جذب ۱۵۴۰ میلیارد تومان تسهیلات مکانیزاسیون در کشور

پایگاه خبری DA1news: رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی گفت: از ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات خط اعتباری مکانیزاسیون کشاورزی ۱۵۴۰ میلیارد تومان توسط استان‌ها جذب شده است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، کریم ذوالفقاری رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی امروز در اولین کنگره ملی مراکز جهاد کشاورزی که در محل اجلاس سران برگزار شد، اظهار کرد: طبق آمارها از ۵۸۰ هزار دستگاه تراکتور پلاک شده، ۳۲۰ هزار دستگاه عمر بالای ۱۳ سال دارند.

وی با بیان این که در گذشته مفهوم مکانیزاسیون تنها استفاده از تراکتور بود، افزود: در حقیقت مکانیزاسیون به معنای ورود ادوات، فناوری‌ها و ماشین‌آلات کشاورزی به مزارع است، در واقع تراکتور شرط لازم است اما کافی نیست و فقط در حوزه زراعی، باغی و مزارع دام و طیور استفاده می‌شود.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی ادامه داد: عمر مفید برای تراکتور و کمباین ۱۳ سال است.

ذوالفقاری تصریح کرد: یکی از سیاست‌های این مرکز افزایش اسب بخار ناوگان ماشینی و نوسازی این تجهیزات است به طوری که از سال‌های ۴۰ تعدادی تراکتورهای رومانی وارد کشور شد که هنوز از عرصه‌ها خارج نشده و نیاز است برای این تجهیزات تدابیری اتخاذ شود.

وی با بیان این که تراکتورهای فرسوده هر ساعت ۳ لیتر سوخت بیشتر مصرف می کنند، گفت: سالانه ۶۰۰ میلیون لیتر گازوئیل مصرف می شود که ۹ هزار میلیارد تومان هزینه در بردارد.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی افزود: در استفاده از کمباین ۴.۷ ریزش غلات داریم و این نشان دهنده این است که وضعیت خوبی در این بخش نداریم.

به گفته وی، از ۱۰ روز دیگر بحث برداشت گندم ابتدا از سیستان و بلوچستان آغاز می‌شود و سپس به خوزستان و سایر استان‌های دیگر تعمیم داده می‌شود.

وی تصریح کرد: از ۲۰ هزار کمباینی که در کشور داریم ۸ هزارو ۷۰۰ دستگاه زیر ۱۳ سال و بیش از ۵۵ درصد بالای ۱۳ سال عمر دارند.

وی عنوان کرد: در دو ماه اخیر ۵۱۰ دستگاه کمباین در استان‌ ها جذب شده اند.

ذوالفقاری گفت: اکنون بالاترین ریزش غلات مربوط به استان‌های بوشهر، سیستان و بلوچستان، کردستان، آذربایجان شرقی، گیلان و کمترین نیز متعلق به البرز، فارس، قم و اردبیل است.

وی اضافه کرد: طی ۲ سال اخیر خط مکانیزاسیون اعتباری نداشت، به طوری که از اواسط آذرماه دو هزار میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شد که در سایر استانها ابلاغ شده است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی افزود: طی دو ماه اخیر، ۱۵۴۰ میلیارد تومان در استان‌ها جذب شده است.

ذوالفقاری گفت: بحث اصلی ما در مرکز مکانیزاسیون ورود ماشین‌آلات به مزارع، افزایش بهره‌وری در ابتدای تولید، استفاده از پسماندها، ضایعات، بقایای بخش کشاورزی در انتهای حلقه تولیدات است.

وی با تاکید به لزوم نوسازی ماشین‌آلات این بخش افزود: اگر در فصل برداشت گندم، تنها ۵ درصد ریزش از کمباین ها داشته باشیم، یعنی یک میلیون تن گندم هدر می‌رود که رقم قابل توجهی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *