مازندران پیشرو در هوشمندسازی کشاورزی/ مستندی برای تولید برنج ارگانیک

پایگاه خبری DA1news: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران در آموزش، هوشمندسازی و تولید برنج ارگانیک پیشرفت های قابل توجه داشته و پیشرو در این بخش است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، تولید پایدار در کشاورزی یکی از ارکان اصلی در  امنیت غذایی کشور بشمار می رود و استان مازندران یکی از قطب های مهم کشاورزی در بخش های مختلف زراعی و باغی بشمار می رود، به طبع اهمیت بخش های مختلف مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران در روند تولید بمراتب حساستر و اثرگذار است.

به همین منظور با مجتبی محمودی رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران گفت و گوی مفصلی انجام گرفت که در پی می خوانید:

سه بخش اصلی فعالیت مرکز

مجتبی محمودی در ابتدای سخنان خود گفت: کنار فعالیت های متداول و معمول، اهم فعالیتهای مرکز تحقیقات کشاورزی استان  را می توان به سه بخش ارزنده آموزش، پژوهش و هوشمندسازی کشاورزی  تقسیم کرد.

محمودی افزود: در بخش دستاوردهای آموزشی می توان به تاسیس اولین هنرستان کشاورزی غرب استان مازندران با 90 دانش آموز  اشاره کرد که در مرکز سلمانشهر راه اندازی شد و در حقیقت با راه اندازی این هنرستان کشاورزی، نگرانی ما در تامین نیروی انسانی کارآمد را جبران خواهد کرد.

وی ادامه داد: همچنین استان مازندران در آموزش رسمی و در بخش سنجش مهارتها با کسب بیشترین عملکرد از نظر کمی و کیفی، رتبه اول را کسب نموده است.

مستند برنج ارگانیک

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان مازندران از حضور کارشناسان و محققان مرکز در عرصه تولیدات کشاورزی خبر داد و گفت: خروجی حضور مستمر کارشناسان و محققان مرکز در عرصه تولید موجب شده است که ضریب نفوذ دانش را افزایش داده و باید گفت که با سوادترین باغداران کشور در استان مازندران است و سعی داریم همین فضادر بخش زراعی اتفاق بیفتد.

محمودی در توضیح دستاوردهای مرکز استان به ساخت مستند برنج ارگانیک اشاره کرد و گفت: ساخت مستند برنج ارگانیک از فعالیتهای مشترک آموزشی و پژوهشی مرکز است از شبکه مستند و آموزش صدا و سیما پخش خواهد شد.

وی افزود: مرکز استان مازندران تنها ارگان دولتی است که توانسته است با نظارت سختگیرانه شرکت های ذی ربط برنج ارگانیک تولید کنیم لذا برای به عزصه بردن تولید برنج ارگانیک، مستندی با همکاری بخش خصوصی تهیه و تولید شد که در آینده در رسانه ملی پخش خواهد شد.

معرفی گندم رقم فلاح

مجتبی محمودی در توضیح دستاوردهای پژوهشی به معرفی ارقام زراعی اشاره کرد و اظهار داشت: در کنار معرفی و بروزرسانی ارقام زراعی اعم از غلات و دانه های روغنی مرکز استان، بزودی رقم گندم با نام رقم فلاح معرفی خواهد شد و همچنین معرفی دو رقم کلزا که هسته های اولیه و آزمایشات اولیه آن در مرکز استان انجام شده است که معرفی خواهد شد.

هوشمندسازی کشاورزی

بحث هوشمندسازی کشاورزی بخش سوم و با اهمیت سخنان رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان مازندران بود در توضیح این بخش گفت: بخش هوشمندسازی کشاورزی یکی از دستاوردهایی است که در سطح ملی توسط تیم هوشمندسازی مرکز تحقیقات استان اجرا شده است.

وی افزود: در بخش هوشمندسازی کشاورزی، یافته ها و ابداعات جدید و ارزشمندی توسط تیم هوشمندسازی مرکز به سرپرستی دکتر خرمی صورت گرفته که می توان به محاسبه سطح زیر کشت گندم که در استانهای کردستان و بوشهر اشاره کرد.

محمودی ادامه داد: تشخیص گونه راش از دیگر گونه های جنگلی نیز از کارهای ارزشمند تیم هوشمندسازی مرکز  است.

وی تصریح کرد: گونه راش 44 درصد از سطح جنگل های کشور را به خود اختصاص داده است که در معرض تهدید قاچاق چوب و تغییر اقلیم قرار دارد.

 

ویدئو کامل این گفت و گو را ببنید: