در سالن توسعه جهاد کشاورزی چه گذشت؟! / معاونین پاسخگو بودند

پایگاه خبری DA1news: سالن توسعه وزارت جهاد کشاورزی همزمان با هفته دولت و حضور معاونین و روسای سازمان های جهاد کشاورزی استانها روز پرازدحام و شلوغی را پشت سر گذاشت.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی در این جلسه که با حضور نوری قزلجه وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد به اهم برنامه های زراعی، باغی و دامی کشور پرداخته شد.

قیمت خرید تضمینی گندم اعلام می شود

وزیر جهادکشاورزی اولین فرصت پس از اتمام هفته دولت را زمان تعیین قیمت خرید تضمینی گندم اعلام کرد.

غلامرضا نوری قزلجه امروز دوشنبه در حاشیه برگزاری آیین آغاز فصل زراعی با محوریت کشت پاییزه 1403-1404 با بیان این که قیمت خرید تضمینی گندم به زودی اعلام می‌شود، به خبرنگار ما گفت: اعلام قیمت خرید تضمینی گندم برای کشاورزان بسیار ضروری است و در این راستا دو جلسه با سایر دستگاه‌های مربوطه باید برگزار و درباره آن تصمیم‌گیری شود.

وی افزود: ما برای بررسی قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی آینده آماده هستیم و پیش‌نویس آن هم تهیه شده است.

نوری قزلجه درباره عدد پیشنهادی قیمت خرید تضمینی گندم از سوی وزارت جهادکشاورزی اظهار داشت: قیمت بر مبنای قانون، نظرات کارشناسی و نمایندگان تولیدکنندگان تعیین و اعلام می‌شود.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی از تامین کود مورد نیاز کشت پاییزه خبر داد و گفت: با دستور وزیر جهاد کشاورزی کود مورد نیاز کشاورزان تامین و در اختیار آنان قرار می‌گیرد.

تامین کود مورد نیاز کشت پاییزه

علیرضا مهاجر در آیین آغاز فصل زراعی 1403-1404 با محوریت کشت پاییزه، دستیابی به امنیت غذایی را اولویت اصلی و لازمه رسیدن به امنیت در کشور اعلام کرد و گفت: برای ایجاد تحول در بخش کشاورزی کشور و تولید 90 درصدی محصولات اساسی، باید کود مورد نیاز به موقع، به اندازه و بهینه تامین شود.

وی با بیان این که کشاورزان دغدغه تامین کود را نداشته باشند، افزود: با دستور وزیر جهاد کشاورزی، کود مورد نیاز کشاورزان به اندازه‌ی کافی تامین و در اختیارشان قرار می‌گیرد.

تاکید بر تداوم حمایت دولت
سهراب سهرابی گفت: خرید تضمینی گندم از ۱۱ میلیون و ۷۲۰ هزار تن عبور کرد.

مجری طرح گندم وزارتخانه با اعلام این مطلب در آیین آغاز فصل زراعی با محوریت کشت پاییزه سال ۱۴۰۳-۱۴۰۴ خواستار ادامه حمایت‌های دولت از تولید این محصول شد و افزود: در سال‌هایی که از بخش کشاورزی حمایت شده، تولیدات افزایش یافته است.

سهراب سهرابی با بیان این که کیفیت گندم‌های تولیدی کشور در سه سال اخیر افزایش یافته است، متوسط پروتیین گندم تولید ایران را 13 درصد و متوسط گلوتن مرطوب را 30 درصد عنوان کرد.

وی با بیان این که تولید و خرید تضمینی در چهار سال اخیر رشد قابل توجهی داشته است، اظهار داشت: مصرف متعادل کودهای شیمیایی، افزایش مصرف بذور اصلاح شده، توسعه آبیاری نوین، کشت‌های مکانیزه، طرح جهش تولید در دیمزارها، مبارزه با آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز و قیمت خرید تضمینی مناسب به این رشد کمک کرده است.

تاکید بر اصلاح دستورالعمل کشت قراردادی گندم
رییس بنیاد ملی گندمکاران کشور، خواستار اصلاح دستورالعمل کشت قراردادی گندم شد.

عطاءا… هاشمی امروز دوشنبه در آیین آغاز فصل زراعی کشت پاییزه سال ۱۴۰۳ – ۱۴۰۴ افزود: دستورالعمل کشت قراردادی گندم فعلی، ما را به هدف واقعی و آنچه که مد نظر بوده، رهنمون نمی‌کند و نیاز به اصلاح دارد.

وی ادامه داد: گاهی کشت قراردادی گندم سه تا چهار ماه پس از شروع فصل زراعی و یا در زمانی که قیمت تضمینی تعیین نشده، انجام می‌شود.

هاشمی در همین حال خواستار تشکیل جلسات قیمت‌گذاری در حوزه قیمت خرید تضمینی گندم شد.


میزان ذخایر استراتژیک کود 452 هزار تن است
مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، برنامه ابلاغی تخصیص کودهای یارانه‌ای را 3 میلیون تن برای سال جاری اعلام کرد و گفت: از این میزان تاکنون یک میلیون و 300 هزار تن یعنی 43 درصد برنامه تامین و تدارک شده است.

حمید رسولی امروز دوشنبه در آیین آغاز فصل زراعی کشت پاییزه سال ۱۴۰۳ – ۱۴۰۴ که با حضور غلامرضا نوری قزلجه وزیر جهاد کشاورزی، معاونین تولیدات دامی و روسای سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها در سالن توسعه وزارتخانه برگزار شد، به رشد متوسط مصرف کودهای یارانه‌ای در کشور اشاره کرد و گفت: متوسط مصرف کودهای یارانه‌ای در ابتدای سال 1399 حدود 120 کیلوگرم بود که در سال 1401 به 194 کیلوگرم و در سال 1402 به 204 کیلوگرم افزایش یافته است.

وی برنامه ابلاغی تخصیص کودهای یارانه‌ای برای امسال پیرو توافق با سازمان برنامه و بودجه را 3 میلیون تن اعلام کرد و افزود: از این میزان 2.4 میلیون تن کودهای ازته، 400 هزار تن کودهای فسفاته و 200 هزار تن کودهای پتاسه است.

سلامت دام کشور در وضعیت مطلوب است
رییس سازمان دامپزشکی کشور، تولید داروهای مورد نیاز و وضعیت سلامت دام کشور را در شرایط بسیار مطلوب ارزیابی کرد.

مجتبی نوروزی رئیس سازمان دامپزشکی کشور در جلسه تنظیم بازار مرغ، جوجه‌ریزی و تامین نهاده‌های مصرفی (کنجاله سویا) که با حضور غلام‌رضا نوری قزلجه وزیر جهاد کشاورزی، معاونین تولیدات دامی و روسای سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها در سالن توسعه وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: برای این که بتوانیم در حوزه سلامت موفق شویم باید به بخش کشاورزی به معنای عام توجه کنیم.

وی افزود: در حوزه بهداشت و بیماری‌ها در بهترین شرایط هستیم و تولید داروها با قدرت انجام شده است و تا این لحظه در زمینه وضعیت سلامت دام‌ها در وضعیت بسیار خوبی هستیم.

تولید مرغ اجداد ۴۰ درصد افزایش یافته است
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی از افزایش ۴۰ درصدی تولید مرغ اجداد خبر داد و آذر ‌ماه سال جاری را زمان رفع نیاز کشور به تخم‌مرغ نطفه‌دار تعیین کرد.

محمد ابراهیم حسن‌نژاد معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی در جلسه تنظیم بازار مرغ، جوجه‌ریزی و تامین نهاده‌های مصرفی (کنجاله سویا) که با حضور غلامرضا نوری قزلجه وزیر جهاد کشاورزی، معاونین تولیدات دامی و روسای سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها در سالن توسعه وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: بخش دامداری در توسعه روستاها و به موازات آن توسعه کشور نقش به‌سزایی دارد.

وی با اشاره به اجرای طرح‌های توسعه روستایی و تاثیر آن بر زندگی روستاییان تصریح کرد: آسیب طرح‌های توسعه‌ای در چند دهه اخیر، به بخش دام روستایی باعث آسیب به اشتغال روستایی، ایجاد حاشیه‌نشینی و به موازات آن آسیب به جوامع شهری می‌شود.

حسن‌نژاد ادامه داد: آسیب‌های زنجیره‌ای همچون آمایش سرزمین، استفاده از مراتع، محیط زیست و اشتغال از پیامدهای طرح‌های توسعه روستایی است.

وی افزود: در زمینه تولید مرغ، مرغ اجداد نسبت به سال گذشته 40 درصد افزایش یافته است و با بازسازی انجام شده از آذر ماه نیاز کشور نسبت به جوجه یک روزه و تخم‌مرغ نطفه‌دار برطرف خواهد شد.


تداوم توزیع نهاده مدت‌دار

سرپرست شرکت پشتیبانی امور دام از تکافوی ذخایر نهاده در کشور خبر داد و گفت: اختصاص نهاده مدت دار به دامداران و عشایر در سال جاری هم ادامه خواهد داشت و این روش برای افزایش تولید گوشت قرمز در دستور کار شرکت قرار دارد.

محمد جعفری سرپرست شرکت پشتیبانی امور دام کشور در جلسه تنظیم بازار مرغ ؛جوجه ریزی و تامین نهاده های مصرفی (کنجاله سویا) که باحضور غلام رضا نوری قزلجه وزیر جهاد کشاورزی، معاونین تولیدات دامی و روسای سازمان های جهاد کشاورزی استان ها در سالن توسعه وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر 2 میلیون و 755 هزار تن ذرت در انبارهای شرکت پشتیبانی امور دام داریم که برای سه ماه مصرف کشور کافی است.

وی افزود: این زمان برای برداشت ذرت در برزیل و تامین آن کافی است. در زمینه جو هم موجودی 487 هزار تن است که با موجودی خریداری شده سازمان تعاون روستایی به 610 هزار تن می رسد و برای بیش از دوماه کفایت می کند.