عملیات کشاورزی حفاظتی راهی برای مقابله با گرد و غبار

دبیر ستاد ملی ‌مقابله با گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یکی از سیاست‌های اصلی و اولویت‌های این ستاد در زمینه مقابله با گرد و غبار انجام عملیات کشاورزی حفاظتی در استان‌های مختلف کشور است.

علی‌محمد طهماسبی در نشست کارگروه هماهنگی شرایط اضطرار آلودگی هوا که در استانداری خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: از حدود ۳۵ میلیون هکتار مناطق غبارخیزی که در کشور وجود دارد، پنج میلیون هکتار اراضی زراعی است و ۱.۹ میلیون هکتار اراضی دیم غبارخیز بوده که به معیشت مردم متصل است.

وی بیان کرد: مقابله با گرد و غبار با انجام عملیات کشاورزی حفاظتی به منظور حفظ خاک اولویت ستاد ملی از طریق جهاد کشاورزی است و مدیریت چرا و قرق، حفاظت و بوته‌کاری از دیگر سیاست‌های ابلاغی این ستاد به سازمان‌های حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی در ارتباط با اقدامات پیشگیری و اصلاحی است.

دبیر ستاد ملی ‌سیاستگذاری و هماهنگی ‌مدیریت‌ مقابله با گرد و غبار گفت: از ۳۵ میلیون هکتار مناطق غبارخیز کشور ۵،۵ میلیون هکتار تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست است و باید اعتبارات را به سمت پیشگیری، مدیریت و اصلاح سوق دهیم تا مراتع ما از بین نروند.

وی ادامه داد: سیاست‌ها و راهبردهای ستاد ملی مقابله با گرد و غبار ابتدای امسال در راستای اقتصاد مقاومتی و معیشت مردم به همه دستگاه‌ها ابلاغ شد و در برنامه جامع مقابله با گرد و غبار، این سند را به عنوان سند بالادستی تحول دولت مردمی گنجاندیم که به تبع آن در استان‌ها هم در کارگروه‌های زیربنایی و شورای برنامه‌ریزی مد نظر قرار گرفته است.

طهماسبی گفت: این سند در برنامه هفتم نیز به عنوان سند بالادستی پیشنهاد شده و دولت موظف است در قالب برنامه جامع مقابله با گرد و غبار و برنامه عمل دستگاه‌های اجرایی اعتبارات مورد نظر را برای اجرای برنامه در سنوات مختلف فراهم کند.

وی تاکید کرد: با توجه به وضعیت کشور باید اعتبارات به سمت عملیات پیشگیرانه سوق یابد و مدیریت سرزمین در کارگروه‌ها در اولویت قرار گیرد.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور افزود: پیشگیری از اهمیت زیادی برخوردار است ضمن اینکه مراتع ما جنبه اقتصاد مقاومتی دارد زیرا بخشی از جامعه روستایی و عشایری از آنجا ارتزاق می‌کنند لذا باید مدیریت کنیم که کمترین آسیب را ببیند.

وی گفت: دستورالعمل و شیوه‌نامه شرایط اضطرار برای گرد و غبار در ستاد ملی در حال نهایی شدن است و از تجربیات استان‌ها در این زمینه استفاده می‌شود.

طهماسبی اظهار داشت: امسال اعتبارات حوزه مقابله با گرد و غبار در کشور بسیار کم بوده اما با پیگیری‌های انجام شده ۵۰ درصد آن تاکنون تخصیص یافته است.

وی افزود: هر استانی که برنامه جامع مقابله با گرد و غبار را پیش ببرد و از منابع استانی در برنامه هفتم استفاده کند، در ستاد ملی در اولویت قرار می‌گیرد.

دبیر ستاد ملی ‌مقابله با گرد و غبار گفت: اعتبار امسال حدود ۳۰۰ میلیارد تومان در حوزه مدیریت و مقابله با گرد و غبار است که ۳۰ درصد برای مدیریت و جلوگیری از آسیب‌پذیری به شبکه برق در مناطقی که با این مشکل مواجه هستند تخصیص می‌یابد و مابقی توسط دستگاه‌های مربوطه که در این زمینه وظیفه دارند، هزینه می‌شود.

وی افزود: در ۲ سال اخیر وضعیت خوبی در زمینه گرد و غبار به دلیل خشکسالی نداشتیم و امسال با توجه به وضعیت بارش پاییزی در نیمه اول سال آینده نیز شرایط سختی خواهیم داشت.

طهماسبی گفت: خراسان جنوبی جزو سه استان مهم کشور به لحاظ غبارخیزی و خسارت ناشی از آن بوده و یکی از سه استان برتر کشور در ۲۵ سال گذشته از نظر پیگیری و اجرای منظم برنامه‌های مورد نظر برای مقابله با گرد و غبار است.

وی اظهار داشت: از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ در مجموع حدود ۱۱۰ میلیارد تومان برای مقابله با گرد و غبار به خراسان جنوبی تخصیص یافته و امسال هم ۱۵ میلیارد تومان اعتبار برای مسایل مربوط به محیط زیست و کشاورزی حفاظتی به این استان اختصاص یافته است که توسط دستگاه‌های ذیربط هزینه می‌شود.

دبیر ستاد ملی ‌مقابله با گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست افزود: آسیبی که از ناحیه شتر وارد می‌شود، بسیاد زیاد است اما ما به دنبال حذف آن نیستیم زیرا ماهیت مناطق بیابانی وجود شتر است ولی باید ساماندهی در این زمینه صورت گیرد و عملیات پیشگیرانه در برنامه جامع هم دیده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *