ملاک تجاری بودن کالا و چگونگی صدور کارت بازرگانی

پایگاه خبری Da1news: بر اساس تصویب هیات وزیران ماده ۱۰ آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات و اصلاحات بعدی آن ابلاغ شد که بر اساس بخشی از آن شرایط تجاری بودن کالا و نیز چگونگی صدور و تمدید کارت بازرگانی برای اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی و غیرایرانی تعیین شده است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، بر اساس این مصوبه که در ماده ۳ قانون مقررات صادرات و واردات موضوع تصویب‌نامه سال ۱۳۷۳ و اصلاحات بعدی آن اصلاح کرده است ملاک تجاری بودن کالا و چگونگی صدور کارت بازرگانی به این شرح است:

۱- ملاک تجاری بودن کالا: کالاهایی که به تشخیص گمرک برای فروش، وارد یا صادر می شود، اعم از اینکه به همان شکل یا پس از انجام عملیات تولیدی، تفکیک و بسته‌بندی به فروش برسد تجاری تلقی خواهد شد. مواردی که تجاری تلقی نمی‌شود عبارت است از نمونه‌های تجاری و تولیدی و نمونه برای بررسی و آزمایش، ماشین‌آلات، تجهیزات، اجزا و قطعات مربوط موردنیاز واحدهای تولیدی فاقد کارت بازرگانی معتبر و دارای پروانه بهره‌برداری یا جواز تاسیس از مراجع ذی‌ربط با حداقل درصد پیشرفت فیزیکی تعیینی وزارت صنعت، معدن و تجارت که در مواقع لزوم در حد نیاز خود با تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت راسا وارد می‌کنند. عملیات ورود و صدور کالا توسط دستگاه‌های اجرایی دارای ردیف بودجه منطبق با وظایف و در جهت نیل به اهداف آن دستگاه با اطلاع وزارت صنعت، معدن و تجارت که برای تامین نیاز و نیل به اهداف عمومی آن دستگاه انجام می‌شود. در موارد خاص که وزارت صنعت، معدن و تجارت تشخیص می‌دهد ورود کالا برای عملیات تجاری است، ضمن توقف جریان، مراتب را به هیات دولت گزارش دهد. همچنین عملیات ورود و صدور کالا یا خدمت توسط سازمان‌ها و موسسات دارای ردیف بودجه.

۲- چگونگی صدور کارت بازرگانی: کارت بازرگانی با درخواست متقاضی از طریق سامانه جامع تجارت مطابق سازوکارها و ضوابط مندرج در ماده ۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مصوب ۱۳۹۲، و اصلاحات بعدی آن، توسط شعب اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران و اتاق تعاون ایران به نمایندگی از اتاق‌‌های مذکور به نام متقاضیانی که واجد شرایط باشند برای مدت یک سال با رشته فعالیت خاص صادر می‌شود که پس از تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت معتبر خواهد بود.

مهلت اعتبار کارت‌های بازرگانی برای واحدهای تولیدی دارای پروانه بهره‌برداری و صادرکنندگان ممتاز و نمونه ملی حداکثر تا ۵ سال به درخواست متقاضی تعیین می‌شود. کارت بازرگانی کلیه شرکت‌های تعاونی و اتحادیه‌های مربوط فقط توسط شعب اتاق تعاون به نمایندگی از اتاق مذکور صادر می‌شود که پس از تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت معتبر است. سقف ارزشی واردات برای دریافت‌کنندگان کارت بازرگانی بر اساس رتبه‌بندی اعتباری سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتباری تعیین می‌شود.

در صورت عدم امکان رتبه‌بندی، این سقف در سال اول با لحاظ شاخص‌هایی نظیر گردش حساب بانکی شخص حقیقی یا حقوقی، مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره و سرمایه ثبتی شخصی حقوقی حداکثر ۵۰۰هزار دلار خواهد بود.

