صادرات ۱۱۱ میلیون یورویی پسته ایران به اروپا در سال ۲۰۲۲

پایگاه خبری Da1news: صادارت پسته ایران به اروپا در سال میلادی گذشته با افت ۴۲ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شد و به ۱۱۱ میلیون یورو رسید.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، مرکز آمار کمیسیون اروپا (یورو استات) از صادرات 111 میلیون یورویی پسته ایران به اروپا در سال 2022 خبر داد.

صادرات پسته ایران به اروپا در این سال با افت 42 درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده است. ایران در سال 2021 بالغ بر 192 میلیون یورو پسته به اروپا صادر کرده بود. خشکسالی و در نتیجه کاهش تولید از جمله عوامل افت صادرات پسته ایران به اروپا در سال 2022 بوده است.

مغز پسته ایران بازار بهتری در اروپا دارد. درحالی که تنها 43 میلیون یورو پسته ایران به اروپا در سال 2022 صادر شده است میزان صادرات مغز پسته ایران به اروپا در همین سال 68 میلیون یورو بوده است.

آلمان بزرگ‌ترین مشتری پسته ایران در بازار اروپاست. از کل صادرات 111 میلیون یورویی پسته ایران به اروپا 75 میلیون یورو به مقصد آلمان بوده است.

ایران بعد از آمریکا دومین صادرکننده بزرگ پسته به اروپا در سال میلادی گذشته بوده است. آمریکا در این سال 756 میلیون یورو پسته به اروپا صادر کرده که این رقم با رشد 30 درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده است.

* چین 63 میلیون یورو پسته از ایران وارد کرد

بر اساس این گزارش، آمارهای گمرک چین نیز نشان می‌دهد ایران در سال 2022 بالغ بر 63 میلیون یورو پسته به چین صادر کرده است.

واردات پسته چین در این سال کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است. آمریکا در این سال 208 میلیون یورو پسته به چین صادر کرده است که این رقم با کاهش 51 درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده است.

صادرات پسته ایران به چین نیز در سال 2022 بالغ بر 82 درصد کاهش داشته است. ایران پس از آمریکا دومین صادرکننده پسته به چین در سال 2022 بوده است.

بر این اساس مجموع صادرات پسته ایران به اروپا و چین در سال میلادی گذشته 174 میلیون یورو برآورد شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *