خودکفایی در تولید گندم دنبال می‌شود/ کشت قراردادی گندم در بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار اراضی کشور

پایگاه خبری Da1news: معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که گندم محصول اساسی اول و قوت غالب مردم کشورمان است، گفت: در این راستا در تلاشیم با اولویت قرار دادن گندم، نان مورد نیاز را در داخل تولید کنیم.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، علیرضا مهاجر که به منظور بازدید از مزارع غلات به استان فارس سفر کرده است، در گفتگویی با تاکید بر این که گندم محصول اساسی اول کشور است، گفت: قوت غالب مردم ما نان است، به همین خاطر همه مسوولان به دنبال آن هستند که بتوانیم نان مورد نیاز را در داخل کشور تولید کنیم و محتاج بیگانگان نباشیم.

وی افزود: در این راستا سطح ابلاغی از سوی وزارت جهادکشاورزی برای کاشت گندم، حدود چهار میلیون هکتار گندم دیم و دو میلیون هکتار گندم آبی بود.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این که خوشبختانه از سطح ابلاغی برای کاشت گندم، حدود پنج میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار کشت شده است، اظهار کرد: در این راستا یک میلیون و ۹۵۴ هزار هکتار گندم آبی و سه میلیون و ۹۵۰ هزار هکتار هم گندم دیم کشت شد.

مهاجر به طرح‌های در دست اقدام با هدف افزایش تولید گندم نیز اشاره و ابراز کرد: با کمک ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) طرحی به عنوان جهش تولید در دیمزارها داریم که هدف از طرح این است که بتوانیم به دیم‌کاران که کشاورزان نسبتا کم درآمدی هستند کمک کنیم تا میزان عملکرد در واحد سطح را افزایش دهند.

به گفته وی، در قالب این طرح با هدف افزایش تولید و درآمد کشاورزان، آخرین یافته‌های تحقیقاتی کشور و دنیا به دیم‌کاران انتقال داده می‌شود.

معاون وزیر در امور زراعت با بیان این که کشت قراردادی گندم از دیگر مواردی است که با هدف افزایش تولید در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد، بیان کرد: امسال بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار اراضی گندم به صورت قراردادی کشت شده است.

وی افزود: در قالب این طرح با هدف تغذیه‌ بهینه مزارع دیم و آبی، نهاده‌ها در زمان کاشت در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد و بهای آن در انتهای برداشت دریافت می‌شود.

مهاجر با تاکید بر این که اجرای الگوی کشت با هدف افزایش تولید محصولات اساسی از دیگر طرح‌های در دست اجرای این وزارتخانه است، اظهار امیدواری کرد؛ با کمک همه‌ ارکان‌ نظام، تولید را در الگوی کشت بهینه کرده و از کشت گیاهانی که مورد نیاز نیست پرهیز کنیم که این امر مستلزم اختصاص اعتبارات لازم به سازمان‌های جهاد کشاورزی و فراهم کردن شرایط لازم برای کشاورزان است.

وی با بیان این که از دهم فروردین ماه برداشت گندم به صورت رسمی آغاز شده است، اضافه کرد: برداشت گندم تا اوایل مرداد ماه ادامه می‌یابد و پیش‌بینی می‌شود تولید سال جاری بیش از سال گذشته باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، بررسی طرح‌های اجرا شده در محصول گندم را هدف این سفر برشمرد و افزود: مزارع فارس بسیار خوب بود البته نکات قابل پیگیری مثل متقاعد کردن کشاورزان در استفاده از کود به اندازه، متنوع و همچنین سمپاشی علیه بیماری‌های گندم نیز وجود دارد.

وی با اشاره به این که استان فارس یکی از استان‌های برخوردار است که در گذشته اولین تولیدکننده گندم کشور بود، افزود: به دنبال این هستیم که فارس را به همان جایگاه اول در کشور برگردانیم که مستلزم این است که کشاورزان را متقاعد کنیم تغذیه، آبیاری، سمپاشی علیه بیماری‌ها و … را انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *