دره های هیدروژنی؛ چراغ سبز اتحادیه اروپا به صنعت تجدیدپذیر اسپانیا 

پایگاه خبری DA1news: جاه طلبی اسپانیا برای تبدیل شدن به یک تولید کننده کلیدی هیدروژن سبز – که به عنوان بخش مهمی از گذار اروپا از سوخت های فسیلی تلقی می شود – با تایید کمک های دولتی قابل توجه اتحادیه اروپا یک گام به واقعیت نزدیک تر شده است.

به گزارش گروه بین الملل اخبار روزانه کشاورزی، مقامات رقابت کمیسیون اروپا به حمایت 1.2 میلیارد یورویی دولت از صنعت نوپای هیدروژن تجدیدپذیر اسپانیا چراغ سبز نشان دادند تا جاه طلبی این کشور برای تبدیل شدن به یک تولید کننده اصلی سوخت سازگار با آب و هوا تقویت شود.

بر اساس طرحی که به طور کامل از سهم مادرید از صندوق بازیابی اتحادیه اروپا که در پی همه‌گیری کووید ایجاد شده است، تامین می‌شود، کارخانه‌های تولیدی با ظرفیت ۱۰۰ مگاوات یا بیشتر می‌توانند برای توسعه «دره‌های هیدروژن» در سراسر کشور درخواست حمایت دولتی کنند. .

هیدروژن سبز با استفاده از برق تجدیدپذیر تولید می‌شود – اسپانیا پتانسیل زیادی برای افزایش تولید انرژی خورشیدی و بادی دارد – برای تقسیم آب به اکسیژن و هیدروژن که می‌تواند مستقیماً به‌عنوان حامل انرژی یا به‌عنوان ماده اولیه برای تولید مواد مصنوعی استفاده شود. سوخت های مایع با ردپای کربن نزدیک به صفر.

کمک های دولتی تا پایان سال 2025 از طریق سیستم مناقصه رقابتی پرداخت می شود. اتحادیه اروپا اجازه انحراف از ممنوعیت معمولاً سختگیرانه‌اش از حمایت ملی از صنعت داخلی را در مواردی که اهداف کلیدی سیاست اتحادیه اروپا – در این مورد، گذار به اقتصاد خالص صفر – را پیش می‌برد، بدون ایجاد اختلال در بازار واحد مجاز می‌داند.

مارگرته وستاگر، نایب رئیس کمیسیون و مسئول سیاست رقابت گفت: طرح اسپانیایی ایجاد تأسیسات تولید هیدروژن سبز را در راستای اهداف استراتژیک اتحادیه اروپا تسریع خواهد کرد.

وستاگر گفت: «این طرح همچنین به اسپانیا کمک خواهد کرد تا وابستگی خود به سوخت‌های فسیلی وارداتی را کاهش دهد و در عین حال هرگونه انحراف احتمالی در رقابت را به حداقل برساند.

در پیش نویس طرح ملی انرژی و آب و هوا تا سال 2030، که همه اعضای اتحادیه اروپا موظف به تولید آن بودند و در حال حاضر در حال نهایی شدن است، هدف اسپانیا برای تولید 11 گیگاوات ظرفیت الکترولیز برای تولید هیدروژن سبز، بالاترین میزان در اروپا بود و تنها آلمان نزدیک به آن بود. در 10 گیگاوات

هدف فعلی تولید اتحادیه اروپا تولید سالانه 10 میلیون تن هیدروژن سبز در سال تا سال 2030 است، اگرچه حسابرسان اتحادیه اروپا هفته گذشته هشدار دادند که این هدف غیرواقعی است.

انجمن تجاری هیدروژن اروپا مستقر در بروکسل – که اعضای آن از شرکت‌های چندملیتی نفتی که به تولید هیدروژن از گاز طبیعی تا تولیدکنندگان توربین‌های بادی توجه دارند – از تأیید اتحادیه اروپا از طرح حمایت اسپانیایی استقبال کرد.

جورگو چاتزیمارکاکیس، مدیر عامل گروه لابی به یورونیوز گفت: «اعلام اسپانیا شواهد بیشتری بر این است که شبه جزیره ایبری در راه تبدیل شدن به یک غول در اقتصاد هیدروژنی است.

نماینده سابق پارلمان آلمان افزود: «خیلی امیدوارکننده است که ترزا ریبرا، معاون نخست‌وزیر اسپانیا که این طرح‌ها را ارائه می‌کند، احتمالاً به عنوان یک کمیسر اروپایی، به امید اقلیم یا انرژی، تبدیل شود».

 

ترجمه: مجید میری