ردیابی ملخ مراکشی در استان گلستان/ ۵۶۵ هکتار سم‌پاشی شد

پایگاه خبری DA1news: کیانوش حق نما از کاهش احتمال خسارت ملخ مراکشی در استان گلستان خبر داد و گفت: با  توجه به بارندگی‌ خوب سال زراعی جاری، پوشش گیاهی مراتع رشد قابل توجهی پیدا کرده و احتمال خسارت ملخ مراکشی کاهش یافته است.

مدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی گلستان همچنین از ردیابی ملخ مراکشی در ۴۶ هزار هکتار از مراتع استان سخن گفت و اظهار داشت:تا کنون۵۶۵ هکتار از این عرصه‌ها عملیات سم‌پاشی انجام شده است.

حق نما افزود: مبارزه با ملخ مراکشی از اواخر نیمه اول فروردین در مراتع شهرستان‌هایی که گزارش مشاهده این آفت را دریافت کردیم آغاز و تاکنون ۲۰۰ هکتار از مراتع گنبدکاووس، ۲۰۰ هکتار از مراتع مراوه‌تپه، ۱۱۰ هکتار از مراتع آزادشهر و ۵۵ هکتار از مراتع رامیان سم‌پاشی شد.

وی در ادامه از حضور ۱۰ تیم از کارشناسان جهاد کشاورزی در مراتع برای انجام عملیات ردیابی ملخ مراکشی خبر داد و ادامه داد: عملیات ردیابی تاکنون در ۴۶ هزار هکتار از مراتع استان انجام شده است.

حق نما ادامه داد: با همکاری دامداران، عشایر و دهیاران و انجام عملیات ردیابی، کارشناسان چندین لکه از جمعیت محدود ملخ مراکشی را در مراتع استان مشاهده و بلافاصله سم‌پاشی در سطح ۵۶۵ هکتار انجام شد.

وی افزود: با کنترل به موقع تاکنون هیچ گونه گزارشی مبنی بر خسارت ملخ مراکشی به باغ‌ها و زراعت کشاورزان استان گلستان دریافت نشده است.

حق نما، پرنده سار گلوقرمز را مهمترین دشمن ملخ‌ها دانست و گفت:‌ در استان گلستان به ویژه مراوه‌تپه در صورت مشاهده این پرنده عملیات سم‌پاشی را متوقف کردیم چون سار گلوقرمز می‌تواند کنترل طبیعی انجام دهد.

به گفته حق نما، کانون‌یابی مناطق آلوده محل تخم‌ریزی ملخ، تشکیل تیم‌هایی مبارزه مجهز به امکانات روز، کانون کوبی به محض مشاهده نخستین پوره‌ها و تامین تجهیزات لازم از مهمترین الزامات مبارزه با این آفت به‌حساب می‌آید.