مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان رضوی: وابستگی صنایع کشاورزی به واردات دلاری را کاهش دهیم

پایگاه خبری DA1news: متاسفانه قیمت‌ها بنا به دلایلی در بخش محصولات کشاورزی بسیار بالاست قدرت خرید محصولات کشاورزی کم شده است.توان رقابت هم برای صادرات کم شده است. بخشی از آن متاثر از ارزش پول ملی و مساله دلار است. 70 درصد هزینه تمام شده طیور در قبال نهاده‌های دامی که از بیرون از کشور تامین می‌شود شکل می‌گیرد. اگر نتوانیم وابستگی این صنعت با دلار را کم و حذف کنیم در مهار تورم و قیمت‌های تمام شده کالاها در کشور مشکل خواهیم داشت.
شعار امسال تولید دانش‌بنیان است و باید به آن نگاه جدی داشته باشیم. همه باید تلاش کنند که از راه تولید دانش بنیان وابستگی خود را به واردات خارجی کاهش دهیم.
طبق فرمایش مقام معظم رهبری باید وابستگی خود به دلار را قطع کنیم. یکی از حوزه‌های مهمی که باید وابستگی به دلار را در آن کاهش دهیم، بحث کشاورزی است. ما باید بتوانیم از مسیر دانش بنیان وابستگی خود را به واردات اقلام اساسی مربوط به کشاورزی کاهش دهیم.
کاهش تورم در گرو این است که تلاش کنیم قیمت تمام شده کالاها را در کشور کاهش دهیم و نوک پیکان آن مساله بهره‌وری است. برای کاهش تورم فرصت نداریم که بخواهیم این موضوع را به 3 یا 4 سال آتی موکول کنیم. باید با برنامه راهبردی پیش برویم.
باید الگوی مصرف آب در حوزه‌های مختلف طراحی شود. نباید فقط به حوزه باغ داری و کشاورزی اکتفا کرد. باید در دامداری و کشتارگاه‌ها هم الگوی مصرف آب تعریف و رعایت شود. مسئول تعریف الگو‌های مصرف در حوزه‌های مختلف ما هستیم. ضایعات باید کاهش پیدا کنند. تلفات منابع به حداقل برسد و برای آن باید شاخص تعیین گردد. تا همه‌ی این اقدامات منجر به کاهش قیمت تمام شده کالاها گردد. تمام ادارات تابعه باید در این امر مشارکت داشته باشند و کار کنند.
باید ظرفیت و توان دامپزشکی و مرکز تحقیقات و نقش سایر حوزه‌ها در کاهش تلفات و افزایش بهره‌وری مشخص گردد و اجرا شود.
دکتر قنبری: اصلاح فرایندها در تولید کاهش نرخ تمام شده کالاهای کشاورزی را به همراه خواهد داشت.
در برداشت محصولات اساسی باید برنامه داشته باشیم. اگر لازم است در کشت برخی محصولات تغییر فرایند داشته باشیم. در صنعت دامپروری به سمت سیستم‌های هوشمند حرکت کنیم تا هزینه‌ها و قیمت‌های تمام شده کاهش یابد. باید مدیریت‌ها و معاونت‌های مختلف و ادارات کل و تابعه و حتی تشکل‌ها کمک کنند تا به الگوی مناسبی برای کاهش ضایعات و تلفات تحقق پیدا کند و به عدد کمی مشخصی برسد.
در سال گذشته و در زمان بازدید از شهرستان‌ها شاهد اتلاف برخی از محصولات تولید شده بودیم که به دلیل وضعیت نگهداری نامناسب بود و موجب هدر رفت محصولات تولیدی می‌شد. در نتیجه راه دیگری که می‌توانیم تورم و قیمت تمام شده را کاهش دهیم، تکمیل زنجیره تولید است. اگر جایی به سردخانه به کشتارگاه به میدان دام یا بارانداز یا محل فراوری و بسته بندی می‌خواهد، باید احصا شود. همکاران ما باید در مدیریت شهرستانی به این نکات توجه داشته باشند و پروژه‌ها تعریف و تکمیل شود.
این توقع را در همکاران در سطح شهرستان‌ها داریم که این موارد را تعریف کنند. مدیر شهرستان باید مشکل را پیدا کند و برای حل آن اقدام کند. جایش مجری آن و منابع آن و تاریخ شروع و پایان آن باید مشخص گردد. در برخی شهرستان ها هم به پروژه‌های عملیاتی و حل مسائل درست یافته‌ایم. وقتی مساله‌ای را بیان می‌کنید باید راهکار آن را هم بیان کنید. امیدوارم بتوانیم بخش عظیمی از این مسائل را در سال جاری حل کنیم. از تکمیل زنجیره‌های تولید گرفته که ضروری است. محور هم مهار تورم و قیمت تمام شده است.
باید دقت داشته باشیم که زنجیره‌ی تولید فقط به تامین ختم نشود. باید بتوانیم در بحث نگهداشت و عرضه هم کار کنیم. در حال حاضر برخی واحد‌ها فقط برای این‌که کارشان ادامه داشته باشید تلاش می‌کنند. باید زنجیره‌ی های تولید در متن تعاونی‌ها شکل بگیرد.
زنجیره‌های تولید باید در متن تعاونی‌ها یا اتحادیه‌ها شکل بگیرند. امروز سهم بخش کشاورزی به طور ویژه محصولات خوراکی و معیشتی جامعه ما در تورم بسیار بالاست. صنعت خودرو یکی از صنعت‌های گران کشور است اما به نسبت الان در رشد تورم بخش صنایع کشاورزی و غذایی جامعه بیشتر نقش دارد.

کاهش دلالی‌ها و واسطه‌گری‌ها
امروز در بخش‌های مختلف از میدان بار گرفته که سامانه‌ی آن هم ایجاد شده است، یک محصول چند دست می‌گردد تا به مصرف کننده برسد و متاسفانه قیمت مصرف کننده را بالا می‌برد. لذا باید در بحث حذف دلال ها و واسطه ها از طریق تکمیل زنجیره تولید و عرضه از طریق تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها کار کرد. این مساله هم می‌تواند نقش اساسی در کاهش قیمت تمام شده داشته باشد.
امروز سهم ارزش افزوده‌ی سرمایه‌گذاری در تولید و خدمات نا‌برابر است و به ضرر تولید است.
خریداران سود بیشتری از تولید‌کنندگان می‌برند و منشاء این درصد‌های سود معلوم نیست از کجا آمده و بر چه اساسی است. این درصد‌ها باید بازنگری شود. در برخی صنایع ما برای تولید کننده 5 تا 10 درصد سود در نظر گرفته‌اند و برای بقیه 25 درصد در نظر گرفته‌اند. اما در بازار یک عرضه کننده به راحتی درصد بالاتری را به خود اختصاص داده است. باید سهم تولید به تناسب کل زنجیره بازنگری شود.

باید برای کاهش مبالغ آب بها و برق بها در برخی از صنایع مالیات کار کنیم
مالیات صنایع و بخش کشاورزی را نمی‌گویم باید حذف شود اما باید کاهش یابد. قطعا کسی که در بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری می‌کنند به طور قطع باید مالیاتش با بقیه صنایع متفاوت باشد. باید این موارد تعریف شود و برنامه‌های آن به مجلس و تهران ارائه گردد. تا بتوانیم از تخفیف‌های مالیاتی با توجه به موضوع کار و بحث مناطق محروم و مرزی استفاده کنیم. این کار می‌تواند در مهار قیمت تمام شده موثر باشد.

تولید دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی باید در دستور کار قرار گیرد
در کنترل و کاهش تورم و قیمت تمام شده نقش اساسی دارد. در برخی جاها نیاز به تکنولوژی‌های جدید برای افزایش بهره‌وری و کاهش اتلاف منابع داریم. یا محصولات اصلاح شده‌ای را با بهره‌وری بیشتر تولید و عرضه کند. این موارد باید به مردم هم ارائه و تبیین شود. خیلی از کشاورزان و بهره‌برداران از این موارد جدید اطلاعات ندارند. اگر کار‌هایی در واحد‌های پژوهشی انجام شده است این موارد باید جمع‌بندی شود و به کشاورزان و بهره‌برداران ارائه شود.

دکتر قنبری: باید در جهت تامین امنیت غذایی کار کنیم.
در بحث جهاد تبیین فقط خلاصه به داشته‌ها و اقدامات نظام و انقلاب در بخش کشاورزی نمی‌شود. در جهاد تبیین باید دامنه‌ی وسیع تری را مورد توجه قرار دهیم. برای اطلاع یافتن کشاورزان و دامداران و مردم از این اقدامات باید برنامه داشته باشیم. معاونین و مدیران و شبکه‌ها و روابط عمومی باید در این خصوص برنامه‌ریزی کنند و صرفا به پیامک و روش‌های قدیمی اکتفا نکنید. برنامه‌هایی می‌تواند برای صدا سیما تولید شود. آموزش و ترویج نقش اساسی‌ای می‌تواند داشته باشد. مراحل کاشت و داشت و برداشت را در نظر بگیرید. باید درصد هر کدام معلوم باشد. افزایش درصد برداشت به آموزش و ترویج بر می‌گردد. اگر آموزش و ترویج درست عمل نکند علیرغم همه تلاش‌ها و هزینه‌ها برداشت کم می‌شود. عزیزان کارهایی که انجام میدهند را باید کمی کنند.
اگر در حوزه آب و خاک قناتی را احیا کردیم باید سهم آن در افزایش تولید ارزیابی و اعلام شود. میزان افزایش بهره‌وری آن معلوم باشد. این روزها جامعه اطلاعات غیر کمی را قبول نمی‌کند. باید دقیقا معلوم باشد که چه خدمتی به مردم ارائه شده است. در نتیجه باید حوزه روابط‌عمومی به مردم اطلاع رسانی بکنند. به دنبال خودنمایی‌هم نیستیم ولی اگر قرار است کاری انجام دهیم و مردم را امیدوار کنیم باید به جهاد تببین اعتقاد داشته باشیم.

