تولید بیش‌از ۲ میلیون تن محصولات زراعی و باغی در كردستان

پایگاه خبری DA1news: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: بر اساس آخرین عملکرد سالانه یک میلیون و ۷۵۴ هزار تن محصول زراعی و ۴۴۳ هزار تن محصول باغی در استان تولید می شود.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان محمد صالح احمدی اظهار کرد: برنامه بذری گندم آبی در سال گذشته ۶ هزار و ۱۳۳ تن بود و در سال زراعی جاری هفت هزار و ۹۸۰ تن است.

وی افزود: برنامه تولید بذر گندم دیم در استان هم طی سال زراعی گذشته ۱۶ هزار و ۲۹۷ تن بود و امسال هم ۲۲ هزار و ۶۲۳ تن است که رشد ۳۸ درصدی این برنامه را نشان می‌دهد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان خاطر نشان کرد: برنامه تولید بذر جو اصلاح شده استان در سال زراعی جاری هم ۲ هزار و ۸۸ تن است که از این میزان یک هزار و ۲۳۵ تن جو آبی و ۸۵۳ تن جو دیم است.

احمدی افزود: میزان بارندگی در سال زراعی امسال هم نسبت به بلند مدت ۳ درصد کاهش و نسبت به سال زراعی گذشته ۱۱ درصد افزایش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: یک میلیون و ۲۱۷ هزار و ۳۸ هکتار از مساحت کردستان به اراضی کشاورزی اختصاص دارد که این میزان حدود پنج درصد اراضی کشاورزی کشور را تشکیل می‌دهد.

احمدی اظهار داشت: ۹۶ درصد سطح اراضی کشاورزی استان به کشت سالانه محصولات زراعی و سطح آیش (بدون کشت) و چهار درصد به عبارتی ۵۲ هزار و ۶۷۰ هکتار آن هم به اراضی باغی اختصاص پیدا کرده است.

وی افزود: بر اساس آخرین گزارش عملکرد سالانه تولید محصولات زراعی و باغی استان که مربوط به سال ۱۴۰۰ است در ۷۹۱ هزار و ۹۷۰ هکتار زیر کشت، یک میلیون و ۷۵۴ هزار تن محصول تولید شده و میزان برداشت محصولات باغی هم ۴۴۳ هزار تن بوده است.

احمدی خاطرنشان کرد: از ۷۹۱ هزار و ۹۷۰ هکتار اراضی زیر کشت محصولات زراعی استان ۸۷ درصد دیم و فقط ۱۳ درصد آن آبی است.

وی افزود: سالانه حدود ۲۱۱ هزار و ۲۶۸ هکتار از اراضی دیم به ویژه در شرق، شمال شرق و شمال استان به طور آیش در تناوب زراعی قرار می‌گیرد.

وی یادآور شد: ۷۹ درصد از سطح زیرکشت محصولات زراعی استان سالانه به غلات، ۱۳ درصد حبوبات، پنج درصد به علوفه و سه درصد دیگر به سایر محصولات زراعی اختصاص پیدا می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *