عبور از نقطه اوج؛ اقدام فوری برای جلوگیری از فروپاشی منابع زمین

پایگاه خبری DA1news: یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که فرار از فقر و در امان ماندن از آسیب ناشی از تغییر سیستم زمین برای همه انسان‌ها ممکن است، اما تغییرات جهانی فوری مورد نیاز است. بیش از 60 دانشمند از کمیسیون زمین، یک گروه علمی بین المللی، در این مطالعه مشارکت داشتند.

به گزارش گروه بین الملل اخبار روزانه کشاورزی، یک مطالعه جدید نشان می دهد که برای حفظ حتی یک استاندارد اولیه زندگی برای همه، ما باید سیستم ها و فناوری های اقتصادی خود را به طور چشمگیری تغییر دهیم. این تحقیق نیاز به مدیریت منصفانه، استفاده و به اشتراک گذاری منابع حیاتی را برای اطمینان از اینکه هم مردم و هم سیاره می توانند رشد کنند، برجسته می کند.

بیش از 60 دانشمند از کمیسیون زمین، یک گروه علمی بین المللی به میزبانی Future Earth و مؤسسه بین المللی تجزیه و تحلیل سیستم کاربردی (IIASA) در اتریش، و مؤسسه تحقیقات تأثیرات آب و هوایی پوتسدام در آلمان، در این مطالعه مشارکت داشتند. . این کار بر اساس تحقیقات قبلی استوار است، که نشان داد بسیاری از محدودیت‌های ضروری زمین برای پایدار ماندن سیاره و زندگی ایمن مردم – به اصطلاح مرزهای سیستم زمین – قبلاً فراتر رفته است.

در مطالعه جدید که در ماه سپتامبر در مجله The Lancet Planetary Health منتشر شد، محققان بر مفهوم فضای امن و عادلانه تمرکز کردند که به تعادلی اشاره دارد که در آن نیازهای انسان می‌تواند بدون آسیب رساندن به محیط زیست یا استخراج بیش از حد منابع برآورده شود. کار جدید شامل افزودن یک “بنیاد” است که به ما نشان می دهد جمعیت جهانی از سیستم زمین برای داشتن یک زندگی عاری از فقر به چه چیزی نیاز دارد.

یوهان راکستروم، مدیر PIK، توضیح می‌دهد: «برای اولین بار، دانشمندان با استفاده از واحدهای مشابه، ایمنی و عدالت را به منظور تعیین مسیر رو به جلو به سوی آینده‌ای پایدار و انعطاف‌پذیر که در آن همه می‌توانیم رشد کنیم، اندازه‌گیری کردند.»

Caroline Zimm، یکی از نویسندگان مطالعه و دانشمند IIASA، می‌گوید: «سیستم‌های زمین در خطر عبور از نقاط اوج هستند و آسیب‌های بیشتری به بار می‌آورند مگر اینکه تغییرات قابل توجهی در انرژی، غذا و سیستم‌های شهری ما ایجاد شود.

همه در معرض عواقب آسیب به سیستم زمین هستند

این مطالعه نشان می‌دهد که نابرابری و مصرف بیش از حد منابع توسط بخش کوچکی از جمعیت جهان، محرک‌های اصلی این فضای کوچک‌تر است و جوامع فقیرتری که در حال حاضر با بیشترین آسیب‌های ناشی از تغییرات آب و هوایی، از دست دادن تنوع زیستی و آلودگی مواجه هستند، بیشتر در معرض خطر هستند. با این حال، هیچ کس از عواقب آسیب مداوم به سیستم های زمین در امان نیست. حتی ثروتمندان، که ممکن است در ابتدا تأثیر کمتری را احساس کنند، در دراز مدت آسیب پذیر هستند زیرا سیستم های محیطی که از زندگی و اقتصاد حمایت می کنند شروع به فروپاشی می کنند.

هر چه بیشتر به افزایش شکاف بین کسانی که مقدار زیادی دارند و کسانی که به اندازه کافی ندارند ادامه دهیم، عواقب شدیدتری برای همه خواهیم داشت، زیرا سیستم‌های حمایتی که زیربنای شیوه زندگی، بازارها و اقتصاد ما هستند شروع به کار می‌کنند. فروپاشی،” نویسنده ارشد این مطالعه، جوئیتا گوپتا، رئیس مشترک سابق کمیسیون زمین و استاد دانشگاه آمستردام، هلند، اشاره می کند.

اقدام فوری لازم است

برای جلوگیری از آسیب بیشتر و اطمینان از آینده ای پایدار، نویسندگان خواستار اقدام فوری در سه زمینه اصلی هستند:

اقتصاد و جامعه: دولت‌ها، کسب‌وکارها و جوامع باید برای ایجاد سیاست‌هایی که نابرابری را کاهش می‌دهد و در عین حال فشار روی کره زمین را کاهش می‌دهد، با یکدیگر همکاری کنند.

مدیریت منابع: منابع باید به طور عادلانه تر و کارآمدتر به اشتراک گذاشته شوند.

فناوری‌های پایدار: ما به سرمایه‌گذاری بیشتری در فناوری‌های پایدار نیاز داریم که از منابع کمتری استفاده می‌کنند و فضای کوچک‌تر Safe and Just Space را بازگشایی می‌کنند.
شهرها و کسب‌وکارها به‌ویژه موقعیت خوبی برای رهبری این تلاش‌ها دارند، زیرا انعطاف‌پذیری لازم برای هدایت تحول به سمت انحراف مثبت در سیستم‌های انسانی برای جلوگیری از انحراف منفی سیستم زمین را دارند. با تعیین اهداف مبتنی بر علم و تمرکز بر بهبود کارایی و کفایت در استفاده از منابع سیاره‌ای و خدمات سیستم‌های زمین، آنها می‌توانند نقش کلیدی در دستیابی به آینده ای امن و عادلانه برای همه داشته باشند.»

نویسندگان به این نتیجه رسیدند که تنها راه برای رسیدن به آینده ای پایدار و عادلانه در کاهش نابرابری و تغییر نحوه استفاده از منابع زمین نهفته است، و اگر هم اکنون اقدام کنیم، همچنان می توان اطمینان حاصل کرد که همه افراد روی کره زمین از فقر می گریزند و از شر آسیب های ناشی از تغییرات محیطی محافظت می شوند.