اهمیت توجه به صنایع و شهرک‌های صنعتی
اگر در استان ما نیاز به ایجاد بارانداز و پایانه و شهرک هست، استان خراسان ظرفیت‌های فوق‌العاده ای دارد و در مجاورت کشور‌های همسایه است. ما نباید به تامین مصرف استان خودمان اکتفا کنیم. باید نبضض اقتصاد و تولید کشور و غرب آسیا باشیم. در حوزه تجارت و بازرگانی باید به فکر زنجیره‌های فراملی باشیم و از ظرفیت کشور‌های همسایه استفاده کنیم. این موارد باید در سندهای شهرستانی و استانی دیده شود. اگر نیاز به شهرک خدمات کشاورزی داشته باشیم باید فضای آن شناسایی و مطالعات بازار انجام شود و شکل بگیرد. باید بتوانیم در منطقه اوراسیا حرف برای گفتن داشته باشیم. از ظرفیت‌های سرخس و باجگیران و دوغارون استفاده کنیم. باید بتوانیم محصولات صادراتی را به کشور‌های مختلف عرضه کنیم. وضعیت صادرات مازاد تولید ما امروز بسیار نیازمند توجه است. باید به زنجیره‌های فراملی هم با توجه به ارز آور بودن آن توجه داشت.
وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌هایی را در سال‌های گذشته اعلام کرده است و وزیر محترم جناب آقای دکتر صادقی نژاد با شجاعت و شهامت وارد عرصه شده‌اند. برنامه‌هایی که بیش از سی سال است اجرا نشده را دست گرفته اند و مشغول اجرای آن شده‌اند. مساله‌ی الگوی کشت که برش‌های شهرستانی آن مشخص شده است و به مدیران شهرستان‌ها ابلاغ خواهد شد. باید توجه داشته باشند که مساله‌ی ما ابلاغ نیست که آن‌ها هم به کشاورزان ابلاغ کنند، بلکه باید طوری پیگیری شود که هدف تحقق یابد. زمینه رسیدن به هدف باید فراهم گردد. هفته به هفته و ماه به ماه باید گزارش اجرای الگوی کشت به استان ارائه شود و معلوم باشد که دقیقا شهرستان‌ها چه اقداماتی را انجام داده‌اند. باید همت و جدیت در این حوزه افزایش یابد.
باید راهکارها و جایگزین‌هایی که توجیح اقتصادی دارند به کشاورزان ارائه شود و گزارش‌ها به این اداره کل ارائه شود.
در الگوی کشت باید از محصولاتی که راندمان کمی و هزینه‌های تولید زیادی دارند، را شناسایی کنیم و برایش برنامه داشته باشیم و طبق آن محصولات جایگزین اعلام شوند. باید توجه شود که کشت قرار دادی هم باید معنایش تعریف شود و به معنای خرید تضمینی نیست. کشت قرار دادی یعنی بین کارخانه آرد و گندم کار قرار داد بسته شود و نه این که بین دولت و گند‌مکار قرار داد بسته شود. اولویت استان این است که کارخانجات و بخش تولید و بازرگانی به هم وصل شوند و کشت قرار دادی به این شکل تحقق یابد. همچنین حوزه های قابل سرمایه گذاری باید احصا و به سرمایه‌گذاران معرفی و برون سپاری شود.

بحث سند دار کردن اراضی بسیار مهم است.
توقع داریم در سال جدید با کمک وزارت کشور و دهداری‌ها بتوانیم در تحقق این امر گام برداریم. این کار حمایت از کشاورزان و پایدار کردن کشاورزی است.
همه باید در ارتباط با هوشمند سازی کشاورزی تلاش کنند.
امروز کاری که به طور ویژه می‌توان برای کاهش قیمت‌ها انجام داد قطعا یکی از آن ها هوشمند سازی است.
استفاده از ظرفیت‌های نهاد‌های انقلابی و خیرین را حتما مورد توجه قرار دهید. استفاده از این ظرفیت‌ها را در اجرای پروژه‌ها همکاران ما در شهرستان‌ها در نظر داشته باشند. ظرفیت‌ها گروه‌های جهادی هم باید به سمت کشاورزی هدایت شود. و بهتر است این ظرفیت‌ها در شهرستان‌ها به صورت متوازن تقسیم شوند و اختصاص داده شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *