مهندس حمید دبیری: در تولید و تهیه بذر صفی جات با مشکلاتی مواجه هستیم

پایگاه خبری DA1news: استان فارس در حوزه تولیدات گیاهی، در بخش زراعی حدود هشت میلیون و نیم تولیدات زراعی مقام دوم کشور را به خود اختصاص داده است و در بحث باغبانی بیش از سه میلیون و سیصد هزار تن تولید، مقام اول کشور را داراست و با توجه به تولیدات گیاهی حدود ده تا یازده درصد امنیت غذایی کشور مربوط استان فارس بوده و سهم بالایی در امنیت غذایی کشور و سلامت مردم داشته و برهمین اساس و در راستای افزایش عملکرد و بهره‌وری بهینه در سازمان جهاد کشاورزی استان فارس سیاست‌ها تعریف شده است که یکی از موارد که استان فارس بر آن تاکید دارد، آموزشی و برپایی نمایشگاه‌ها است که یکی از ابزارهای مهم در بهبود تولید بوده و در همین راستا آوردن تکنولوژی‌های جدید، فناوری‌های نوین شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های خلاق و مبتکر در جهت پیشبرد اهداف استفاده می کنیم تا کشاورزان و فعالان بخش های مختلف کشاورزی با دسترسی مستقیم داشته باشند.
ازاین رو و با توجه به جایگاه ویژه استان فارس در تولیدات زراعی و باغی با مهندس حمید دبیری معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت و گویی انجام داده ایم که می خوانید:

مهندس حمید دبیری معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در ابتدای این گفت و گو گفت: استراتژیک‌ترین نهاده در بحث تولید، بذر و نهال است و در این بخش یک سری مشکلات داریم به طور مثال استان فارس در بخش محصولات اساسی مثل گندم بیست و چهار شرکت تولید کننده‌ی بذر گندم فعال هستند که سالانه بالغ بر پنجاه و هشت هزار تن بذر گندم در طبقات مختلف تولید می کنند و این تولیدات به سایر استان‌ها هم ارسال می شود.

حمید دبیری گفت: در سال گذشته در استان فارس صد و نه درصد تولید شد که نسبت به برنامه ابلاغی بالاتر بود و به عنوان حمایت به تولیدکنندگان فعال تا پنجاه میلیارد تومن تسهیلات داده شده است. به غیر از این یکسری کمک های بلاعوض ، مجوزها و یا یک سری زمین ها که بعضی وقتها نیاز مثلا جایگاه هست و ا زهمه مهمتر توصیه‌ها، بازدید از مزارع تولیدکنندگان و حمایت‌های معنوی از دیگر حمایت های است که سازمان در اختیار تولیدکنندگان بذر قرار می دهد و در کناراین موارد کمک های یارانه ای هم هست به عنوان مثال، گذشته هزارو پونصد تومن دولت یارانه برای هر کیلوگرم بذر تخصیص داده است.

معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: در بحث سموم و کودها همین هست در بحث کودها یک سری کودها با نرخهای دولتی هست مثل کود های اوره و فسفاته و غیره که دولت سوبسیدهای خیلی بالایی می دهد. از دیگر حمایت های انجام شده توسط سازمان ، حمل و نقل این محصولات است
دبیر افزود: در بخش سم اصلی ترین وطیفه ما بازرسی و نظارت بر عدم استفاده از سموم تقلبی و قاچاق و کنترل قیمت سموم مورد مصرف کشور است.

وی ادامه داد: ما در بخش بذور سبز صیفی در سطح کشور واقعا مشکل داریم که باید یه فکر اساسی شود و باید کار تحقیقاتی در این مورد انجام شود.
دبیر در توضیح این مطلب گفت: یکی از حالا گلوگاه‌های مهم و مشکل آفرین کشاورزی در کشور همین بذر صفیجات هست و با توجه افزایش قیمتی که اتفاق افتاده بود تا چهار پنج برابر بوده ، مثلا گوجه فرنگی یک مارک خاص از دو میلیون به دوازده میلیون تومان رسید که نهایتا در قیمت نهایی و تولید شده آن تاثیر زیادی داشت و عملا تولیدی که به دست مردم میرسد رقم بالایی هست که موجب گرانی توی جامعه می شود.

مهندس حمید دبیر در بخش دیگری از این گفت و گو گفت: در بحث سلامت محور محصولات کشاورزی باید گفت که استفاده از مواد شیمیایی را کاهش میشه داد ولی حذف شدنی نیست، در دنیا سرانه‌ی مصرف سم حدود تقریبا دو برابر و بعضی موارد بیش از دوبرابر کشور ما هست اما، اون چیزی که اتفاق میفته و باعث میشه بعضی وقتا محصولات ما دچار مشکل بشه بحث بد مصرفی است به عنوان مثال یک سم دوره کارنس دارد اما گاها به این موارد و توصیه های توجه نمی شود و باعث میش ود که محصولات در بعضی موارد با مشکلاتی برخورد م یکند که چه د رتوزیع و یا صادرات به مشکلات بیشری برای جامعه بوجود می آورد.

دبیری گفت: در این مواردجهاد کشاورزی وطیفه دارد که بازرسی مداوم از دوره کاشت تا برداشت داشته باشد ا زدیگر موارد نظارت شماره و کدگذار یکود های مصرفی در کشاورزی است ، استفاده از روش های غیر شیمیایی در سم و کودهای مصرفی کشاورزی و در کنار این موارد مبارزه بیولوژیک است که سالانه حدود 20هزار هکتار مبارزه بیولوژیکی در مزارع و باغات استان انجام می شود.
وی افزود: در توضیخ مبارزه بیولوژیکی باید گفت که این نوه مبارزه در ابتدای اجرای آن هزینه بر بوده اما به مرور استفاده از این موارد در شمال استان فارس متداول شده است و به راحتی استفاده میشود.

دبیر ادامه داد و گفت: در بحث سلامت محور محصولات کشاورزی استفاده از شرکت هایی است که در تولید سم و کود برند بوده و سلامتی محصولاتشان ثابت شده است که به علت تحریم در حال حاضر از این شکرت های نمی توان بهره و استفاده کرد.
از دیگر موارد باید به استفاده از پیش آگاهی و پیشگیری است و استفاده از شبکه های مراقب سازمان است که در استان فعال بوده و در این مورد نیروهای خوب و کارشناس در تمامی امور باغی و زراعت در سطح استان در شهرها و مناطق فعالیت می کنند.

مهندس حمید دبیری در بخش دیگر از سخنان خود گفت: در بخش باغداری در استان فارس،مهم‌ترین سیاست‌هایی که ما داریم بحث شناسنامه دار کردن باغات استان است که معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی این وظیفه را به انجمن صنفی کشاورزی استان و استان‌ها داده است و باید در این مورد حمایت بیشتری هم صورت بگیرد.

وی افزود:هدف از شناسنامه دار کردن باغات این است که بتوانیم با شناسایی همه مواردی که در تولید و ایمنی باع تاثیر دارد با رصد باغات بتوانیم پیشرفتی در تولید و بهبود سلامتی باغات را داشته باشیم. از دیگر موارد بهبود تولیدات باغی استفاده از نهال های خوب و ممانعت از ورد بعضی نهال ها که در باغداری مضر و آفت دیگر باغها به حساب می آید.
با نهال خوب و مدیریت بد می توان محصولی به دست بیاوریم اما با نهال بد و مدیریت خوب نمیتوان تاثیری در بهبود و پیشرفت محصولاتمان داشته باشیم.

ویدئو کامل این گفت گو را در کانال آپارات DA1news.com ببینید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *