رئیس جهاد کشاورزی استان گلستان: مبنای عملکرد ما مدیریت جامع، هوشمند و اقلیم محور است

پایگاه خبری DA1news / مجید میری:

استان گلستان به عنوان یکی از قطب های مهم کشاورزي که در همه بخش های کشاورزي و دام پروري از کشت گندم و پنبه و محصولات باغي و توليد چوب گرفته تا پرورش دام و صيد ماهي و شيلات و استحصال خاويار و … حضور جدي و پيشگام دارد.
دکتر محمد برزعلی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار سایت اخبار روزانه کشاورزی به توضیح عملکرد سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان در بخش کشاورزی پرداخته است که در ادامه می خوانیم:

 

دکتر محمد برزعلی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان در ابتدای این گفت و گو گفت:جامع بودن استان گلستان در بخش های مختلف کشاورزی و منابع طبیعی و همچنین با توجه به اقلیم های مختلفی را که در خود دارد، از معدود استانهای است در بخش زراعت بغیر از درخت نخل ، از کشت پسته در شرق استان گرفته و زعفران در جنوب شرقی استان و پرورش ماهیان گرم آبی و سرد آبی تا پرورش ماهیان خاویاری در دریای خزر و همچنین پرورش شتر و دیگر محصولات کشاورزی را در استان گلستان دارد. از این رو استان گلستان چه از نظر زراعت و چه دام، نقش بسیار مهمی در سطح کشور دارد.

دکتر محمد برزعلی گفت: انواع محصولات بخش های مختلف بخش های کشاورزی یاد شده نشان دهنده اهمیت استان گلستان در تولید جامع محصولات کشاورزی می باشد و استان در راستای امنیت غذایی و اقتدار غذایی نقش کم بدیلی در کشور دارد.

وی در باره اهمیت موضوع امنیت غذایی و اقتدار غذایی گفت: در سیاست های ابلاغیه رهبر معظم انقلاب در بند 6 برنامه هفتم توسعه کشور بحث امنیت غذایی و الگوی کشت فوق العاده مهم تلقی شده، و با درنظر گرفتن فعالیت های انجام گرفته و همچنین برنامه هایی که در دست تهیه است سعی و تلاش می کنیم که همراه با سایر دستگاه های ذیربط، شرایط را طوری راهبری می کنیم که همسو با دستورات ریاست محترم جمهور و همچنین همراه با دستورات و برنامه های وزیر محترم جهاد کشاورزی بوده و در این راه سعی در بهره وری حداکثری از منابع در دسترس را داشته باشیم.


تهدیدها، فرصت ها، چالش ها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان در پاسخ به این سوال که مهمترین چالش پیش روی شما در بحث رسیدن امنیت غذایی چیست گفت: از اولین روزی که بنده به عنوان مسئول جهاد کشاورزی استان گلستان مشغول به کار شدم، اولین قدم احصاء شرایط استان در حوزه کشاورزی بر مبنای چندبخش مهم : تهدیدها، فرصت ها، چالش ها بر اساس مدل SWOC ، طراحی و برنامه ریزی شد.

وی ادامه داد: بر این اساس و با درنظر گرفتن اهمیت بخش کشاورزی استان گلستان در موضوع مهم و استراتژیک امنیت غذایی، اساس کار و برنامه فنی استان را بر مبنای «مدیریت جامع، هوشمند و اقلیم محور» قرار دادیم. بر همین اساس و با در نظر گرفتن پستانسل های کشاورزی موجود در استان گلستان و با در نظر گرفتن رنجیره های ارزش در حوزه های مختلف کشاورزی استان گلستان چیدمان و برنامه ریزی کردیم.

دکتر برزعلی در توضیح استقرار رنجیره های ارزش و پستانیل های بخش کشاورزی استان گلستان در بحث «مدیریت جامع» در استان توضیح داد و گفت: یکی از محصولات استان گلستان، پنبه است که از گذشته تا حال از اصلی ترین و مهمترین مراکز عمده تولید پنیه در کشور بوده و هست.

وی ادامه داد: در راستای مدیریت رنجیره ارزش این محصول مهم ، برنامه ریزی هایی انجام داده ایم که می توان به طرح و برنامه ارتقای بهره وری تولید پنبه و همچنین معرفی ارقام جدید آن که توسط توسط موسسه تحقیقات پنبه کشورکه در استان گلستان بوده به کشاورزان است که نتیجه عملکردی مطلوب و برداشت حداقل دوبرابری برداشت پنبه را در سطح اراضی زیر کشت را داشته است.

وی افزود: در کنار عملکرد مطلوب و بهره وری بیشتر پنبه نسبت به ده های گذشته، اقدام به افتتاح کارخانه ریسندگی با ظرفیت بالا نیز در همین راستا انجام شده است. همچنین پیگیر راه اندازی کارخانه منسوجات نیز هستیم که در واقع به دنبال صنایع تبدیلی و تکمیلی در ادامه استقرار رنجیره ارزش پنبه بشمار میرود، که نتیجه یک کار تیمی و مشارکتی در استان گلستان بشمار میرود که از عالیترین مقام دولت که استاندار محترم استان گلستان بوده تا کارشناسان محترم بخش های مختلف در این فعل دخیل بودند.


مدیریت هوشمندو هوشمندسازی سازمان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان در باره موضوع «مدیریت هوشمندو هوشمندسازی سازمان » گفت: در بحث و توضیح فرایند مدیریت هوشمند باید بگویم که برنامه ریزی و تلاش مضاف و پیگیرانه ما به صورتی است که سعی می کنیم سازمان جهاد کشاورزی را به سمت هوشمندسازی سوق دهیم و این برنامه بغیر از اجرای سامانه های مختلف ستادی و اداری که بر مبنای اصل شفافیت و مبارزه با فساد اجرایی میشود به سمت هوشمندسازی بخش های مختلف فنی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان است.

وی در توضیح این موضوع ادامه داد و گفت: در راستای هوشمندسازی بخش های فنی سازمان با همکاری رصدخانه وزارت جهاد کشاورزی، سامانه ستکاوا را در استان راه اندازی و مستقر کردیم به طوری که با استفاده از این سامانه، هر شخص حقیقی و حقوقی می تواند از این سامانه استفاده کنند و سعی در تکمیل و راه اندازی بخش های مختلف این سامانه را داریم، در حال حاضر این سامانه در بخش محصولات گوشتی مثل مرغ گرم، گوشت قرمز منجمد، دام سبک و سنگین و مرغ منجمد را ه اندازی و اجرایی شده است.

وی افزود: استان گلستان یکی از استان های پیشرو در بخش هوشمندسازی بشمار میرود. و باید اضافه کنم که هدف از اجرایی شدن این سامانه توزیع هوشمند و هدفمند محصولات بخش کشاورزی در کشور می باشد.

دکتر محمد برزعلی در توضیح موضوع فعالیت های «اقلیم محور» در استان گلستان گفت: جهان امروز دچار تغییرات اقلیمی گوناگونی شده است که به طور مثال این تغییرات مانند بارش های سیل آسا، خشکسالی های مداوم صورت پذیرفته است، بر همین اساس فعالیت های انجام شده در استان به سویی راهبری می شود که سازگار با محیط ها و اقلیم های مختلف موجود در استان باشد.

وی افزود: در همین راستا به سمت طرح الگوی کشت قدم برداشتیم که مثلا به جای کشت برنج که یکی از محصولات آب بر در استان بمشار میرود به سمت کاشت کنجد و ماش و یا به سمت روش هایی مانند کشت خشک کاری برنج روی آورده ایم تا میزان مصرف آب در واحد سطح کمتری را داشته باشیم. که این برنامه های در راستای سازش پذیری با اقلیم انجام داده ایم.


تلاش خانواده بزرگ وزارت جهاد کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان در پاسخ به این سوال که همکاری دستگاه های مختلف و همچنین حمایت های انجام شده از جهاد کشاورزی استان گلستان گفت: اگر موفقیت هایی در تولید بخش های مختلف کشاورزی صورت و اتفاق می افتد، ماحصل همکاری بین دستگاه های و ماحصل تلاش خانواده بزرگ وزارت جهاد کشاورزی است.

دکتر محمد برزعلی در ادامه توضیح داد: به طور مثال در فصل زراعی 1400 -1401 در بخش تولید گندم تولید بسیار خوبی صورت گرفته شد که از رتبه سوم کشور به رتبه دوم رسیدیم که این موفقیت نشان دهنده حمایت های مختلف بین دستگاه های بوده و یا در تولید مرغ گرم در سطح کشور، استان گلستان رتبه دوم را به خود اختصاص داده است که یکی از بخش هایی که با این موضوع مساعدت و کمک کرده است ، شرکت پشتیبانی دام در خصوص پرورش دام و طیور و شرکت خدمات حمایتی در بخش پوشش دادن کودهای کشاورزی و شیمیایی ، همچنین سازمان تحقیقات کشاورزی به وسطه معرفی ارقام جدید و سازگار با اقلیم منطقه بوده که نقش بسزایی در موفقیت های استان داشته و دارند. و همچنین نقش وزارتخانه های مختلف مانند وزارت کشور، صمت، نیرو، در این خصوص موثر بوده است.


کشاورزی سلامت محور 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان در توضیح کشاورزی سلامت محور و چگونگی عملکرد سازمان در این خصوص به سوال خبرنگار DA1news گفت: یکی از برنامه های اجرایی در خصوص سلامت محوری محصولا کشاورزی در استان به این صورت عملیاتی شده است که با در نظر گرفتن برنامه ها و استاندارد های سازمان حفظ نباتات کشور اجازه نداده ایم که سموم ثبت نشده و آزمایش نشده در اراضی استان مورد استفاده قرار گیرد تا بدین طریق سلامت جامعه در معرض خطر باشد. این قدم اصلی در خصوص استفاده از سموم بمشار میرود.

وی ادامه داد: یکی از برنامه های اجرایی در بخش تولید محصولات ارگانیک در استان، پرورش همزمان ماهی، اردک و برنج می باشد که واقع در این پروسه پرورش و تولید از کود شیمیایی استفاده نمی شود. نمونه دیگر محصولات ارگانیک در پرورش و بهره برداری انار است. همانطور که می دانیم یکی از آفات این درخت «کرم گلوگاه انار» است. در این خصوص از مبارزه بیولوژیگ استفاده می کنیم تا در تولید این محصول از سموم شیمیایی استفاده نکنیم.


گردشگری کشاورزی

دکتر محمد برزعلی در بخش دیگری از این گفت و گو گفت: یکی از اقدامات خوب وزیر محترم وزارت جهاد کشاورزی جناب دکتر ساداتی نژاد در راستای گردشگری کشاورزی می باشد که در این خصوص تفاهم نامه هایی با وزارت میراث فرهنگی صورت گرفته و به تبع آن جهاد کشاورزی استان نیز با در نظر گرفتن پتانسل های موجود در استان در این امر پیشرو است.

وی ادامه داد: ما در خصوص فعالیت های بین تخصصی مانند گردشگری کشاورزی، در حال طراحی روستایی نمونه که محلی برای گردشگری کشاورزی مبتنی بر تولید محصولات کشاورزی ارگانیک و سالم و گواهی هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان ادامه داد: در ادامه و اجرای این هدف، به دنبال تولید و صادرات محصولات با برند حلال ( محصولات حلال) و همچنین به دنبال گردشگری حلال هستیم که گام های خوب و مثبتی هم برداشته شده است.

سهم استان گلستان در امنیت غذایی

دکتر محمد برزعلی در توضیح و سهم استان گلستان در امنیت غذایی در سطح کشور گفت: گلستان به عنوان سومین استان تولید غله در کشور بشمار میرود و این موضوع باعث شده که مسئولیت مهمی در این خصوص داشته باشد، بنابر این تمامی برنامه ریزی و اقدامات ما، ناظر بر تولید محصولات غذایی با محوریت امنیت غذایی کشور بوده و با درنظر گرفتن حساسیت این موضوع، مسئولین و مدیران جهاد کشاورزی استان هیچگونه حق اشتباهی در این خصوص ندارند. و این موضوع از طریق نظارت های مستمر پیگیری می شود، چرا که نظارت، لازمه کار با کیفیت و خروجی محور است و به نظر من، این مهم نباید در چرخه بروکراسی اداری صورت پذیرد.

وی ادامه داد: درخصوص پیگیری و نظارت، با استفاده از کانال های ارتباطی مستمر و در موارد و مواقعی جلسات اضطراری و فوری در سطح مراکز و ادارت استان و شهرستان ها، نظارت ها با حساسیت بالایی اجرا و انجام می شود.

دکتر برزعلی در خصوص فعالیت در تولید و امنیت غذایی کشور ادامه داد: به طور مثال یکی از مواردی که میتوان گفت خرید تضمینی گندم در امسال است که میزان خرید، بیش از دوبرابری گندم استان نسبت به سال های گذشته بشمار می رود که در راستای امنیت غذایی کشور صورت پذیرفته است.

وی ادامه داد: حضور و بازدید چندین باره دکتر ساداتی نژاد، وزیر محترم جهاد کشاورزی در کمتر از یکسال از استان گلستان، نشان دهنده جایگاه استان در بخش کشاورزی کشور است که هم اهمیت و حساسیت وظایف جهاد استان گلستان را نشان می دهد و نشان دهنده نگاه مقام عالی وزارت به امر تولید در بخش کشاورزی است. در این خصوص درایت استاندار محترم استان هدایت کننده و یاری دهنده و خرد جمعی مسئولان استان در خصوص تولید هر چه بهتر و بیشتر محصولات کشاورزی را می رساند.

وی ادامه داد: و سعی داریم مشارکت بخش خصوصی و سرمایه گذاری در بخش های مختلف کشاورزی در راستای تولید بهتر و بیشتر را در امر تصدی گری گسترش و وسیع کنیم تا کمک بسزایی در تولید داشته باشند. چرا که با استفاده تجارب بخش خصوصی شاهد استقرار دهکده نوآوری در بخش کشاورزی، پایانه صادرات محصولات کشاورزی باشیم

وی افزود: همچنین یکی از برنامه بسیار خوبی که در دست اقدام است، استقرار منطقه آزاد اینچه برون که جهاد کشاورزی استان گلستان پایه های اصلی در بخش صادرات و واردات نهاده های کشاورزی در این منطقه بشمار می رود.


برنامه ریزی در صادرات

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان در بخش دیگری از این گفت و گو گفت: ما سعی داریم با استفاده از صنایع تبدیلی و تکملی استان، محصولاتی که به صورت خام وارد می شود، با ارزش افزوده چند برابر به کشورهای دیگر صادر کنیم به طور مثال استان گلستان عنوان استان اول در خصوص کارخانه های خوراک دام طیور را داراست . ما در استان بیش از 52 کارخانه فعال داریم که بیش از یک میلیون و 800هزار تن ظرفیت تولید را دارا هستند که می توانیم به واسطه همین ظرفیت، صادرات خوبی به کشورهایی مانند قزاقستان را داریم.

وی در ادامه افزود: برنامه هایی داریم که خوشبختانه با وجود حمل و نقل ریلی که در استان به سمت کشور قزاقستان وجود دارد در امر صادرات محصولات کشاورزی ورود پیدا کنیم.


جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی

دکتر برزعلی در خاتمه این گفت و گو در خصوص جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی در استان گلستان توضیح داد و گفت: ما در استان گلستان شرایط بسیار خوبی در بخش های مختلف زراعی، باغی، دامی و آبزی و تولید گوشت انواع مرغ دارا بوده و زمینه مناسبی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی را دارا هستیم.

وی ادامه داد: درخصوص سرمایه گذاری بخش خصوصی در خصوص دام سبک و با در نظر گرفتن این موضوع که بیش از 600 هزار دام سبک در حوزه عشایر وجود دارد، می توانیم پیشنهاد ایجاد و راه اندازی کارخانه دباغی را برای سرمایه گذاران داشته باشیم.

وی افزود: در این خصوص بزرگترین شهر دام کشور را در شهرستان کنبد کاووس کلنگ زنی کردیم که یکی از قطب های اصلی صادرات دام سبک در کشور بشمار میرود.

 

گفت و گوی کامل را می توانید در کانال آپارات DA1nesw.com  ببنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *