خیام نکویی بر تحقق اهداف سند دانش بنیان امنیت غذایی تاکید کرد

پایگاه خبری DA1news: خیام نکویی بر هم‌افزایی ظرفیت تحقیقاتی، آموزشی و ترویجی موسسات و مراكز تابعه سازمان تات در راستای برنامه هفتم توسعه و تحقق اهداف سند دانش بنیان امنیت غذایی تاکید کرد.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان تات، معاون وزیر و رئیس سازمان تات با تأکید بر نقش سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در تحقق امنیت غذایی و توسعه کشاورزی دانش بنیان، گفت: این سازمان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین نهادهای پژوهشی کشور و خاورمیانه، وارد پنجاهمین سال حیات خود شده است و با توجه به چالش‌ها و نیازهای حال حاضر، به‌طور جدی بر تحقق اهداف سند دانش بنیان امنیت غذایی و برنامه هفتم توسعه تمرکز دارد.

حضور بیش از 1800 عضو هیئت علمی
سید محتبی خیام نکویی در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی، با اشاره به حضور بیش از 1800 عضو هیئت علمی در این سازمان گفت: اعضای هیئت علمی این سازمان با انجام طرح‌های تحقیقاتی در حوزه‌های متنوع علوم کشاورزی، هر ساله حجم وسیعی از مقالات علمی و پژوهشی، نشریات فنی و ترویجی، و کتاب‌ها را تولید می‌کنند. این فعالیت‌ها نشان‌دهنده عزم راسخ ما برای ارتقاء کیفیت و بهره‌وری در بخش کشاورزی است.

وی با اشاره به مأموریت‌های سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: ماموریت این سازمان تحقیق و نوآوری برای توسعه سیستم‌های کشاورزی و منابع طبیعی مبتنی بر دانش و فناوری است و این امر مستلزم افزایش بهره‌وری و استفاده بهینه از منابع و عوامل دخیل در تولید محصولات کشاورزی، به‌ویژه آب و نهاده های تولید است.

رئیس سازمان تات به 57 مؤسسه، پژوهشکده و مرکز تحقیقاتی و آموزشی که در سرتاسر کشور فعالیت می‌کنند اشاره کرد و گفت: این زیرساخت‌های گسترده، این امکان را فراهم می‌کنند تا به اهداف کلان امنیت غذایی و توسعه پایدار در سند دانش بنیان امنیت غذایی دست یابیم.

وی تأکید کرد: با توجه به چالش‌های محیط زیستی و رقابت‌های بازار جهانی، محققان سازمان تات به تقویت پایداری کشاورزی از طریق مدیریت یکپارچه آبخیزداری و توسعه اجتماعی مناطق کشاورزی، روستایی و عشایری اهتمام می ورزند.

دانش بنیان کردن بخش کشاورزی
معاون وزیر جهاد کشاورزی، سازمان تات را به‌عنوان نهاد اصلی تحقیقاتی و ترویجی در این عرصه، گفت: مهمترین هدف در این راستا دانش بنیان کردن بخش کشاورزی است.

وی از عزم جدی سازمان تات در راستای تحقق اهداف امنیت غذایی و توسعه پایدار کشاورزی در ایران خبر داد و گفت: تلاش محققان این سازمان برای هم‌افزایی با دیگر بخش‌ها و نهادهای دولتی در راستای برنامه هفتم توسعه است.
خیام نکویی همچنین به اهداف و چشم‌انداز این سازمان گفت : تربیت نیروی انسانی شایسته، آگاه، ماهر و کارآفرین که بتوانند در مسیر پیشرفت کشاورزی دانش بنیان کشور نقش‌آفرینی کنند، حایز اهمیت است.
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات)، گفت: سازمان تات در سال ۱۳۵۳ تأسیس شد، اکنون وارد پنجاهمین سال فعالیت خود می‌شود و در طول این سال‌ها با فراز و نشیب‌های مختلفی روبرو بوده است،و به تلاش در این راستا ادامه خواهند داد.