علی سلاجقه عنوان کرد: تهیه نقشه ارزش‌گذاری اقتصادی و ارزیابی اکوسیستم در کشور

پایگاه خبری DA1news: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: محیط زیست پشتوانه تولید است و نقشه ارزش‌گذاری اقتصادی ۶ استان کشور در سال گذشته آماده شد و امسال تلاش می‌کنیم این طرح را تا ۸۰ درصد پیش ببریم.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، علی سلاجقه معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در سومین همایش ملی حمایت و حفاظت جنگل‌ها و مراتع ایران که امروز در باغ ملی گیاه شناسی برگزار شد، اظهار کرد: نگاه دولت انقلابی سیزدهم، رویکرد علم محور است.

وی افزود: تغییرات جهانی در زمینه‌های سیاسی، زمین‌شناسی و ورود و سقوط حکومت‌ها با سرعت اتفاق می‌افتد و علم باید در این عرصه میدان‌داری کند.

سلاجقه تصریح کرد: تغییر اقلیم در دنیا حیات بشری را تحت تاثیر قرار داده است و تغییر کاربری توسط انسان‌ها در این تغییر اقلیم نقش بالایی دارد.

وی افزود: دگردیسی در پوشش گیاهی کشور در حال وقوع است و ما باید آن را پیش‌بینی کرده و هشدارهای لازم را بدهیم.

معاون رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در اجرای طرح‌های منابع طبیعی و حفاظت از جنگل‌ها و مراتع باید حضور مردم پررنگ‌تر شود.

وی ادامه داد: باید فرآیندها و موانع بر سر راه مردم حذف شود تا مردم احساس نکنند منابع طبیعی در مقابلشان ایستاده است. محیط زیست پشتوانه تولید است و نقشه ارزش‌گذاری اقتصادی ۶ استان کشور در سال گذشته آماده شد و امسال تلاش می‌کنیم این طرح را تا ۸۰ درصد پیش ببریم.

سلاجقه با بیان این که ارزیابی توان اکوسیستم را در دستور کار قرار داده‌ایم، عنوان کرد: نقشه‌های آن به زودی آماده خواهد شد.

وی با اشاره به این که در بحث منابع طبیعی، جنگل‌ها و مراتع و مناطق حفاظت شده باید حفاظت در اختیار مردم قرار بگیرد، افزود: اکنون در مجموعه سازمان حفاظت محیط زیست کشور ۱۸۲ منطقه حفاظت شده، ۴۲ پارک ملی و ۵۴ پناهگاه حیات وحش داریم که ۱۱.۶ درصد عرصه‌های طبیعی در مجموعه محیط زیست کشور است که باید از این ظرفیت‌های طبیعی به درستی استفاده کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه دولت ۳۰ هزار میلیارد تومان به کیفی‌سازی و بهبود سوخت اختصاص داده است، گفت: حفاظت و احیای جنگل‌ها و مراتع کشور نیازمند حضور جوامع محلی و آحاد جامعه است که لایحه‌ای در این خصوص به دولت ارایه شده است.

وی افزود: جامعه باید بداند که حفاظت و حمایت از جنگل و مراتع راه‌حل اساسی امنیت غذایی کشور است و این موضوع باید تبیین شود؛ در این خصوص دستگاه‌های اجرایی و علمی ایده‌های خوبی ارایه بدهند.

سلاجقه عنوان کرد: سیاستگذاران با کمک محققان به سمتی گام بردارند که سازمان منابع طبیعی کشور و موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع برای حفاظت و حمایت از جنگل‌ها و مراتع در کنار یکدیگر در قالب پژوهشگاه قوی قرار بگیرند و سازمان محیط زیست در استان‌ها نیز به این فرایند کمک خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *