شهبازنژاد: استفاده از نهاده های استاندارد پیش شرط صادرات است

پایگاه خبری DA1news: در انتقال و هضم یافته های نوین کشاورزی، پیشروان و نخبگان در جایگاه اول هستند ما میان پذیران، سخت پذیران و ناباوران را در حوزه کشاورزی داریم و آنچه که کار مروجین و کارشناسان بخش های مختلف کشاورزی را سخت می کند چالش هایی است که در انتقال یافته ها و هضم تکنولوژی های نوین توسط سه دسته آخر فعالان و بهره برداران کشاورزی وجود دارد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، مهندس فردین شهبازنژاد مدیرعامل موسسه کشاورزی خوشه طلایی در گفت و گو با خبرنگار ما با نگاه و کلامی متفاوت به بیان فعالیت های این موسسه در مازندران پرداخت که در ادامه خواهد آمد؛

شهبازنژاد در ابتدای به معرفی موسسه پرداخت و گفت: اساس کار ما از استفاده از نهاده های نوین و بروز شده در بازارهای جهانی برای بهره برداران تهیه و در اختیار  کشاورزان قرار دهد و از آنجا که در دنیای امروز تولید محصولات کشاورزی به سمتی سوق داده می شود که کمترین استفاده را از نهاده های شیمیایی بهره برده شود.

وی افزود: کشاورزی دنیای امروز در راستای استفاده از نهاده های ارگانیک، استاندارد، همگن با گیاه و طبیعت زیستی گام بر میدارد و این گام به جلو شامل پیشرفت و توسعه در صادرات و در درجه اول سلامت مصرف کننده و جامعه است.

مدیرعامل موسسه کشاورزی خوشه طلایی در ادامه گفت: استفاده از آخرین یافته های علمی و همچنین نهاده های کم خطر و بی خطر یکی از پیش شرط های امروز در امر صادرات محصولات کشاورزی بشمار می رود.

 

مهندس شهبازنژاد به امور باغداری و هزینه های مرتبط با آن اشاره کرد و گفت: در باغداری و هزینه های مرتبط با آن چندین مسئله باید مورد توجه قرار بگیرد که اولین بخش موضوع تامین بودجه و زمین یا باغ آماده است.

وی منابع مالی را یکی از شروط اولیه استفاده از آخرین دستاوردهای نوین کشاورزی دانست و ادامه داد: نبود بودجه کافی و منابع مالی مکفی یکی از علل اصلی استفاده نکردن کشاورزان از آخرین دستاوردهای علمی و نهاده های تاثیرگذار و کم خطر در کشاورزی است.

وی افزود: شرط دوم در بهره وری اندک کشاورزی در تولید، دانش و دانش پذیری است که پیش روان در صف اول پذیرش علم کشاورزی قرار دارند و باید گفت که ما میان پذیران، سخت پذیران و ناباوران را در حوزه کشاورزی داریم و آنچه که کار مروجین و کارشناسان بخش های مختلف کشاورزی را سخت می کند چالش هایی است که در انتقال یافته ها و هضم و ادراک دانش و تکنولوژی های نوین در سه گروه آخر فعالان و بهره برداران کشاورزی وجود دارد.

شهبازنژاد گفت: برای اینکه بتوانیم این چالش را کمتر کنیم و کشاورزان را به سمت استفاده از دانش در تمامی امور کشاورزی از تغذیه، کنترل آفات و بیماریها تا استفاده از نهاده های کم خطر و به روز سوق دهیم، نیازمند انتقال اطلاعات دقیق، آسان و سهل الهضم برای هر سطحی از دانش بهره برداران داشته باشیم.

 

مشروح و ادامه این گفت و گو را در ویدئو زیر ببنید: