ضریب نفوذ بیمه اراضی کشاورزی در استان اردبیل به ۳۱ درصد رسید

پایگاه خبری DA1news: مدیر صندوق بیمه کشاورزی استان اردبیل گفت: ضریب نفوذ بیمه محصولات کشاورزی در بخش زراعت در این استان به ۳۱ درصد رسید.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از ایرنا، علی قنبری روز یکشنبه افزود: کل میزان زراعت استان اردبیل ۵۰۰ هزار هکتار است که از این میزان ۱۶۲ هزار و ۵۳۱ هکتار زیر پوشش بیمه قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: بیش از۹۰ درصد محصولات کشاورزی اعم از زراعی و باغی در این استان تحت پوشش بیمه قرار گرفته و اخیرا هم پیشنهاد شده گیاهان دارویی تحت پوشش صندوق بیمه قرار بگیرد.

قنبری همچنین گفت: مجموع باغات استان اردبیل۳۱ هزار و ۵۶۰ هکتار است که از این میزان سه هزار و ۵۷۶ هکتار زیر پوشش بیمه قرار دارد که نشان دهنده ضریب نفوذ ۱۱ درصدی بیمه در بخش باغی است.

مدیر صندوق بیمه کشاورزی استان اردبیل با بیان اینکه تلاش می کنیم ضریب نفوذ بیمه در بخش باغات استان به بیش از ۵۰ درصد برسد، خاطرنشان کرد: پیش بینی شده است میزان بیمه کشت بهاره تا آخر فروردین ماه امسال به ۱۰ هزار هکتار برسد که با این حساب میزان اراضی بیمه شده در سال زراعی جاری نسبت به سال زراعی گذشته ۶ هزار هکتار افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه میزان غرامت پرداختی به کشاورزان در سال گذشته استان ۲ هزار و ۷۲۰ میلیارد ریال بوده است، گفت: این در حالی است که حق بیمه دریافتی بیمه از کشاورزان ۷۰۰ میلیارد ریال است و بیش از چهار برابر حق بیمه غرامت به کشاورزان استان در سال زراعی گذشته پرداخت شده است.

قنبری درباره اعتبار بیمه محصولات کشاورزی استان اظهار کرد: سال گذشته ۶۰ هزار میلیارد ریال اعتبار به صندوق بیمه کشاورزی استان اختصاص داده شد که ۲۵ هزار میلیارد ریال آن بصورت نقدی و ۱۰ هزار میلیارد ریال آن بصورت اوراق به این صندوق پرداخت شد و پیگیر هستیم بقیه مبالغ هم بزودی پرداخت شود.

وی بیشترین خسارت پرداخت شده بیمه محصولات کشاورزی را در بخش زراعت و مربوط به خشکسالی و در بخش باغ مربوط به سرمازدگی اعلام کرد.

مدیر صندوق بیمه کشاورزی استان اردبیل، بیمه ماشین آلات کشاورزی را جدیدترین خدمت این صندوق اعلام کرد و افزود: بخشنامه اجرایی این خدمت، شامل بیمه بدنه و هر گونه حادثه و عوامل طبیعی ماشین آلاتی مانند تراکتور، کمباین و تیلر ابلاغ شده و به اجرا در می‌آید.

قنبری ادامه داد: استان اردبیل به علت عملکرد مطلوب خود در بیمه بخش کشاورزی، چندین سال است که در رتبه اول و دوم کشوری قرار دارد و از استان‌های پیشرو در زمینه بیمه محصولات کشاورزی به شمار می‌رود.

مدیر صندوق بیمه کشاورزی استان اردبیل، سیاست دولت را حمایت از کشاورزان از طریق صندوق بیمه کشاورزی عنوان کرد و گفت: دولت بین ۳۰ تا ۷۰ درصد حق بیمه قابل پرداخت توسط کشاورز را پرداخت کرده و مابقی مبلغ از خود کشاورز دریافت می‌شود.

به گزارش ایرنا، استان اردبیل ۱۸ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که معادل ۱.۰۹ درصد از مساحت کل کشور ایران است.

۴۳.۶ درصد از مساحت این استان شامل ۸۱۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۵۰.۴ درصد معادل ۹۴۹ هزار هکتار مرتع، ۳.۵ درصد برابر با ۶۳ هزار هکتار جنگل و مابقی نیز مربوط به سایر کاربری‌هاست.

مساحت اراضی زراعی استان اردبیل ۷۷۸ هزار هکتار است که ۵۱۵ هزار هکتار آن به صورت دیم و ۲۲۵ هزار هکتار آن نیز به صورت آبی کشت می‌شود و در ۳۹ هزار هکتار از اراضی این استان نیز باغ احداث شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *