دستاوردهای چهاردهمین نشست وزرای کشاورزی عضو بریکس تشریح شد

پایگاه خبری DA1news: معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی، دستاوردهای چهاردهمین نشست وزرای کشاورزی عضو بریکس که با سه محور امنیت غذایی، توسعه تجارت پایدار و تولید محصولات غذایی و کشاورزی در مسکو برگزار شد، را تشریح کرد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: دولت روسیه پیشنهادی مبنی بر ایجاد سازوکار تجاری برای تسهیل شرایط و قوانین دست و پاگیر که مانع فعالیت بخش خصوصی و دولتی در حوزه کشاورزی است، ارائه کرد که مورد تصویب قرار گرفت. همچنین ایران نیز پیشنهاد داد علاوه بر بحث غلات، بقیه محصولات کشاورزی همچون میوه‌جات، سبزیجات و محصولاتی که مزیتی برای کشورمان برای صادرات است، نیز در این چارچوب مورد توجه قرار گیرد که به تصویب رسید.

علیرضا مهاجر در خصوص مصادیق اصلاح سازوکارهای تجاری بیان کرد: سازوکاری که در تحریم‌ها معمولاً ایالات متحده آمریکا بر علیه کشور‌های مستقل استفاده می‌کند مثل بحث بستن سوئیفت، جلوگیری از تبادل تجاری، بحث عدم امنیت برای کشتی‌ها به جهت جلوگیری از بیمه و … است که در این اجلاس قرار شد، روی این موضوعات کار شده و شرایطی ایجاد شود که بتوانیم موانع را کاهش داده و مشکلات را رفع کنیم.

وی به بازار بالقوه کشورهای عضو بریکس در حوزه کشاورزی اشاره کرد و گفت: ایران در بیشتر محصولات کشاورزی همچون خرما، زعفران و پسته در دنیا حایز اهمیت است و برای صادرات می‌توان روی این محصولات حساب کرد. همچنین دولت روسیه علاقه‌مند به واردات سیب درختی و مرکبات کشورمان است، بخش خصوصی باید وارد میدان شود و بخش دولتی نیز با تسهیل امور، موانع پیش روی صادرات را رفع کند.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی، برندسازی را راهکاری برای صادرات محصولات کشاورزی از سوی بخش خصوصی دانست و گفت: بخش خصوصی باید محصولات استاندارد و باکیفیت به سایر کشورها صادر کند، صدور محصولات بی‌کیفیت به اسم ایران، مشکلی پیش روی بازار تجاری کشورمان است، بنابراین باید سازوکاری تعریف شود که واردات و صادرات به صورت استاندارد و به شکل درستی انجام شود، همچنین لازم است مشخص شود که چه کسی، چه زمانی، چه مقدار و چه محصولی را صادر می‌کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که ما در زمینه ماشین‌آلات کشاورزی بخصوص دنباله‌بندها می‌توانیم صادر کننده باشیم، گفت: ما در دنباله‌بندها تولیدات بسیار خوبی داریم، در سبزی و صیفی نیز از دنیا جلو هستیم و تقریبا تمام تکنولوژی دنیا را در داخل کشور داریم.

وی خاطرنشان کرد: برای دستیابی به هاب غذایی در منطقه باید ابتدا قوانین مشخص و دائمی را ایجاد کنیم که بدانیم برای 10 سال آینده چه کاری انجام دهیم. دوم این که از وجود مدیران متخصص، متعهد، کارآمد و باتجربه در وزارتخانه‌های تخصصی به ویژه وزارت جهاد کشاورزی استفاده شود، همچنین با جلوگیری از کوچک شدن اراضی، تامین نهاده‌های مورد نیاز قبل از کشت، خرید تضمینی و پرداخت به موقع مطالبات و … در اعتلای بخش کشاورزی کشور بکوشیم.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، گروه بریکس یک گروه بین‌المللی به رهبری قدرت های اقتصادی نوظهوری است. بریکس (BRICS) مخفف پنج اقتصاد بزرگ در حال ظهور است: برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی. از سال ۲۰۰۹، دولت های کشورهای بریکس سالانه در اجلاس های رسمی تشکیل جلسه داده اند. ایران از سال 1402 به عضویت گروه بریکس درآمد.