دستورالعمل‌های فنی مبارزه و مدیریت سن گندم در مرحله اجراست

پایگاه خبری Da1news: آفت سن گندم، یک نسل در سال، در فصل کشت گندم در مزارع حضور دارد و پس از آن در ارتفاعات زمستانگذرانی و تابستانگذرانی می­کند.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، برنامه از مزرعه تا سفره رادیو سلامت یکی از برنامه های رادیویی تاثیرگذار در آموزش و ارائه راهکارهای تحقیقاتی موثر در مبارزه با آفات گیاهی در کشاورزی کشور بشمار می رود.

همچنین حضور محققان و پژوهشگران در بخش های مختلف گیاهپزشکی همواره مورد استقبال دانشجویان و بهره برداران بخش کشاورزی قرار می گیرد.

براساس این گزارش معاون پژوهشی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور با حضور در برنامه از مزرعه تا سفره رادیو سلامت در خصوص آفت سن گندم توضیحاتی ارائه داد.

شهرام شاهرخی معاون پژوهشی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور ، به دستورالعمل‌های فنی مدیریت گندم سن زده موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور که در اختیار سازمان حفظ نباتات قرار داده شده، اشاره کرد و گفت: سن گندم به عنوان مهمترین آفت گندم بوده و این آفت در ایران و سایر کشورهای خاورمیانه، آسیای میانه قفقاز و اروپای شرقی گسترش دارد و از سال‌های دور در چندین مورد موجب قحطی شده است.

وی ضمن تشریح خصوصیات آفت سن گندم افزود: این آفت با یک نسل در سال، در فصل کشت گندم در مزارع حضور دارد و پس از آن در ارتفاعات زمستانگذرانی و تابستانگذرانی می­کند. خسارت ناشی از این آفت به دو صورت کمی به معنی کاهش عملکرد در واحد سطح و کیفی یعنی کاهش پروتئین دانه شده می‌باشد، که در خسارت کیفی خمیر حاصل از گندم خسارت دیده قابل استفاده برای نانوایی نیست. چنانچه بیش از 2 درصد دانه­ها سن­زده باشند، این گندم قابل استفاده برای تهیه نان نمی‌باشد.

استفاده از آفتکش­های کم خطر

شاهرخی اشاره کرد: یکی از رویکردهای سازمان تات برای ارتقا سلامت محصول استفاده از آفتکش­های کم خطر با پایه گیاهی و کاهش دوز مصرف آفتکش‌هاست، که این مهم با تلاش محققین موسسه در حال انجام است. در این راستا، در سال‌های گذشته میزان مصرف دلتامترین را تا 40 درصد کاهش داده و از 300 میلی­لیتر در هکتار به 180 میلی­لیتر در هکتار رساندیم و با توجه به اینکه این آفتکش تنها یک هفته ماندگاری دارد تا قبل از زمان برداشت گندم باقیمانده آن در گیاه از بین می‌رود. وی تاکید کرد، آفتکش­های ثبت شده اگر به میزان درست و در زمان درست استفاده شوند تاثیر منفی روی گیاه نخواهند داشت.

معاون پژوهشی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور ادامه داد: امنیت غذایی مولفه‌های مختلفی دارد از جمله تولید کافی، تولید سالم و پایداری تولید. لذا دستورالعمل‌های فنی توسط موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور با عنوان مدیریت گندم سن زده از مزرعه تا سفره تدوین شده است که در اختیار سازمان حفظ نباتات قرار داده شده و در مرحله اجرا می­باشد.

وی بیان داشت این دستورالعمل‌ها از مجموع دستاوردهای موسسه تشکیل شده که شامل مواردی مانند پیش‌آگاهی و تعیین زمان شروع خسارت، دستورالعمل‌های نمونه‌برداری، مدل و زمان مبارزه، ثبت حشره‌کش‌های بدون باقیمانده و مدیریت سن گندم با استفاده از فناوری‌های نوین مثل استفاده از پهبادها می­باشد. در اثر استفاده از پهبادها مصرف آفتکش و آب کاهش یافته و جلوی آسیب به مزرعه بر اثر ورود ادوات سمپاشی گرفته خواهد شد.