سطح زیر کشت علوفه در مراتع کشور به ۵۰ میلیون هکتار خواهد رسید

پایگاه خبری DA1news: مدیر کل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: سال گذشته تولید علوفه در مراتع کشور بیش از ۱۰ میلیون تن بوده که امسال به ۷ میلیون تن کاهش یافته است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از مرکز اطلاع رسانی سازمان منابع طبیعی ، ترحم بهزاد در کارگاه آموزشی قوانین و مقررات بهره برداری از مراتع در استان ایلام با اشاره به کاهش تولید علوفه در مراتع کشور اظهار کرد: به منظور بهبود وضعیت تولید علوفه در مراتع، طرح پنج ساله‌ای در وزارت جهاد کشاورزی تدوین شده که در پایان آن، سطح زیر کشت علوفه در مراتع کشور به ۵۰ میلیون هکتار خواهد رسید.

وی افزود: در قالب این طرح، سالانه یکصد هزار هکتار از اراضی کم بازده، زیر کشت علوفه‌های مرتعی می‌رود و در پایان پنج سال سه میلیون تن علوفه در مراتع کشور تولید می‌شود.

سوق دادن مرتعداران به سمت زنبورداری و کشت گیاهان دارویی

بهزاد همچنین با اشاره به وجود دام مازاد در مراتع کشور گفت: بر اساس استانداردهای موجود، باید ۳۸ میلیون واحد دامی در ۸۴ میلیون هکتار از مراتع وجود داشته باشد این در حالی است که هم اکنون ۸۰ میلیون واحد در این میزان مراتع کشور چرا می کنند.

مدیر امور مراتع سازمان منابع طبیعی کشور در ادامه اضافه کرد: از راهکارهای مهم در حال اجرا برای حفظ مراتع موجود، سوق دادن بهره برداران مراتع به سمت فعالیت‌های همچون زنبورداری و کشت گیاهان دارویی است.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: از آنجاییکه اهمیت مرتع کمتر از جنگل نیست باید نسبت به ایجاد حساسیت در قبال مرتع در بین مردم اهمیت داد.

بهزاد در ادامه افزود: سهیم کردن عشایر، روستائیان و دیگر بهره برداران در اجرای طرح های حفظ و احیاء مراتع از طریق آگاه سازی آنان نسبت به اهمیت این منابع در اقتصاد، اقلیم و زندگی ساکنان استان می تواند راهکاری مؤثر در متوقف کردن روند تخریب عرصه های طبیعی باشد.

وی سر انجام  به اهمیت مراتع و نقش آن در حفظ آب و خاک و تولید گوشت ارگانیک و حمایت لازم بهره برداران مرتعی اشاره کرد و افزود: حفاظت و بهره برداری اصولی از عرصه های مرتعی موجب ارتقاء معیشت بهره برداران می شود.

حضور 5 برابری دام در مراتع ایلام

در این کارگاه آموزشی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام به ارائه گزارش عملکرد این اداره کل در سال 1400 و 1401 در حوزه مرتع پرداخت و گفت: ظرفیت چرای دام در مراتع استان 500 هزار واحد دامی است که در حال حاضر دو و نیم میلیون واحد دامی از آن استفاده می کنند و این چرای بیش از ظرفیت مهمترین عامل تخریب مراتع در استان می باشد.

پیرزادیان افزود: تعداد واحد دامی در سطح مرتع باید متناسب با تولید علوفه باشد بنابراین برای تولید محصولات دامی به میزان قابل قبول، باید به حفظ تعادل زیستی دقت شود.

وی به حفاظت آب و خاک به عنوان مزیت مراتع اشاره نمود و گفت: پوشش گیاهی باعث افزایش نفوذدپذیری آب در خاک، ممانعت فرسایش آبی و بادی خاک شده وهمچنین اراضی کشاورزی، باغات و سایر زیرساخت ها را از تخریب می رهان

تخریب مراتع،  ریزگرد و سیل را به همراه دارد

در ادامه معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام نیز گفت: بدون شک بهره برداری بی رویه و نگاه اقتصادی صرف بدون تلاش برای حفظ و احیای منابع طبیعی به ویژه مراتع می تواند زمینه ساز نابودی این بخش از منابع طبیعی و در نتیجه افزایش آلاینده ها، ریزگرد ها، سیل، رانش زمین و کاهش تولید سالانه باشد.

فتحی  افزود: خوشبختانه چهره های موفق کشوری از بین مجریان و بهره برداران در استان ایلام حضور دارند که نقش مهمی را در جلوگیری از تخریب مراتع و بهبود وضعیت آن ها ایفا نموده اند.

بر اساس این گزارش، کارگاه آموزشی قوانین و مقررات بهره برداری از مراتع روز سه شنبه با حضور مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام، فرماندهان یگان حفاظت، رؤسای ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان های استان و کارشناسان حوزه مرتع در محل سالن جلسات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *