شناخت انواع و اقسام پیاز از صورتی تا پیاز قرمز

پایگاه خبری Da1news: انواع متعددی از پیاز در ایران کشت می گردد که از نظر اندازه، شکل،رنگ، پوست، زمان رسیدن، مزه و کیفیت نگهداری با یکدیگر تفاوت دارند.

در ایران ارقام بومی زیادی که دارای صفات مطلوبی هسند کشت می شود که این ارقام شامل پیازهای قرمز، سفید و صورتی هستند. از جمله پیازهای قرمز می توان به پیازقرمز آذر شهر، طارم، درچه و اصفهان و از پیازهای سفید به پیاز سفید قم و کاشان و از پیازهای صورتی به پیاز صورتی نوشهر اشاره کرد.

پیاز قرمز آذرشهر بسیار خوش فرم، قرمز رنگ و قابلیت انبارداری زیادی دارد. ارقام پیاز سفید درشت، آبدار، شیرین و مقوی بوده و بیشتر اثر درمانی دارد.

در سالهای اخیر ارقام هیبرید جایگزین بسیاری از ارقام بومی شده و در سطح وسیع کشت می گردد. ارقام هیبرید دارای یکنواختی بیشتر عملکرد بالا و قابلیت انبارداری طولانی تر می باشند که از جمله این ارقام می توان به بذر هیبریدي«یلو سوئیت اسپانیش» و « تگزاس ارلی گرانو» اشاره کرد.

رقم یلوسوئیت اسپانیش با توجه به سازگاری که با آب و هوای شهرستانهای عمده تولیدکننده پیاز دارد به سرعت سطح کشت آن افزایش یافته و رقم مذکور در سال زراعی 85-84 به عملکرد رکورد کشوری 190 تن در هکتار رسید.

منبع: سایت یکتابان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *