حفاظت از منابع ژنتیکی، دانش و فرهنگ سنتی

پایگاه خبری DA1news: در طول نسل‌ها و قرن‌ها، مردم بومی و سایر متولیان دانش سنتی، تعداد زیادی از میراث فرهنگی و شیوه‌ها، خلاقیت‌ها و نوآوری‌های مبتنی بر فرهنگ را توسعه داده‌اند.

به گزارش گروه علمی اخبار روزانه کشاورزی، اخیراً دانش سنتی به عنوان موضوعی بالقوه برای حفاظت از مالکیت معنوی شناخته شده است. مقاله زیر مروری بر چالش‌ها در این زمینه و اقداماتی که می‌توان برای تضمین چنین حفاظتی انجام داد، ارائه می‌کند.

در حالی که هنوز هیچ تعریف بین المللی پذیرفته شده ای از دانش سنتی (TK) وجود ندارد، سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) به TK به عنوان بدنه زنده ای از دانش اشاره می کند که توسعه یافته، پایدار و از نسلی به نسل دیگر در یک جامعه منتقل می شود. اغلب بخشی از هویت فرهنگی یا معنوی آن را تشکیل می دهد. عبارات فرهنگی سنتی (TCEs) به اشکالی اطلاق می شود که TK و فرهنگ در آنها بیان می شود. به عنوان مثال، یک تکنیک بافت سنتی TK است، در حالی که پارچه ایجاد شده با استفاده از آن تکنیک یا تزئینات سنتی روی آن TCEs است. نکته مهم، “سنتی” برابر با “قدیمی” یا “منسوخ” نیست، زیرا هر دو TK و TCE به طور مداوم در حال توسعه و بازسازی در یک جامعه هستند، به عنوان پاسخی به جهان در حال تغییر.
WIPO اغلب بین TK و TCE ها تمایز قائل می شود زیرا ممکن است مجموعه متفاوتی از حقوق مالکیت معنوی برای حمایت از آنها اعمال شود. به عنوان مثال، حمایت از علامت تجاری و حق چاپ ممکن است به برخی از انواع TCE مربوط باشد، در حالی که برخی TK ممکن است تحت قوانینی که حفاظت از اطلاعات محرمانه را کنترل می کند محافظت شود. با این حال، TK و TCE ها بسیاری از ویژگی های مشابه دارند، و گاهی اوقات، مخفف TK به عنوان مرجع برای هر دو TK و TCE استفاده می شود.

در مورد منابع ژنتیکی (GRs)، ماده 2 کنوانسیون تنوع زیستی آنها را به عنوان “مواد ژنتیکی با ارزش واقعی یا بالقوه” تعریف می کند و تعریف آن از “مواد ژنتیکی” عبارت است از “هر ماده ای با منشاء گیاهی، میکروبی یا دیگر حاوی واحدهای عملکردی”. از وراثت». نوآوری های مبتنی بر GRs در علوم مدرن اغلب تحت سیستم مالکیت معنوی، به ویژه توسط قوانین ثبت اختراع محافظت می شوند. برخی از TK مرتبط با GR ها از مردم بومی سرچشمه می گیرند، و آنها اغلب سوالاتی را در مورد حفاظت از چنین دانشی مطرح می کنند. این ممکن است برای مثال در مورد TK مربوط به استفاده از گیاهان پزشکی اعمال شود.

چگونه می توان از TK و TCE محافظت کرد؟
TK و TCE ها مخلوقات ذهن انسان هستند و دارایی معنوی هستند. حفاظت از مالکیت معنوی TK و TCE را می توان به عنوان اقداماتی برای جلوگیری از استفاده غیرمجاز یا سوء استفاده از آنها توسط اشخاص ثالث درک کرد. مسائل مربوط به سوء استفاده از TK و TCE ها نگرانی بزرگی برای مردم بومی است زیرا ممکن است باعث آسیب معنوی، اقتصادی، اعتبار یا فرهنگی به آنها شود. با این حال، رویکردهای محافظت از TK و TCE ها اغلب پیچیده هستند. یکی از دلایل این است که سیستم مالکیت فکری متعارف با توجه به ویژگی‌های خاص TK و TCE طراحی و توسعه نیافته است. به عنوان مثال، TCE ها اغلب ماهیت جمعی دارند، که شناسایی نویسنده یا نویسندگان آنها را دشوار یا حتی غیرممکن می کند. در نتیجه، آنها را نمی توان تحت سیستم کپی رایت مرسوم محافظت کرد، به جز برای آثار معاصر که بر اساس TCE هستند. علاوه بر این، حفاظت از حقوق مالکیت معنوی اغلب در زمان محدود است، که به خوبی با نیازهای متولیان و دارندگان TK و TCE مطابقت ندارد.

با وجود این چالش ها، گزینه های متعددی برای حفاظت از مالکیت معنوی برخی از جنبه های TK و TCE وجود دارد. مردم بومی می توانند از سیستم های متعارف مالکیت فکری برای محافظت و ترویج کسب و کارهای بومی استفاده کنند. همانطور که قبلاً ذکر شد، حق چاپ ممکن است برای محافظت از برخی از آثار معاصر مبتنی بر TCE استفاده شود. قوانین رقابت ناعادلانه ملی ممکن است زمانی اعمال شود که محصولات به اشتباه به عنوان ساخت مردم بومی برچسب گذاری شده باشند. به عنوان مثال، در سال 2019، دادگاه فدرال استرالیا شرکتی را تحریم کرد که سوغاتی های با برچسب ساخت بومیان را که در واقع در کشور دیگری تولید شده بودند می فروخت، که برخلاف قانون مصرف کننده استرالیا بود.

چندین کشور مقررات خاصی را در قانون ملی مالکیت فکری خود به اجرا درآورده اند که در برخی مواقع منعکس کننده نیازهای مردم بومی است. به عنوان مثال، قانون علامت تجاری نیوزلند دارای مقررات خاصی است که به جلوگیری از ثبت علائم تجاری که توسط مردم مائوری توهین آمیز تلقی می شوند، کمک می کند. علاوه بر این، تعدادی از کشورها قوانین ملی خاصی دارند، به اصطلاح قوانین sui generis، که مقرراتی را برای حمایت از TK و/یا TCE ها در نظر می گیرند. جمهوری قرقیزستان، کشوری غنی از میراث فرهنگی و سنت‌های خود، قانونی در مورد حمایت از TK و TK مرتبط با GRs دارد که هدف آن ایجاد شرایطی برای توزیع عادلانه مزایای استفاده از TK برای مردم این کشور است. .

در برخی موارد می توان از اقدامات غیرقانونی برای جلوگیری از سوء استفاده از TK و TCE توسط اشخاص ثالث استفاده کرد. این می‌تواند شامل کمپین‌های افزایش آگاهی، از جمله در رسانه‌های اجتماعی، در مورد موارد سوء استفاده از TK و TCE، یا فعالیت‌های سیستماتیکی باشد که هدف آن درک و شناخت بیشتر جامعه و فرهنگ آن برای تصمیم‌گیرندگان است. به عنوان مثال، جامعه ای از مردم ستو در پچوری، روسیه، با افزایش آگاهی در مورد فرهنگ ستو در منطقه و اطلاع رسانی به گردشگران و مردم محلی در مورد مکان هایی که می توان محصولات اصیل ستو را خریداری کرد، با صنایع دستی ساختگی «ستو» مبارزه کرد.

WIPO چه می کند؟
در حال حاضر، هیچ سند بین المللی وجود ندارد که به حفاظت از مالکیت معنوی TK و TCE ها بپردازد. این موضوع از سال 2001 در کمیته بین‌دولتی WIPO در زمینه مالکیت فکری و منابع ژنتیکی، دانش سنتی و فولکلور (IGC) مورد بحث قرار گرفته است. مردم بومی، جوامع محلی، صنایع، جامعه مدنی و سازمان های غیردولتی می توانند به عنوان ناظر در IGC شرکت کنند. اخیرا پیشرفت چشمگیری در مذاکرات حاصل شده است. در سال 2022، مجمع عمومی WIPO تصمیم گرفت یک کنفرانس دیپلماتیک برای جمع‌بندی یک سند حقوقی بین‌المللی در رابطه با مالکیت فکری، منابع ژنتیکی و دانش سنتی مرتبط با منابع ژنتیکی تشکیل دهد. کنفرانس دیپلماتیک از 13 تا 24 مه 2024 در ژنو برگزار خواهد شد. در صورت موفقیت، نتیجه آن تصویب یک معاهده بین المللی خواهد بود که هدف آن افزایش کارایی، شفافیت و کیفیت سیستم ثبت اختراع و جلوگیری از ثبت اختراعات است. به اشتباه برای اختراعاتی که با توجه به GR و TK مرتبط با GR ها جدید یا اختراعی نیستند، اعطا شده است. در همین حال، مذاکرات IGC در مورد حفاظت از TK و TCE همچنان ادامه دارد و در چهل و نهمین جلسه آن در نوامبر / دسامبر 2024 از سر گرفته خواهد شد.

جدا از کار هنجاری، WIPO فعالیت ها و برنامه هایی را برای دولت های ملی، مردم بومی، جوامع محلی و سایر ذینفعان از طریق بخش دانش سنتی خود سازماندهی می کند. به عنوان مثال، از سال 2019، WIPO برنامه های آموزشی برای زنان کارآفرین بومی سازماندهی کرده است تا به آنها کمک کند تا استراتژی مالکیت معنوی خود را برای مشاغل و پروژه های مبتنی بر فرهنگ خود توسعه دهند، آنها را به متخصصان مفید در شبکه های WIPO متصل کنند و ظرفیت خود را در زمینه های دیگر ایجاد کنند. برای کارآفرینان مفید هستند. علاوه بر این، WIPO اخیراً چندین فعالیت را با هدف ایجاد درک بهتر و همکاری بالقوه بین مردم بومی از سراسر جهان و صنعت مد در مورد استفاده از TCE ها راه اندازی کرده است.

تقویت کنترل مردم بومی بر TK و TCE
برای شروع، یادگیری در مورد حقوق مالکیت معنوی و توجه به قوانین ملی می تواند برای مردم بومی مفید باشد. به‌علاوه، بررسی بهترین شیوه‌های حفاظت از TK/TCE در جوامع و کشورهای دیگر می‌تواند نکات و دستورالعمل‌های مفیدی را ارائه دهد. سپس، ابتکارات قانونی با هدف پر کردن شکاف‌های موجود در حفاظت از مالکیت معنوی و انعکاس نیازها و حقوق مردمان بومی، یا منجر به اتخاذ رژیم‌های خاص خاص در مورد حمایت از TK و TCE‌ها، مهم دیگر است. نقطه در نهایت، افزایش آگاهی در مورد حقوق و فرهنگ مردم بومی ضروری است. هنگامی که سایر ذینفعان، به ویژه تصمیم گیرندگان، پیشینه، نیازها و چالش های مردم بومی را بهتر درک کنند، این می تواند به ترویج و تضمین حقوق جوامع در مورد TK و TCE آنها کمک کند.

 

ترجمه: مجید محمدرضایی