مدیر حفظ نباتات استان تهران: مبارزه با سن در مزارع غلات استان تهران آغاز شد

پایگاه خبری DA1news: در حال حاضر ١٢٦ نفر کارشناس شبکه مراقبت (بخش دولتی و خصوصی) عملیات پایش و ردیابی عوامل خسارتزای محصول گندم و جو را در سطح ۷۷۰۰۰ هکتار از اوایل اسفندماه سال گذشته تا پایان برداشت محصول بعهده دارند.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران شاهرخ آقا رفیعی مدیر حفظ نباتات استان تهران با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر ١٢٦ نفر کارشناس شبکه مراقبت (بخش دولتی و خصوصی) عملیات پایش و ردیابی عوامل خسارتزای محصول گندم و جو را در سطح ۷۷۰۰۰ هکتار از اوایل اسفندماه سال گذشته تا پایان برداشت محصول بعهده دارند.

وی با بیان اینکه آفت سن غلات بعد از کمبود آب دومین عامل محدودیت کشت گندم و جو در کشور است و در صورت عدم کنترل موجب خسارت زیادی در عملکرد و کیفیت محصول می شود اظهار داشت: امسال به دلیل شرایط جوی ریزش ها در چند نوبت و با فاصله کم صورت گرفته است و اولین ریزش ها در تاریخ ۲۱ اسفند ماه سال ١٤٠١ در شهرستان پاکدشت مشاهده شد که در مقایسه با سال گذشته سه روز زودتر اتفاق افتاده است. همچنین تاکنون با توجه به بازدیدهای صورت گرفته از اماکن زمستان و تابستانگذران و تخلیه کامل این اماکن، شروع عملیات مبارزه با سن مادر با توجه به اقلیم های متفاوت در استان از تاریخ ١٤۰۲/۰۱/۱۹ در شهرستان های جنوب و جنوب شرقی و از تاریخ ۱٤۰۲/۰۱/۲۲ در شهرستان های غربی اعلام گردیده است.

مدیر حفظ نباتات استان تهران در خصوص سطح زیر کشت محصولات اساسی استان بیان داشت: گندم در سطح ٤٧١٧٥ هکتار، جو ٣٠٦١٥ هکتار و کلزا در سطحی بالغ بر ١٥٤٠ هکتار کشت شده و از اوایل اسفند ماه مبارزه شیمیایی با علفهای هرز آغاز شده است. وی افزود: تاکنون مجموعا در سطح ۷۲۳۰۰ هکتار عملیات مبارزه با علفهای هرز گندم و جو صورت گرفته و در مزارع تحت کشت کلزا نیز در سطح ۲۲۰۰ هکتار مبارزه انجام شده است.

وی یادآور شد: نقش کارشناسان شبکه های مراقبت و حضور مستمر آنان در مزارع برای تعیین زمان مناسب سمپاشی و اعلام آن به کشاورزان در مدیریت موفق این آفت مهم و ضروری است ایشان تاکید کردند پایش مزارع گندم و جو بطور مستمر و تمام وقت تا پایان برداشت محصول انجام خواهد شد بطوریکه کمترین درصد خسارت آفت سن را داشته باشیم. وی افزود تا کنون ۱۹۰۰۰ هکتار مبارزه با سن مادر در سطح استان انجام شده و این روند ادامه خواهد داشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *