سامانه بارشی امروز وارد کشور می‌شود/ هشدار بارش‌های سیل‌آسا برای برخی مناطق

پایگاه خبری Da1news: سازمان هواشناسی با اشاره به ورود سامانه بارشی به کشور و فعالیت آن در ۲۱ استان، برای ۱۲ استان هشدار طغیان رودخانه‌ها و آب‌گرفتگی معابر صادر کرد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از تسنیم، مطابق پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز سه‌شنبه با ورود سامانه بارشی به غرب کشور به‌تدریج در استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام، همدان، لرستان، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، خوزستان،‌ غرب اصفهان، ارتفاعات و دامنه‌های البرز در استان‌های زنجان،‌ قزوین، البرز، تهران و غرب سمنان، سواحل غربی دریای خزر بارش باران، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی و در مناطق مستعد ریزش تگرگ پیش بینی شده است.

همچنین در بخش‌هایی از استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، قم و کهگیلویه و بویراحمد رگبار پراکنده گاهی رعدوبرق و وزش باد پیش بینی می‌شود.

چهارشنبه فعالیت سامانه بارشی در بخش‌هایی از شمال غرب، غرب، جنوب غرب، سواحل دریای خزر، ارتفاعات و دامنه‌های البرز، مرکز و شمال شرق کشور و پنجشنبه در شمال شرق و با شدت کمتر در شمال غرب، ارتفاعات البرز و سواحل دریای خزر ادامه خواهد داشت. روزهای جمعه و شنبه هفته آینده نیز در برخی مناطق شمال غرب، غرب و سواحل دریای خزر افزایش ابر همراه با رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید انتظار می‌رود.

فردا در استان‌های ساحلی دریای خزر و اردبیل کاهش نسبی دما و پنجشنبه در این مناطق افزایش 6 تا 8 درجه‌ای دما روی می‌دهد. امروز دریای خزر، امروز و فردا مرکز و شمال خلیج‌فارس پنجشنبه شرق خلیج‌فارس و تنگه هرمز و جمعه مرکز و شرق خلیج‌فارس مواج خواهد بود.

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی

زمان شروع: سه‌شنبه 1402/02/19

زمان پایان: چهارشنبه 1402/02/20

نوع مخاطره: رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید، در نقاط مستعد گردوخاک، در برخی نواحی تگرگ

منطقه اثر:

سه‌شنبه 1402/02/19: زنجان، کرمانشاه، کردستان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، شمال و شرق خوزستان و ارتفاعات و دامنه در استان‌های قزوین و البرز.

چهارشنبه 1402/02/20: چهارمحال و بختیاری، لرستان، نوار شرقی خوزستان، نوار غربی اصفهان، زنجان، قزوین، کرمانشاه، جنوب کردستان، دامنه و ارتفاعات استان‌های البرز، تهران و سمنان.

اثر مخاطره: لغزندگی جاده‌ها، آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌‌ها، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در پروازها و در نواحی کوهستانی و مستعد احتمال سقوط سنگ.

توصیه: عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای بین شهری، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آبروها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی.

توصیف سامانه اول: افزایش گرادیان فشار سطح زمین

زمان شروع: سه‌شنبه 1402/02/19

زمان پایان: پنجشنبه 1402/02/21

نوع مخاطره: وزش باد نسبتا شدید تا شدید، در نواحی مستعد گردوخاک و کاهش کیفیت هوا

منطقه اثر:

سه‌شنبه 1402/02/19: سمنان، خراسان جنوبی، خوزستان، ایلام، یزد.

چهارشنبه 1402/02/20: لرستان، همدان، مرکزی، اصفهان، یزد، سمنان، خراسان جنوبی.

پنج‌شنبه 1402/02/21: خراسان جنوبی، سمنان، شمال سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها، سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال، در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش دید و کاهش کیفیت هوا.

توصیه: احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع، بویژه در بعدازظهر و استفاده از قیم برای نهال‌ها.

توصیف سامانه: وزش نسبتا”شدید باد(گاهی شدید) ، مواج و متلاطم شدن دریا

زمان پایان: چهارشنبه 1402/02/20

نوع مخاطره: وزش باد شدید و مواج شدن دریا و افزایش ارتفاع امواج تا 1.5 متر

منطقه اثر: مناطق مرکزی و شرقی دریای خزر، در استان‌های مازندران و گلستان

اثر مخاطره: احتمال غرق شدن شناگران و آسیب به شناورهای سبک ، تفریحی، احتمال اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه ، احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس ها و احتمال آسیب به تأسیسات دریایی.

توصیه: احتیاط در عملیات تفریحی ، بویژه غواصی و شنا ،احتیاط در سفرهای دریایی با شناور سبک، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های دریایی از جمله ورود و خروج کشتی به بنادر و احتیاط در صیادی به‌ویژه در فراساحل.

توصیف سامانه: افزایش سرعت باد (باد جنوب غربی ) و متلاطم و مواج شدن دریا

زمان پایان: چهارشنبه 1402/02/20

نوع مخاطره: افزایش سرعت باد و افزایش ارتفاع امواج تا 1.5 متر (به‌ویژه تنگه هرمز)

منطقه اثر: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان، در خلیج فارس و تنگه هرمز.

اثر مخاطره: احتمال غرق شدن شناگران و آسیب به شناورهای سبک، تفریحی، احتمال اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه، احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس ها و احتمال آسیب به تأسیسات دریایی.

توصیه: احتیاط درعملیات تفریحی ، بویژه غواصی و شنا ،احتیاط در سفرهای دریایی با شناور سبک ،اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های دریایی از جمله ورود و خروج کشتی به بنادر و احتیاط در صیادی به‌ویژه در فراساحل.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *