زنجیره های تولید باید در قالب اتحادیه ها و تعاونی های کشاورزی شکل بگیرد

 پایگاه خبری DA1news: رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی درباره حضور فعال این سازمان در پنجمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران گفت: استان خراسان رضوی به طور ویژه می تواند تصویر بسیار خوبی از انقلاب و نظام جمهوری اسلامی به جهت وجود بارگاه منور علی بن موسی الرضا (ع) به جهان انتقال دهد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی،دکتر قنبری بیان داشت: خراسان رضوی از یک طرف محل حضور زائرین آقا علی ابن موسی الرضا از سرتاسر جهان اسلام است و از طرف دیگر دومین استان کشور از حیث جمعیت که ظرفیت ها و قابلیت های کشاورزی قابل توجهی دارد. از این رو جهادکشاورزی خراسان رضوی هم باید در حوزه حمایت، ارتقا و اعتلای تولید نقش شاخص ایفا کند هم از منظر تامین و توزیع کالاهای اساسی زائرین و مجاورین برنامه مدونی داشته باشد تا شاهد حداقل تنش های اقتصادی موجود در کشور باشیم.
غلامرضا قنبری افزود: خراسان رضوی محصولات مزیت دار فراوانی در سطح ملی و بین المللی دارد و باید به مزیت هایی تکیه کنیم که می تواند برای کشور ارز آوری داشته باشد و بتواند سرانه درآمد تولیدکنندگان را افزایش دهد.
قنبری ادامه داد: خوشبختانه امروز به برکت انقلاب زیرساخت های سخت افزاری تولید در کشور و خراسان رضوی متناسب با نیازها و سرانه مصرف جامعه رشد داشته است. در بسیاری از محصولات کشاورزی توان رسیدن به خودکفایی را داریم. از آنجا که در سالهای گذشته به مسئله مهم و حیاتی الگوی کشت توجه کمتری شده موجبات تنش های اقتصادی در کشور را فراهم نموده که شاهد بودیم در سالهایی قیمت محصول آنچنان کاهش یافت که برداشت محصول برای کشاورز صرفه اقتصادی نداشت.
رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی گفت: آنچه در پنجمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران اتفاق افتاد تاکید بر ایجاد زنجیره های تولید و به نمایش گذاشتن استعدادها و ظرفیت های زنجیره های ارزش بود. قطعا مسیری که می تواند هم قیمت تمام شده محصول در مزرعه را کاهش دهد هم باعث ارتقای بهره وری شود، زنجیره های تولید است. حضور استان خراسان رضوی در این نمایشگاه در گام اول تشویق کشاورزان به متشکل سازی بخش کشاورزی و توسعه زنجیره های تولید و در گام دوم تشویق سرمایه گذاران داخلی و خارجی به سرمایه گذاری در بخش کشاورزی خراسان رضوی بوده است.
غلامرضا قنبری خاطرنشان کرد: متشکل سازی و ساختارمند کردن تولید از قبل زنجیره ها اتفاق می افتد. لذا قبل از آن باید به مسائل مهمتری از جمله توسعه تعاونی ها و اتحادیه ها بپردازیم که زنجیره های تولید مبتنی بر زنجیره های ارزش اتفاق بیافتد. زنجیره تولید می تواند بخشی از نیازها و منابع مالی خرده مالکین و کشاورزانی که از توان کمتری برخوردارند را تامین کند. لذا زنجیره های تولید باید در قالب اتحادیه ها و تعاونی های کشاورزان شکل بگیرد.
قنبری اذعان داشت: وزارت جهادکشاورزی در این راستا برنامه هایی در جهت شناسایی حلقه های مفقوده تولید و تکمیل زنجیره های تولید محصولات کشاورزی دارد که ما نیز در خراسان رضوی با اولویت قراردادن محصولات مزیت دار استان تقویت زنجیره های تولید را در برنامه داریم تا هم بهره وری و هم مهار تورم از طریق کاهش قیمت تمام شده محصولات کشاورزی استان تحقق یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *