خیام نکویی: افزایش ارزش افزوده با صنعتی کردن محصولات کشاورزی میسر می شود

پایگاه خبری DA1news: سیدمجتبی خیام نکویی گفت: افزایش ارزش افزوده با اقتصادی و صنعتی کردن محصولات کشاورزی میسر خواهد شد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان تات، معاون وزیر جهاد کشاورزی همزمان با گرامی‌داشت روز ملی گل محمدی و گلاب بر گسترش دایره حضور بخش خصوصی در راستای تحول در بخش کشاورزی تاکید کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به ضرورت راه اندازی پالایشگاه گل محمدی در کشور، یادآوری کرد: حدود یک دهه قبل پیشنهاد دادم ضرورت دارد برای گل محمدی پالایشگاه راه اندازی شود که محصولات را به ۴۰ تا ۵۰ فرآورده تبدیل می‌کند.
سید مجتبی خیام نکویی با اشاره به اینکه از 8 هزار گونه گیاهان شنایی‌شده در کشور ۲۲۰۰ گونه گیاهان دارویی است گفت ظرفیت‌ها و توانمندی‌های وسیعی در بخش کشاورزی خصوصا بخش گیاهان دارویی در کشور موجود است.
وی با بیان اینکه در گذشته بیشترین مصرف تولیدات کشاورزی صرف معیشت مردم شده است، خاطرنشان کرد: باید به سمت اقتصادی و صنعتی کردن محصولات کشاورزی در راستای افزایش ارزش افزوده حرکت کنیم.
رئیس سازمان تات گفت: کشورها اگر درآمد خوبی در حوزه گیاهان دارویی دارند به این دلیل است که هدف گذاری مشخص دارند. به عنوان مثال، آلمان بیشترین ارزش افزوده را در گیاهان دارویی دارد در حالی که رقم آنها قابل توجه نیست. ایران با ظرفیت بالا در ارقام گیاهان دارویی نتوانسته از ارزش افزوده آن در اقتصاد استفاده کند.
خیام نکویی با پیش بینی اینکه در سال ۲۰۵۰ رقم گردش مالی گیاهان دارویی به 5 هزار میلیارد دلار خواهد رسید، گفت: استفاده از این ظرفیت می‌تواند باعث جایگزین شدن بخشی از صادرات نفت با فراورده‌های گیاهان دارویی شود.
رئیس سازمان تات بر ارزشیابی برگزاری این چنین نشست‌هایی تاکید کرد و گفت: تا سال آینده باید بررسی شود، راه حل‌های ارائه‌شده در بزرگداشت ملی روز گل محمدی و گلاب چه ارزش افزوده‌ای در حوزه گیاهان دارویی ایجاد کرده و جایگاه این محصول چقدر تغییر کرده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه درآمد گیاهان دارویی باید به اقتصاد ملی افزوده شود، اظهار کرد: ۵ میلیون و ۴۰۰ بهره بردار در حوزه کشاورزی فعالیت دارند و اشتغال گل محمدی حدود ۶ میلیون و ۲۰۰ نفر است که تربیت نیرو انسانی همراه با دانش را ضروری می‌کند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه باید گونه‌های مناسب از لحاظ عملکرد در واحد سطح و اسانس در مناطق مختلف کشور بررسی و شناسایی شوند، گفت: ۱۶ کلکسیون گل محمدی در کشور وجود دارد. اما این کافی نیست باید الگوی کشت آن را همه گیر کنیم که چه رقمی کجا کشت شود.
وی بر تربیت نیروی انسانی متناسب با نیاز کشور در حوزه‌های مختلف بخش کشاورزی تاکید کرد و گفت: پایین بودن ارزش افزوده برخی از محصولات بخش کشاورزی به دلیل نفوذ نکردن دانش و فناوری است.
وی با اشاره به اینکه در حوزه گیاهان دارویی انتظار افزایش ثروت ملی داریم، گفت: در این زمینه باید قسمتی از آن جایگزین صادرات نفت شده و بخشی دیگر موجب ارتقای جایگاه زندگی مردم شود.
وی مهم‌ترین عامل توسعه این حوزه را سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و حمایت از این بخش با ایجاد بازار واقعی داخلی و خارجی عنوان کرد.
خیام نکویی به تعیین توالی ژنوم گل محمدی تاکید کرد و گفت: تنوع‌بخشی به تولیدات فرآورده‌های گل محمدی باید مد نظر باشد.
وی بر همکاری مشترک سازمان تات با صندوق نوآوری و شکوفایی اشاره کرد و گفت: سازمان تات آماده است که تمام دانش جمع‌آوری شده توسط محققان سازمان را به صورت رایگان در اختیار هسته‌ها و واحدهای فناور قرار دهد، به شرطی که به سمت تجاری‌سازی این محصول حرکت کنند.
رئیس سازمان اطلاعات همچنین بر توسعه گردشگری کشاورزی در ایران خصوصاً در بخش گیاهان دارویی تاکید کرد و گفت: جذب گردشگران خارجی موجب افزایش ارزش‌افزوده در این بخش خواهد شد.
وی توجه نکردن به فرایند زنجیره تولید را به عنوان هشداری در حوزه گیاهان دارویی مطرح کرد و گفت: تولید محصول باید تقاضا‌محور باشد، نه عرض‌محور.

همچنین در پایان این مراسم از پایلوت تولید اسانس تام گل محمدی در سطح نیمه صنعتی مطابق با استاندارد جهانی رونمایی شد
با راه اندازی این پایلوت ۳.۱ تن گل یک لیتر اسانس تولید میشود.