سایت تولید بذر سیب‌زمینی در شهرستان اردبیل راه‌اندازی شد

پایگاه خبری Da1news: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل از راه اندازی سایت جامع الگویی بذر سیب زمینی در این شهرستان خبر داد.

به گزارشاخبار روزانه کشاورزی به نقل از  پايگاه اطلاع رسانی سازمان حفظ نباتات کشور سیاوش نیرومند در دوره مهارتی آموزشی سیب زمینی بذری که با حضور جمعی از بهره‌برداران و کارشناسان برگزار گردید، از اجرای سایت جامع الگویی تولید بذر سیب زمینی در روستای قره‌لر شهرستان اردبیل خبر داد و گفت: سیب زمینی یکی از محصولات عمده تولیدی این شهرستان بوده و اراضی حاصلخیز و مستعد و آب و هوای مناسب موجب شده تا شهرستان اردبیل از قطب‌های مهم تولید سیب زمینی کشور محسوب شود.

وی افزود: سیب زمینی به عنوان یک محصول استراتژیک نقش تعیین کننده ای در اقتصاد استان دارد و از سوی دیگر با توجه به ویژگی‌های خاصی که دارد، بیماری‌های ویروسی ، باکتریایی و نماتودها سلامت بذر آن را تهدید می‌کند ، از همین رو بذر سیب زمینی اهمیت بالایی داشته و در کیفیت و کمیت محصول تولیدی بسیار موثر است.

سالانه ۵۰ هزار تن بذر سیب زمینی وارد استان می‌شود

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل با بیان اینکه سالانه نزدیک به ۵۰ هزار تن بذر سیب زمینی از استان‌های همجوار با صرف هزینه‌های هنگفت توسط کشاورزان جهت کشت وارد شهرستان اردبیل می‌شود، یادآورشد: عدم توجه به سالم و استاندارد بودن بذور تهیه شده و معیوب بودن بذور وارد شده موجب انتقال انواع آفات و بیماری ها نظیر بید سیب زمینی که از سایر استان ها به این شهرستان شده و خسارت های زیادی متوجه کشاورزان سیب زمینی کار می گردد.

وی یادآورشد: با توجه به هزینه‌های بالای کشت سیب زمینی و نیاز هر هکتار زمین به سه تن بذر باید در انتخاب بذر دقت بسیار صورت گیرد.

تولید بذر باکیفیت تولید سیب زمینی را تا ۱۱۰ تن در هکتار افزایش می‌دهد

نیرومند اضافه کرد:سیب زمینی پتانسیل تولید بالایی دارد به شرطی که کشاورزان از نهاده های با کیفیت مخصوصا بذور با کیفیت گواهی شده استفاده نمایند که در این صورت می توان میزان عملکرد محصول را تا ۱۱۰ تن در هکتار نیز بالا برد.

این کارشناس حوزه کشاورزی به کشاورزان سیب زمینی کار توصیه کردکه امسال بذر مورد نیاز خود را جهت کشت ، از بذور بومی سالم ، استاندارد و مرغوب تولید دشت اردبیل تامین نمایند چرا که این کار ضمن دسترسی آسان و مطمئن از تهیه بذور سالم و گواهی شده، در کاهش هزینه های تولید نیز بسیار موثر است.

وی همچنین به وجود ۳ شرکت فعال تولید کننده عمده مینی تیوبر سیب زمینی در شهرستان اردبیل با ظرفیت تولید بیش از ۳ میلیون عدد مینی تیوبر اشاره کرد و افزود: مینی تیوبرها عاری از هر گونه آلودگی و ویروس بوده و از لحاظ طبقه بندی در استانداردهای بسیار مناسب قرار دارند و کشاورزان سیب زمینی کار می‌توانند با تهیه و کشت آن از یک منبع بذری سالم و مطمئن برخوردار شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *