راه اندازی رصدخانه برای بهبود وضعیت آمار محصولات کشاورزی

پایگاه خبری Da1news: مسئول رصدخانه کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی گفت: وضعیت ارائه آمار در بخش کشاورزی دقیق نیست و به همین منظور رصدخانه کشاورزی برای تهیه آمار دقیق محصولات زراعی راه‌اندازی شده است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، کمال ربانی زاده، رئیس قرارگاه رصدخانه کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی درباره فعالیت رصدخانه گفت: رصدخانه که در دولت سیزدهم شکل گرفته، موضوع رصد و پایش زنجیره‌های ارزش کالاهای اساسی کشاورزی را دنبال می‌کند از لحظه تأمین یا نهال و بذر تا مصرف کننده. در وزارتخانه تقریباً ۵ زنجیره داریم، زنجیره دام طیور، زنجیره زراعت، زنجیره شیلات و دو تا زنجیره دیگری هم است که این‌ها را از تأمین تا مصرف رصدخانه وظیفه دارد که محصولات آن را از نقطه شروع تا مصرف کنترل و رصد و برنامه ریزی کند. این از اهداف رصدخانه کشاورزی ایران است.

وی افزود: این یک مجموعه جدیدی است که اطلاعات را از جاهای مختلف می‌گیرد و به صورت داشبورد در اختیار مجموعه‌های تخصصی و معاونت‌های مربوطه قرار می‌دهد تا آن‌ها بتوانند برنامه ریزی کنند و یک جوری تنظیم گری و برنامه ریزی در تولیدشان انجام شود. ما نه نقش اجرایی نداریم یکسری نرم افزارهایی باید تولید و آماده کنیم. در این حوزه بیشتر نقش اجرایی را تشکل‌ها و بخش‌های خصوصی دارند. وزارتخانه نقش برنامه ریزی و سیاستگذاری را دارد.

رئیس قرارگاه رصدخانه کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: رصدخانه به لحاظ سخت افزاری از سال ۱۴۰۰ کلید خورد، ولی فعالیت‌های فنی آن از ۱۴۰۱ و اواخر ۱۴۰۰ شروع شده است.

ربانی زاده در حوزه‌های دام و طیور و زراعت و شیلات و باغداری و این که دلالان کجای این رصد قرار دارند، گفت: کسانی که در سامانه‌های ما کار عرضه و خرید انجام می‌دهند این‌ها باید شناسه یکتا داشته باشند و هویت آن‌ها مشخص شود. یکی از اهدافی که ما دنبال می‌کنیم حذف این واسطه‌های زائد است. در حال حاضر سامانه‌ای جدید با مشارکت بخش خصوصی برای رصد و کاشت و داشت و برداشت محصولات گلخانه‌ای آماده شده است، این از زمان کاشت تا مصرف و حتی صادرات موضوعات محصولات گلخانه‌ای را دنبال می‌کند. برای باغات هم یک چنین طرحی داریم که این هم بعد از تکمیل شدن سامانه دنبال خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *