دکتر خیام نکویی: رکن اساسی توسعه در بخش کشاورزی آموزش و پرورش است

پایگاه خبری DA1news: نشست شورای عالی آموزش و پرورش با حضور دکتر خیام نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش وترویج کشاورزی با موضوع ایفای نقش خانواده آموزش وپرورش در امنیت غذایی چهارشنبه 5 بهمن جاری برگزار شد.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان تحقیقات آموزش وترویج کشاورزی ، دکتر خیام نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان ضمن تبریک فرارسیدن ایام مبارک ماه رجب و تقارن آن با سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، ظرفیت های ممتاز ایران در زمینه تولیدات کشاورزی در سطح منطقه و جهان را مورد اشاره قرار داد.
وی با هشدار نسبت به وضعیت آینده امنیت غذایی در جهان، توفیقات نظام جمهوری اسلامی در تامین غذا در سال های اوایل پیروزی انقلاب اسلامی با شرایط محدودیت ها و تحریم های کشور را برشمرد و افزود: انقلاب بهره وری با استفاده از دانش و فناوری عامل مهم تحول در بخش کشاورزی است؛ افزایش 3 برابری تولید گندم دیم نسبت به دوسال گذشته به مفهوم آن است که ظرفیت افزایش تولید وجود دارد و می توان با ارتقای ضریب نفوذ دانش و فناوری در بخش تحول ایجاد کرد.
دکتر خیام نکویی اعلام داشت: در حال حاضر 80 درصد غذای جمعیت ایران در داخل کشور تولید می شود که این امر با نقش آفرینی روستاییان و کشاورزان زحمت کش به انجام رسیده است اما با توجه به میانگین سنی کشاورزان که اکنون 53 سال است، ورود جوانان با تحصیلات به عرصه تولید نیاز مبرم است.
وی با بیان این مطلب که یکی از اقدامات برای دانش بنیان شدن کشاورزی استفاده از ظرفیت هنرستان های کشاورزی است خاطر نشان ساخت: گذر از کشاورزی معیشتی چشم انداز مهم وزارت جهادکشاورزی است که لازم است دانش آموزان ما امروز کشاورزی را از افق علم و دانش ببینند و تصور آنان از آینده کشاورزی، یک مقوله اقتصادی و پیشرفته باشد.
دکتر خیام نکویی تربیت نیروی انسانی کارآمد را از راهبردهای مهم استفاده از منابع موجود برای تولید غذا در حد خودکفایی و تامین امنیت پایدار غذایی برشمرد و نقش آفرینی خانواده آموزش و پرورش را در آموزش و آگاهی بخشی خواستار شد.
وی ضرورت پیاده سازی نظام نوآوری در حوزه کشاورزی را از دیگر رویکردهای هدفگذاری شده در این راستا نام برد و اعلام داشت: وزارت آموزش و پرورش از مهم ترین وزارتخانه ها در همکاری با وزارت جهادکشاورزی در تامین امنیت پایدار غذایی است.
دکتر خیام نکویی تشویق و کمک به تربیت کشاورزان، مهندسان و مدیران آینده بخش را از دیگر کارکردهای وزارت آموزش و پرورش در این راستا دانست و بیان داشت: از ارکان اساسی توسعه در بخش کشاورزی، آموزش و پرورش است؛ با برنامه ریزی و بکارگیری نیروی انسانی نخبه و با انگیزه می توان به آینده بخش کشاورزی در کشور امیدوار بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *