فتحی: پژوهش های كشاورزی باید تقاضا محور باشند

پایگاه خبری DA1news: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: پژوهش ها در بخش کشاورزی باید تقاضا محور باشند تا خلاهای گذشته را از بین ببریم.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی، اکبر فتحی گفت: در گذشته بین اجرا و تحقیق حلقه مفقوده وجود داشت و برای اینکه این خلا از بین برود، با هماهنگی های بیشتری که به جود آمده در معاونت آموزشی تات کارهای خوبی صورت می‌گیرد و ان شالله بتوانیم با برطرف شدن خلا‌ها در خدمت جامعه کشاورزی کشور باشیم. ساماندهی مراکز خدمات جهاد کشاورزی از کارهای ماندگار است و امیداوریم در استان نیز با تاسی از اقدامات ملی کارهای موثری بتوانیم انجام دهیم.

وی گفت: ساختار وزارت جهادکشاورزی، ساختار ترویج و آموزش است اگر تحقیق را به مزرعه نبریم تحقیقات کارایی لازم خود را نخواهد داشت. ما باید پا به پای هم مشکلات و مسائل واحدهای تولیدی را حل کنیم و جزیره ای عمل نکنیم.

بر اساس این گزارش قاسمی معاون سازمان تات و رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی  گفت: آینده پژوهی بسیار اهمیت دارد و استراتژی های ما در زمینه پژوهش باید متناسب با شرایط آینده باشد.

محمد مهدی قاسمی افزود: سازمان تات وظیفه تحقیقات و آموزش و ترویج کشاورزی و برنامه ریزی و سیاست گذاری این موضوع را در وزارت جهاد کشاورزی برعهده دارد. حکمرانی کشاورزی دانش بنیان که وظیفه و رسالت امروز همه ماست سیاست گذاری اش در تات انجام می شود. پژوهش ها و تحقیقات ما براساس نظام مسئله شناسی شکل می گیرد و ما وظیفه پاسخگویی به چالش ها و مسائل را داریم.

وی ادامه داد: براساس تحقیقاتی که انجام شده است، پاسخ بیش از 80 درصد مسائلی که وجود دارد مشخص است و نیاز است با استفاده از آموزش و ترویج این پاسخ ها را به دست تولید کنندگان و بهره برداران برسانیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از وظایف خطیر سازمان تات توانمندسازی نیروی انسانی است گفت: در حوزه توانمندسازی نیروهای انسانی وزارت جهاد کشاورزی که بالغ بر 64 هزار نفر هستند و تولیدکننده های بخش کشاورزی که بالغ بر 5 میلیون نفر هستند وظایف مهمی را عهده دار هستیم و از طریق دانش بنیانی و ارتقای بهره وری باید این کار را انجام دهیم.

قاسمی افزود: در شرایطی که کشور تحریم است و فشارهای ظالمانه مستکبران عالم روز افزون است ما ثابت کرده ایم که این تحریم ها اثری در عزم ما ندارد چرا که ما ملت بزرگی هستیم و کشور وسیع و پهناوری داریم که ظرفیت های بسیار بسیار بزرگ انسانی دارد. منابع انسانی ما غنی هست و ما خواستن و توانستن را معنا کردیم.

وی بیان کرد: ما 21 موسسه ملی، 38 مرکز استانی داریم که در کنار مزارع و ایستگاه های تحقیقاتی و مراکز نوآوری ما فعالیت می کنند. در سازمان تات دو هزار و 500 پژوهشگر در تلاش هستند تا دانش و نوآوری را به مزارع ببرند. تحقیقات سازمان تات در حوزه های مختلف بذر، بیماری ها و آفات و … است و همه پژوهشگران در تلاش هستند که بهره وری را به میانگین جهانی نزدیک تر کنند.

در پایان این جلسه از زحمات حسین لطفعلی زاده تجلیل و علیرضا دهناد به عنوان سرپرست مركز تحقیقات و آموزش كشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان شرقی معرفی شد همچنین از زحمات نادر نقیلی تشکر و امیرحسین بهداد به عنوان معاون جدید برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزي استان آذربايجان شرقي معرفی شد.

گفتنی است اکبر فتحی رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی در حکمی نادر نقیلی را به عنوان مشاور امور برنامه ریزی و اقتصادی رییس سازمان جهادکشاورزي استان آذربايجان شرقي منصوب نمود.