دستیابی به آمار دقیق با تکمیل نقشه جامع کاربری اراضی کشاورزی

پایگاه خبری Da1news: رییس سازمان امور اراضی کشور گفت: تهیه نقشه جامع کاربری اراضی کشاورزی توسط دفتر مهندسی و حدنگاری سازمان امور اراضی کشور برای دستیابی به آمار دقیق در حال پیگیری است و ظرف شش ماه آینده تکمیل خواهد شد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان امور اراضی کشور، رضا افلاطونی رییس سازمان امور اراضی کشور در بیست و پنجمین نشست قرارگاه مرکزی صدور اسناد، حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی گفت: سالانه حدود ۱۳ هزار مورد استعلام از سازمان امور اراضی کشور صورت می‌گیرد و مقرر شده است تا این استعلامات به صورت سامانه‌ای انجام شود تا در وقت و هزینه صرفه‌جویی شود.

وی افزود: تهیه نقشه جامع کاربری اراضی کشاورزی از مهمترین مواردی است که دفتر مهندسی و حدنگاری اراضی پیگیری می‌کند تا آمار دقیقی از اراضی کشاورزی تهیه شود، برای این کار هماهنگی‌هایی با سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح انجام شده است و امیدواریم بتوانیم تا شش ماه آینده این نقشه را تکمیل کنیم.

رییس سازمان امور اراضی کشور خاطرنشان کرد: مباحث امور اراضی موضوعات حقوقی و قانونی است که به آموزش مستمر کارکنان و مدیران نیاز است و این آموزش هر ماهه در سازمان امور اراضی ارائه می‌شود.

پیگیری ردیف اعتباری خاص برای حوزه حفاظت از اراضی کشاورزی

افلاطونی گفت: با توجه به این که بخش بزرگی از اراضی کشور در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است و مباحث حقوقی در آن اعمال می‌شود نیاز به دپارتمان حقوق زمین در این وزراتخانه ملموس است.

وی با بیان این که زمین بستر تولید است و سازمان امور اراضی کشور به عنوان یک سازمان مبنایی متولی مدیریت زمین است، افزود: این سازمان رو به پیشرفت است و به دنبال آن هستیم ردیف اعتباری خاصی برای حوزه حفاظت از اراضی کشاورزی در نظر گرفته شود.

رفع تداخل بیش از ۶ میلیون هکتار از اراضی کشور

رییس سازمان امور اراضی کشور اضافه کرد: از ۱۸ میلیون هکتار اراضی کشاورزی حدود ۱۶ میلیون هکتار مشمول رفع تداخلات است و طبق آخرین آمارها بیش از شش میلیون هکتار از اراضی کشور رفع تداخل شده است.

به گفته وی، در بهمن ۱۴۰۱ حدود ۹۹۰ پلاک از اراضی کشور رفع تداخل شده است و باید با همین قدرت پیش برویم تا بتوانیم در پایان سال رفع تداخل را به اتمام برسانیم.

افلاطونی بیان کرد: رفع تداخلات فرایندی است که یک بار برای همیشه انجام می‌شود و مردم را از اختلافات ملکی و دعاوی حقوقی در مورد زمین کشاورزی نجات می‌دهد.

وی افزود: ۱۴۴ هزار پرونده در سامانه جامع واگذاری اراضی بارگذاری شده است و با سامانه‌ای شدن این امر شفافیت نیز افزایش یافته است.

اجرای پایلوت یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی در هر شهرستان

رییس سازمان امور اراضی کشور با بیان این که موضوع تجمیع و یکپارچگی اراضی کشاورزی مورد تأکید مدیران دولت و وزارت جهاد کشاورزی است، گفت: بر این اساس بخشنامه‌ای از سوی سرپرست وزارت جهاد کشاورزی به استان‌ها ابلاغ شده است تا در هر شهرستان یک منطقه حدوداً ۱۰۰ هکتاری به عنوان پایلوت برای یکپارچه‌سازی در نظر گرفته شود، با انجام این کار گامی مهم در تجمیع و یکپارچه‌سازی اراضی برداشته می‌شود.

به گفته وی، دو راه اصلی را برای رفع این کمبودها در نظر گرفتیم که یکی از آنها استفاده از ظرفیت سازمان نظام مهندسی کشاورزی است و در این راه تفاهمنامه‌ای بین دو سازمان منعقد شده است تا بتوان نظارت بر تبصره یک، تبصره چهار و واگذاری‌ها را به سازمان نظام مهندسی سپرد، راه دوم استفاده از تکنولوژی‌های روز و هوشمندسازی فعالیت‌های سازمان است و برنامه‌ریزی‌هایی هم برای آن انجام شده است.

تاکید بر آمایش سرزمین برای حفظ کاربری اراضی

افلاطونی بیان کرد: برنامه‌های هر معاونت برای سال‌های آینده اعلام شده است و در بحث حفظ کاربری موضوع آمایش سرزمین بسیار مورد توجه و تأکید است، در این راستا مقرر شده است تا تمام فعالیت‌های کشاورزی را به صورت متمرکز در شهرک‌های کشاورزی و کلیه فعالیت‌های صنعتی را در شهرک‌های صنعتی و کلیه فعالیت‌های گردشگری را در دهکده‌های گردشگری انجام دهیم تا بتوانیم اراضی درجه یک کشاورزی کشور را حفظ کنیم.

وی افزود: نظارت هوشمند بر مجوزهای تبصره یک و چهار و برون‌سپاری این نظارت‌ها در دستور کار این سازمان و معاونت حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی است، اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها در دستور کار است و اکنون در معاونت حقوقی ریاست جمهوری در حال بررسی است.

این مقام مسوول اعلام کرد: دستورالعمل واگذاری اراضی در دست اصلاح است و پیش‌نویس نهایی آن تهیه شده است و به زودی ابلاغ خواهد شد، همچنین هوشمندسازی واگذاری اراضی و نظارت بر آن نیز در دستور کار سازمان امور اراضی کشور قرار دارد.

افلاطونی تصریح کرد: برش استانی و شهرستانی فرایند رفع تداخلات ابلاغ شده است و لازم است همه استان‌ها براساس آن عمل کنند تا بتوانیم قبل از اتمام سال ۱۴۰۲ رفع تداخلات را به اتمام برسانیم.

وی افزود: برای نظارت بیشتر بر فعالیت استان‌هایی که عملکرد ضعیفی در زمینه رفع تداخلات داشتند، تیمی متشکل از کارشناسان سازمان امور اراضی، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری و سازمان ثبت اسناد و املاک در استان‌ها حاضر می‌شوند و مشکلات را بررسی می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *