیقات اداره جهاد کشاورزی استان تهران در 10 مزرعه نمونه  ای که در سطح شهرستان فعالیت و بهره برداری میشود انجام داده است ، مقدار نیترات موجود در این محصول کمتر از حد مجاز بوده است و این نشان دهنده این ارزش غذایی و کیفیت بالای سیب زمینی کشت شده در فیروز کوه است،

وی در ادامه گفت: چرا که به علت مرغوب بودن خاک و خوش هوا بودن این منطقه از کود و سم کمتری در کشت این محصول استفاده میشود. و همانطور که میدانید مقدار ترکیب نیترات با محصولات کشاورزی علی الخصوص سیب زمینی باعث بروز سرطان و نازایی میشود که این موضوع در محصولات سیب زمینی شهرستان وجود ندارد.

مهندس رضا فرازی در بخش باغداری در این شهرستان اظهار داشت: گردوی فیروزکوه نیز یکی از بهترین گردو های مطرح در بین استان های همجوار می باشد که این گردو در عین پوست نازک بودن و درصد چربی بالا یکی از با کیفیت ترین محصولات گردو در استان را به خود اختصاص داده است. و همچنین انار فیروزکوه در بین محصولات مهم و صادراتی این شهر به دیگر شهرها و استانها بوده که مرغوبت این محصولات برای هر فردی آشناست.

وی در ادامه در باره حمایت های انجام شده در حوزه کشاورزی گفت: در حوزه حمایت های انجام شده در حوزه کشاورزی که اداره جهاد کشاورزی انجام داده شده باید گفت فیروزکوه در حوزه مکانیزاسیون حوزه های مورد نظر بیشترین جذب را داشته و کشاورزانی که متقاضی و علاقه مند با بهره گیری از مکانیزسیون بوده اند حمایت های صورت گرفته که یکی از این حمایت ها تسهیلاتی انجام شده در حمایت های انجام شده فیروزکوه را می توان پیشرو در ارائه تسهیلات دانست که میتوان به عنوان نمونه در سال گذشته بیش از 150 میلیارد تومان به بهره برداران کشاورزی تسهیلات مالی پرداخت شده که این تسهیلات علاوه بر بانک کشاورزی که حامی اصلی کشاورزان در ارائه تسهیلات است دیگر بانکها هم با هماهنگی های انجام شده در بین بانکها به بانکهایی مانند ملی، سپه ، رفاه و صادرات و دیگر بانکها را میتوان نام برد.

وی اظهار داشت: همچنین در شهرستان، صندوقی به نام صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی وجود دارد که حدود 49 تا 50 دردصد آن دولتی و مابقی سهم آورده کشاورزان بوده که این صندوق بیش از 1000 عضو دارد و این صندوق با اراده تسهیلات کم بهره به سهم بسزایی در ارائه وام به بخش کشاورزی را به عهده گرفته است.

همچنین کودهای یارانه ای و نهاده دامی که با قیمت مصوب از دیگر حمایت های انجام شده در بخش کشاورزی را می توان نام برد.

مدیر جهاد کشاورزی فیروزه کوه در باره دوره های آموزشی انجام شده برای بهره برداران و فعالان بخش کشاورزی گفت: خوشبختانه در حوزه های آموزشی همکاران و پرسنل اداره جهاد کشاورزی ، کارشناس و تحصیلکرده با سابقه موثمر ثمر و کاربردی را دارا بوده و میتوانند در بخشهای مختلف کشاورزی بهترین آموزش و راهنمایی و مشاوره های مثمر ثمری را در حوزه های مختلف با بهره برداران بدهند. به غیز از این اداره جهاد کشاورزی در تمام فصول سال دور های آموزشی را تهیه و اجرا می کند. در عین حال افرادی که تمایل به سرمایه گذاری در تمامی بخش های کشاورزی دارند ابتدا مشاور های لازم را از همکاران و پرسنل اداره می گیرند و باید بگویم که درب اداره جهاد کشاورزی فیروزکوه همیشه بروی مراجعان باز بوده و از همه بهره برداران در تمامی حوزه های کشاورزی احتیاج به مشاوره و راهنمایی را دارند استقبال و همراهی می کند.

وی در ادامه افزود: باید اضافه کنم که این دوره های با استفاده از اساتید و کارشناسان خبره برگزار شده و در پایان دورهای آموزشی که اداره متولی و مجری آن بوده، مدارک پایان دوره به سرکت کنندگان داده می شود که  این مدارک در آینده میتواند در دریافت مجوزها و تسهیلات کمک حال استفاده کنندگان خواهد بود.

مدیر جهاد کشاورزی فیروزه کوه در باره پرورش و بهره برداری دام های سبک و سنگین در این شهرستان گفت: در تولید مرغ  با توجه به تعداد واحدهای تولید مرغ در این شهرستان باید  بگویم که فیروزکوه در سال گذشته با بهره برداری و افتتاح واحد های تولید مرغ گوشتی، رتبه اول تولید مرغ گوشتی را به خود اختصاص داده است و پیش بینی و تلاش ما این است که تا پایان سال دو یا سه واحد جدید به واحدهای تولید مرغ گوشتی افزوده شود.

وی در ادامه افزود: همچنین شهرستان فیروزکوه در تولید ماهی و بچه ماهی نیز قطب  تولید ماهی در استان را به خود اختصاص داده است و 40 درصد ماهی قزل آلا  و ماهی سرد آبی را در این شهر تولید می کنیم.

رضا فرازی گفت: در حوزه اصلاح نژاد دام نیز باید گفت که فیروزکوه با دارا بودن 4 واحد اصلاح نژاد در کل کشور حرف برای گفتن داریم که یک واحد اصلاح نژاد دام سنگین و سه واحد سبک است توانستیه ایم  با دایر و فعال بودن این واحدها در تولید و اصلاح اسپرم و در حوزه ژن را به کل کشور ارائه شود  که در این حوزه میتوان گفت که فیروزه کوه را از این لحاظ خاص شود.

وی اظهار داشت: و باید گفت که شهرستان فیروزه کوه بهشت سرمایه گذاران در بخش کشاورزی نام برد. و در سرمایه گذاری های صورت گرفته در تمامی زمینه های کشاورزی مساعد بوده و اداره جهار کشاورزی فیروزکوه از این بایت استقبال خواهد که که چرا که هم باعث رونق اقتصادی و پیشرفت شهرستان بوده و هم باعث اشتغالزایی خواهد بود و مهمتر از همه سرمایه گذار سود خوبی را در این شهرستان خواهد برد. و این موضوع کمک خواهد کرد که فیروزکوه همچنان رتبه مورد نظر را در استان به خود اختصاص دهد.

مدیر جهاد کشاورزی فیروزه کوه  افزود: رتبه هایی کسب شده در حوزه های کشاورزی که گفته شد اعداد و رتبه های خاص  بوده و حتی میتوان گفت که در کمتر استانی این پتانسیل و فعالیت را داشته است چرا که فیروزکوه با جمعیت و وسعت کوچکی دارد توانسته است که در حوزه های گفته شده حرفی برای گفتن داشته باشد، و این نتیجه سرمایه گذاری های بوده است که دولت در این حوزه انجام داده به عنوان نمونه یکی ازاین سرمایه گذاری های انجام شده توسط دولت انجام شده که در دست اجرا و راه اندازی است واحد اصلاح نژاد بزرگ شهرستان فیروز کوه که در حال راه اندازی و بهره برداری است و همچنان که گفتم سه واحد مرغداری بزرگ هم در حال احداث  بوده و پیش بینی میکنیم تا آخر سال دو واحد از این مرغذاری های به بهره برداری خواهد رسید که این سرمیاه گذاری بالغ بر 200 میلیارد تومان بوده که با حمایتهای جهاد کشاورزی شهر صورت گرفته و باز تکرار می کنم که فیروز کوه را می توان بهشت سرمایه گذران در استان تهران و استانهای همجوار است.

و باید گفت که هر سرمایه گذاری که قصد دارد در فیروزکوه سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی انجام دهد از طرف اداره جهاد کشاورزی شه حمایت می شود. سیاست اداره بر حمایت های مختلف از تولید و سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی در شهرستان فیروز کوه بوده و این مهم را ثابت کرده ایم.

مهندس رضا فرازی در ادامع گفت: در حوزه تولید مرغ گوشتی باید بگوییم که شهرستان فیروزکوه در تولید مرغ گوشتی یکی از معدود شهرهای کشور است که صرفا در این حوزه فعالیت بارز همراه با نگاه توسعه ای داشته و دارد. و این باعث شده است که منطقه فیروزکوه در تولید مرغ گوشتی با کیفیت نمره مثبت و خوبی را به خود اختصاص دهد که چرا که مرغ های تولید شده در واحدهای تولیدی با کمترین آلودگی و مریضی تولید و به دست مصرف کننده میرساند. به عنوان نمونه در مریضی آنفولانزای پرندگان که در سطح کشور مشاهده شده بود شهرستان فیروزکوه به دلیل پراکنده واحدهای تولید مرغ و همچنین رعایت اصول بهداشتی، هیچگونه ضرر و زیانی به تولیدکننده و واحدهای صنعتی نرسید. به همین منظور به دلیل آب و هوای منطقه و موقعیت مکانی شهرستان قابلیت سرمایه گذاری بیشری را دارد.

مدیر جهاد کشاورزی فیروزه کوه  در پاسخ به این پرسش که سرمایه گذاری در بخش دام و طیور چه تاثیری در حوزه زراعی و باغی شهر دارد گفت: به نظر ما این سرمایه گذاریها و بهره برداریها در حوزه تولید دام های گوشتی سبک و سنگین هیچگونه باعث نشده که در حوزه کشاورزی پسرفتی به وجود آید و  با درنظر گرفتن زمین هایی که واحدهای تولید دام به خود اختصاص می دهند درصد خیلی کمی از زمین های این شهر به  خود اختصاص می دهد.

وی در ادامه اظهار داشت:  و باید اضافه کنم که این موضوع با وسعتی زمین های موجود در شهرستان فیروزه باعث اشتعالزایی بوده است چرا که در یک واحد صنعتی تولید مرغ 5 الی 10 نفر اشتغالزایی مستقیم و 15 الی 20 نفر اشتغالزایی غیر مستقیم را به وجود خواهد آورد و در کنار توسعه کشاورزی، صنایع دام که به نوبه خود موجب  اشتغالزایی در شهرستان را فراهم می کند.

مدیر جهاد کشاورزی فیروزه کوه در پایان گفت: در آخر باید اضافه کنم که ما از تمامی فعالان و سرمایه گذاران بخش کشاورزی در شهرستان حمایت و استقبال میکنیم و دفتر مدیریت جهادکشاورزی شهرستان به روی تمامی این عزیزان باز بوده و سیاست و هدف اصلی ما  تسهیل در توسعه تمامی بخش های کشاورزی در شهرستان فیروزکوه بوده و است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *