خشکسالی؛ همکاری اتحادیه اروپا برای کاهش فشار بر کشاورزان 

پایگاه خبری DA1news: فرانسه، یونان و اسپانیا متعهد به سرمایه گذاری در فناوری صرفه جویی در مصرف آب برای محافظت از کشاورزان در برابر خشکسالی هستند.
به گزارش گروه بین الملل اخبار روزانه کشاورزی، مقامات اتحادیه اروپا متعهد شدند که با تشدید خشکسالی، فناوری های صرفه جویی در مصرف آب بیشتری در کشاورزی توسعه دهند. انرژی خورشیدی، آبیاری هوشمند و محصولات مقاوم در برابر آب و هوا از جمله پیشنهادات برای محافظت از کشاورزان و امنیت غذایی است.

مقامات 9 کشور جنوبی اتحادیه اروپا گفتند که برای کاهش فشار بر کشاورزان و تهدیدات امنیت غذایی با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

این وعده ها در خلال گردهمایی در قبرس از کشورهای به اصطلاح MED9 – کرواسی، فرانسه، یونان، ایتالیا، مالت، پرتغال، اسپانیا و اسلوونی – برای رسیدگی به کمبود رو به رشد آب در نتیجه تغییرات آب و هوایی، به ویژه در منطقه مدیترانه، داده شد. آنها می گویند که به میزان بیشتری نسبت به سایر بخش های بلوک 27 عضوی تحت تأثیر قرار گرفته است.

مقامات همچنین متعهد شدند که داده های فنی و عملی را به اشتراک بگذارند و برنامه های تحقیقاتی مشترکی را برای بهره وری هر چه بیشتر مصرف آب راه اندازی کنند.
لوئیس پلاناس، وزیر کشاورزی اسپانیا در این نشست گفت: «تغییرات آب و هوا یک تهدید واقعی برای تولید مواد غذایی در سراسر جهان است و این خطر در منطقه مدیترانه حتی شدیدتر است». ما باید هم با تغییرات اقلیمی مبارزه کنیم و هم در عین حال شرایط کاری کشاورزانمان را با این وضعیت آب و هوایی جدید تطبیق دهیم.»

اتحادیه اروپا چگونه می تواند آب را در کشاورزی صرفه جویی کند؟
ماریا پانایوتو، وزیر کشاورزی قبرس هشدار داد که اروپا سال گذشته با بدترین خشکسالی خود در 500 سال گذشته مواجه شد و به نمونه‌های محلی سیستم‌های آبیاری هوشمند و فناوری‌های مرتبط با انرژی خورشیدی اشاره کرد که به محافظت از محصولات کشاورزی، تولید برق و صرفه‌جویی 30 درصدی در مصرف آب کمک می‌کنند.

خوزه مانوئل فرناندز، وزیر کشاورزی پرتغال خواستار بودجه بیشتر اتحادیه اروپا برای کمک به تامین مالی فناوری‌های جدید صرفه‌جویی در مصرف آب و ایجاد انگیزه‌های جدید برای جذب جوانان برای احیای جمعیت کشاورز در حال پیری شد.

مارک فسنو، وزیر کشاورزی فرانسه، آخرین تکنیک‌هایی را که به ایجاد محصولات جدید کمک می‌کنند، که در شرایط آب و هوایی سخت‌تر رشد می‌کنند، برجسته کرد، در حالی که فرناندز گفت، تحقیقات ژنومی به اصطلاح با محصولات اصلاح‌شده ژنتیکی که در گذشته جنجال‌هایی را در داخل بلوک برانگیخته بود، «کاملاً متفاوت است».

مقامات MED9 همچنین از اتحادیه اروپا خواستند تا با در نظر گرفتن الزامات منطقه ای، رویکرد مشترکی برای حفظ آب ارائه دهد.

ماتیا چالوشیچ، وزیر کشاورزی اسلوونی گفت: «از آنجایی که بحران آب و هوا تأثیر بزرگی بر امنیت غذایی جهانی خواهد داشت، سازگاری با تغییرات آب و هوایی باید در قلب سیاست‌های مشترک ما قرار گیرد».

 

ترجمه: ناظم رام