سقف ارزشی واردات در زمان ثبت سفارش اعمال خواهد شد. در صورت نداشتن بدهی گمرکی، سقف تعیین‌شده به میزان مبلغ وارداتی که بدهی گمرکی آن تسویه شده است مجددا قابل استفاده خواهد بود. تعداد رشته فعالیت و نوع آن مخصوصا در مورد کالاهای اساسی، حساس و ضروری نیز برای هر بازرگان بر اساس رتبه‌بندی اعتباری سامانه مذکور تعیین خواهد شد. افزایش سقف یادشده به صورت موردی با تایید وزارت صمت مجاز است.

در این موارد در صورت کافی نبودن سقف تعیین‌شده به تشخیص وزارت صمت به میزان مورد نیاز دارنده کارت بازرگانی به سقف مذکور اضافه می‌شود: ۱) ثبت سفارش جهت تامین نیاز واحدهای تولیدی دارای پروانه بهره‌برداری توسط خود آن‌ها یا شخص حقیقی یا حقوقی که مالکیت بیش از ۵۰درصد آن واحد تولیدی را دارد. شخص حقوقی تحت مالکیت واحد تولیدی با مالکیت بیش از ۵۰درصد. شخص حقوقی که با واحد تولیدی مذکور هر دو تحت مالکیت شخص واحد با مالکیت بیش از ۵۰درصد باشند. ثبت سفارش با محل تامین ارز واردات در مقابل صادرات خود. ثبت سفارش ماشین‌آلات، تجهیزات، اجزا و قطعات خط تولید برای واحدهای دارای جواز تاسیس از مراجع قانونی ذی‌ربط با حداقل درصد فیزیکی پیشرفت تعیین‌شده از سوی وزارت صمت.

بر اساس تبصره ۴ این مصوبه سقف ارزشی صادرات برای دریافت‌کنندگان کارت بازرگانی بر اساس رتبه‌بندی اعتباری سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتباری در صورت عدم امکان رتبه‌بندی این سقف در سال اول با لحاظ شاخص‌هایی نظیر گردش حساب بانکی شخصی حقیقی یا حقوقی، مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره و سرمایه ثبتی شخص حقوقی حداکثر ۵۰۰هزار دلار تعیین می‌شود. در صورت ارائه گواهی مبنی بر نداشتن تعهد ارزی، سقف تعیین‌شده به تشخیص وزارت صمت به میزان موردنیاز دارنده کارت بازرگانی افزوده می‌شود.

شرایط دیگر دریافت کارت بازرگانی: اشخاص حقیقی ایرانی با داشتن حداقل ۲۰ سال تمام و داشتن حداقل مدرک دیپلم متوسطه، داشتن محل کسب با کاربری غیرمسکونی، داشتن دفاتر قانونی و ارائه اظهارنامه ثبتی، داشتن حساب جاری مورد تایید بانک مرکزی، عدم اشتغال و همچنین رابطه استخدامی یا مشاوره با وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها و شرکت‌ها و موسسات دولتی، قوای سه‌گانه و نهادهای نظامی، انتظامی، عمومی غیردولتی و انقلابی، عدم ورشکستگی به تقصیر و تقلب، نداشتن محکومیت موثر کیفری، ارائه گواهی سازمان امور مالیاتی ذی‌ربط مبنی بر پرداخت بدهی مالیات قطعی‌شده موضوع ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم، داشتن گواهی موفقیت در آزمون‌های توجیهی بازرگانی، نداشتن بدهی قطعی گمرکی، نداشتن قاچاق و جعل گمرکی، ارائه کد اقتصادی می‌توانند برای دریافت کارت بازرگانی اقدام کنند. در خواست تمدید کارت بازرگانی از طریق سامانه جامع تجارت صورت می‌گیرد. برای تمدید دارا بودن تمامی شروط لازم برای صدور کارت بازرگانی ضروری است. علاوه بر آن نداشتن تعهد ارزی سررسیدشده واردات و صادرات، نداشتن بدهی حق بیمه برای متقاضیان حقیقی دارای کارگاه و متقاضیان حقوقی تمدید کارت بازرگانی ضروری است. همچنین هر شخص حقوقی یا حقیقی می‌تواند یک فقره کارت بازرگانی داشته باشد. دارندگان کارت بازرگانی حق واگذاری آن به غیر را ندارند و در صورت احراز واگذاری کارت اتاق ایران، وزارت صمت یا اتاق تعاون می‌تواند نسبت به ابطال آن اقدام کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *