عملیاتی شدن سامانه اطلاعات مکانی قنوات استان یزد برای اولین بار در کشور

پایگاه خبری Da1news: عباس بشارتی مدیر امور اب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی از عملیاتی شدن سامانه اطلاعات مکانی قنوات استان یزد برای اولین بار در کشور خبر داد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی عباس بشارتی مدیر امور اب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی از عملیاتی شدن سامانه اطلاعات مکانی قنوات استان یزد برای اولین بار در کشور خبر داد.

وی با اشاره به اینکه این سامانه به ابتکار استان یزد و به پیشنهاد بخش مدیریت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان طراحی و اجرا شد اظهار کرد : سامانه ملی قنوات که به منظور مدیریت جامع فرایند عملیات بازسازی ،نوسازی ،تسهیل گردشگری و ثبت خدماتی که به نوعی دولت به قنوات در سطح کشور می دهد اجرایی شده است.

این مسئول خاطر نشان کرد:حدود ۷۰ نوع اطلاعاتی که برای مدیریت بر قنوات کشوری و استانی لازم است در این سامانه پیش بینی شده و باعث تسهیل مدیریت در حوزه قنوات کشور می شود از جمله مهمترین این اطلاعات شامل مختصات قنوات ، میزان اب دهی ،مظهر قنات و مادر چاه،تعداد میله های چاه از لحاظ موقعیت جغرافیایی و همچنین خدمات مالی و اعتباری که دولت برای قنوات انجام میدهد هم در این سامانه ثبت گردیده است .

او افزود:لازم بذکر است تا کنون از حدود ۴۰هزار قنات در کشور حدود ۳۷هزار رشته در سطح کشور ثبت شده است که از این تعداد حدود ۳ هزار رشته مربوط به استان یزد است .

باتوجه به مختصات مکانی ثبت شده در این سامانه بشارتی عنوان کرد:از انجایی که قنات به عنوان یک سازه میراثی وارزشمند در سطح کشور است حفظ ان از ضروریات بوده و بهترین روش حفظ استفاده از سامانه اطلاعات مکانی قنوات است که توسط استان یزد برای اولین بار در کشور پیشنهاد و عملیاتی شد .

وی در رابطه با میزان دسترسی کاربران به این سامانه تصریح کرد :در سه سطح ملی ،استانی،شهرستانی ونیز برای عموم مردم از طریق کاربری مهمان دسترسی ها تعریف شده است. این سامانه بخش گردشگری را تسهیل می کند یعنی دستگاه های متولی چه خصوصی چه دولتی نیز میتوانند از ان استفاده کنند .

بشارتی در پایان با اشاره به این موضوع که افراد میتوانند توسط این سامانه آمار و اطلاعات ارائه شده توسط مسئولین در رابطه با قنات را راستی آزمایی کنند گفت:کاربران میتوانند به تمام اطلاعات سامانه دسترسی داشته باشندولی عموم مردم توانایی دسترسی به اطلاعات کلی را دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *