مبارزه تلفیقی با آفت سپردار توت سفید در باغات سیاه ریشه

پایگاه خبری Da1news: سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران به لزوم مدیریت و مبارزه تلفیقی با آفت نسل اول آفت سپردار سفید توت در باغ‌های سیاه ریشه تاکید کرد

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی فرید بیگی سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه براساس ردیابی و بازدید‌های میدانی بعمل آمده از باغات هلو، شلیل و کیوی، پوره زایی نسل اول آفت سپردار سفید توت در برخی مناطق شروع شد، به لزوم مدیریت و مبارزه تلفیقی با این آفت تاکید کرد.

او افزود: باغداران قبل از هر اقدامی با تهیه نمونه از باغ و ارائه آن به کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاهپزشکی با دریافت نسخه گیاهپزشکی برای مبارزه با آفت در بهترین زمان و بر اساس بررسی وضعیت بیولوژی آن در باغات اقدام کنند.
بیگی گفت: کاربردی‌ترین روش برای تعیین زمان دقیق مبارزه، بازرسی دقیق تنه درختان آلوده و مشاهده کلنی پوره‌ها روی تنه است و از آنجایی که پوره‌ها سپردار آجری رنگ هستند استقرار آن‌ها روی تنه درختان، منجر به آجری و یا صورتی شدن تنه درختان می‌شود که با مشاهده رنگ صورتی یا نارنجی روی تنه و قبل از تشکیل پودر سفید رنگ قسمت آلوده، عملیات مبارزه باید انجام شود.

او با بیان اینکه مبارزه مکانیکی یکی از روش‌های مدیریت آفت در قالب مبارزه تلفیقی با ابن آفت است، پاک کردن تنه و شاخه‌های ضخیم (اصلی) درختان با اسکاچ نرم یا گونی، حذف و هرس سرشاخه‌های شدیداٌ آلوده را به باغداران توصیه کرد و افزود: هرس و از بین بردن قسمت‌های آلوده درخت و پاکسازی پوست درختان از آلودگی می‌تواند تاثیر سموم شیمیایی را افزایش دهد.

بیگی درباره مبارزه شیمیایی با این آفت، گفت: این نوع مبارزه پس از خروج حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد پوره‌ها از تخم قبل از تشکیل سپر با سموم توصیه شده ترجیحا سموم خانواده IGR نظیر آپلاود و آدمیرال به میزان ۰.۷۵ در هزار در نسخه گیاهپزشکی توصیه می‌شود.

او با اشاره به اهمیت صادرات میوه کیوی، کنترل شیمیایی تحت نظر کلینیک گیاهپزشکی با استفاده از سموم مجاز توصیه شده با سمپاش پشتی تلمبه‌ای روی تنه و شاخه‌های اصلی درخت، تصریح کرد: با توجه به حساسیت شدید درختان سیاه ریشه به ترکیبات روغنی در فصل رشد، باغداران از اختلاط حشره کش‌های توصیه شده با روغن امولسیون شونده جداً خودداری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *