جاذبه هاي پاييزي عروس کوير

فصل پاييز که از راه رسيده و با افسونگري درختان را به سوي تصاويري  هزاررنگ ميبرد و مقصد طبيعت گردان را از جنگل و کوهستان به سوي کوير تغيير ميدهد و از بين مناطق کويري کشور، يزد که بهحق عروس کوير محسوب ميشود، يکي از مناطق جنوبي کشور با آب و هوايي معتدل است.

استان يزد اماکن تاريخي و جاذبه هاي طبيعي بي شماري دارد و اغلب مناطق روستايي آن هدف گردشگري و ميراث دار هويت معماري ايراني است.

ده بالا

تفت يکي از شاهکارهاي طبيعت در منطقه يزد است و از ميان روستاهاي جذاب اين منطقه با معماري و فضاي ناب، «ده بالا» حکايت ديگري است. اين منطقه در نزديکي  شيرکوه افسانهاي واقع شده، کوهي که در آن برف، حضوري دايمي دارد. اين منطقه بسيار سرسبز و خوش آب و هواست، بهطوري که در پاييز هم هواي جذابي دارد. ده بالا که در تابستان و بهار ييلاقي جذاب به شمار ميآيد،  در پاييز و زمستان هم داراي جذابيتهايي خاص است. ضمن اينکه خزان دير به آنجا ميرسد و تا اواسط پاييز، هنوز زيبايي تابستاني دارد.

باغ شادي

شهرستان خاتم يکي از مناطق بسيار سرسبز استان يزد است. اين شهرستان که در جنوبي ترين نقطه استان واقع شده و با برخورداري از جنگلهاي باغ شادي، باغ معدن منطقه کرخنگان، جنگلهاي انبوه و تماشايي چنارناز، که درختاني چون بنه، کهکم، ارژن و… را در خود جاي داده، يکي از مناطق پرطرفدار طبيعت گردان محسوب ميشود. وجود حيات وحش در منطقه همچون کبک، تيهو ، آهوبره و… نيز تا حد زيادي بر شکوه زيبايي شهرستان خاتم ميافزايد. بهاضافه اينکه در بيابانهاي اطراف آن نيز، گلهاي زيبايي ميرويد که چشماندازي ديدني را بهنمايش ميگذارد .

روستاي طزرجان

يکي از مناطق خوش آب و هواي يزذ، تفت است که علاوه بر داشتن آثار باستاني و تاريخي، جاذبههاي خاص اکوتوريستي نيز دارد. اين روستا در کف درهاي گسترده واقع شده و در اين ميان، کوه برفخانه طزرجان، که محل يخچالهاي طبيعي دايمي در زمانهاي گذشته بوده، نظر هر بينندهاي را به خود جلب ميکند.

اين کوه با ارتفاع 3972 متر از سطح دريا يک پديده ژئومورفولوژي جالب و ديدني است و نميتوان آنرا ديد و متعجب نشد. چشمههايي نيز که بيشتر آنها  از دامنه کوه برفخانه  جريان دارد، باغات مصفا، مزارع زيبا و کانونهاي روستايي را سيراب مي کند و مناظر طبيعي ي بديع و شگفتانگيزي را در هر قسمت از دامنه پديد آورده است.

ريگ زرين

کوير ريگ زرين، شاهبانوي مسي رنگي است که قافله ريسمون را مبهوت دلبري خود ميکند. اين کوير که شايد بتوان گفت يکي از زيباترين کويرها است، شبهاي بينظيري دارد و چنان است که گويي ستارگان راه شيري آسمانش را پوشانده است.

براريگ بافق

«براريگ» هم يکي از نقاط  ديدني کوير يزد است که تلماسهها و تپههاي شن روان با وسعت زيادي را شامل ميشود و مکاني جذاب براي عاشقان سکوت و شبهاي سحرانگيز و رويايي  است.

روستاي قطرم

روستاي قطرم، در حکم ماسوله کوير يزد است. اين روستاي زيبا داراي کوچههاي تنگ و پيچ در پيچ با سقفي از شاخه درختان است. ويژگي بارز و مشخص اين روستا، خصوصيت آب و هوايي آن است، زيرا اين روستاي خوش آب و هوا در درهاي ميان کوههاي بلند و سر بهفلک کشيده واقع شده و داراي آب و هواي چهار فصل است. بهطوريکه در اين روستا از يکسو درخت خرما که ويژه مناطق گرمسيري است، روييده و از سوي ديگر درختان بادام، زردآلو و گردو که خاص مناطق سردسيري است وجود دارد.

مسجد جامع فهرج

مسجد جامع فهرج (مسجد امام حسن) يکي از بناهاي تاريخي متعلق به صدر اسلام است که در روستاي فهرج واقع است و  گفته شده ساخت در نيمه اول قرن اول قمري انجام گرفته و جالب اينکه تنها مسجد با قدمت زياد است که ساختمان آن از ابتدا تا کنون هيچ تغييري نکردهاست.   

پارک کوهستان

از جمله جاذبههاي طبيعي يزد پارک کوهستان اين شهر است که از بهترين فضاهاي سبز شهري يزد بهشمار مي آيد و وسغت بسيار زيادي دارد. حوض بزرگي در ميانه اين پارک وجود دارد و وسايل مختلف ورزش و بازي و همچنين يک آبنماي بسيار زيبا در آن تعبيه شده است.

يخچال خشتي ميبد

يکي از جاذبههاي طبيعي- تاريخي و بسيار جالب و شگفتانگيز يزد، يخچال خشتي ميبد است  که سابق ساخت آن يخچال به قبل از دوره قاجار ميرسد. اين يخچال  که با گل و خشت ساخته شده داراي قسمتهاي مختلفي از جمله ديوارهاي سايهانداز، يخبند، مخزن و گنبدها  است و  وجود ديوارهاي شرقي و غربي  آن موجب شده در زمستان يک سايه سار سرد در قسمت شمالي يخچال به وجود آيد.

در گذشته با آب قناتي که شبهاي زمستان در حوض اطراف آن ميريخت ،  قطعات يخ بهوجود ميآمد و سپس با شکستن يخها،  آنها را بهمخزن زير گنبد انتقال  ميدادند و گنبد خشتي، يخهاي انباشته شده را براي فصل تابستان جهت استفاده مردم و کاروان ها نگهداري ميکرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *