كنترل آفات در بیش از ۵۰ هزار هكتار زمین كشاورزی خوزستان

پایگاه خبری DA1news: مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خوزستان : طرح کنترل بیولوژیک آفات به عنوان جایگزین مبارزه شیمیایی در باغ‌ها و مزارع استان در حال اجرا است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفظ نباتات کشور ، ناجی شهیب زاده مدیر حفظ نباتات استان خوزستان در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما مرکز خوزستان بیان کرد: طرح کنترل بیولوژیکی آفات امسال در سطح ۵۱ هزار و ۱۶۶ هکتار از اراضی کشاورزی استان خوزستان اجرا شده است.

وی گفت: مبارزه بیولوژیک با آفات اقدامی طبیعی برای کنترل جمعیت آفات است، حشرات مهم‌ترین گروه از موجودات هستند که در برنامه کنترل بیولوژیک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شهیب زاده با بیان اینکه هزینه مبارزه غیرشیمیایی بسیار کمتر از هزینه‌های مبارزه شیمیایی با آفات است افزود:در کارگاه‌های آموزش ترویجی برای بهره‌برداران، ضرورت توجه به جایگزینی روش‌های بیولوژیک، اهمیت تولید محصول سالم و حرکت به سوی پایداری کشاورزی همواره مورد تاکید است.

وی ادامه داد:طرح مبارزه بیولوژیک در مزارع گوجه فرنگی و ذرت با رهاسازی زنبور براکون در سطح ۴۵ هزار و ۸۹ هکتار تاکنون اجرا شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از اجرای این طرح در باغ‌ها و گلخانه‌های استان خوزستان خبر داد و گفت: مبارزه با بیماری گل آذین خرما در سطح ۲۳۷ هکتار از نخلستان‌های خوزستان با استفاده از قارچ کش بیولوژیک اجرا شده و نتایج خوبی به دنبال داشته است ضمن اینکه مبارزه غیر شیمیایی با انواع فرمون‌ها و تله‌ها علیه آفات در سطحی معادل پنج هزار و ۸۴۰ هکتار درمزارع سبزی و صیفی اجرا گردید.

وی بر ضرورت افزایش اطلاعات کشاورزان در زمینه کنترل بیولوژیک آفات تاکید کرد و گفت: مبارزه شیمیایی با آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز به ویژه برای محصولاتی که قابلیت تازه خوری دارند آخرین راه است و باید مبارزه غیر شیمیایی و بیولوژیک که ارزان‌تر هم تمام می‌شود، جایگزین مبارزه شیمیایی در تولید این محصولات شود.

استان خوزستان با تولید ۱۷.۵میلیون تن، حدود ۱۴درصد کل محصولات کشور را تامین می‌کند و از این حیث در جایگاه اول قرار دارد.

خوزستان ۱.۲میلیون اراضی زیرکشت دارد که از این میزان ۵۵۰هزار هکتار زیرپوشش شبکه پیشرفته آبیاری است و بقیه از طریق چاه‌ها و کانال‌های سنتی آبیاری می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *