توسعه سبزی و صیفی در گلخانه‌های کشور با اجرای کنترل بیولوژیک

پایگاه خبری DA1news: سید حسن ملکشی عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور در برنامه از مزرعه تا سفره رادیو سلامت به نقش سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی به عنوان بزرگترین سازمان تحقیقاتی مرتبط با کشاورزی در خاورمیانه، در تولید دانش های فنی مرتبط با کشاورزی از جمله تولید دشمنان طبیعی جهت کنترل آفات پرداخت.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور، برنامه از مزرعه تا سفره با موضوع «تولید محصول سالم، درشت و آبدار توت فرنگی گلخانه‌ای با عوامل کنترل بیولوژیک و زنبورهای گرده افشان بامبل» با حضور سید حسن ملکشی عضو هیات علمی بخش تحقیقات کنترل بیولوژیک از رادیو سلامت پخش شد.

ملکشی در این گفتگو اشاره کرد: گرده افشانی در برخی از گیاهان از جمله توت فرنگی و گوجه فرنگی توسط عوامل غیرمستقیم مانند باد، ضربه و زنبورهای گرده افشان صورت می‌گیرد. در این راستا از زنبورهای گرده افشانی که در انسکتاریوم‌ها تولید شده و در گلخانه‌ها رهاسازی می‌شوند، می‌توان بهره برد. این زنبورها روی گل‌های این گیاهان نشسته و گرده‌ها را از گلی به گل دیگر منتقل می‌کنند.

عضو هیات علمی موسسه بیان داشت: تکنولوژی تولید این زنبورهای گرده افشان از سال‌های قبل در آمریکا و اروپا وجود داشته و خوشبختانه در حال حاضر در کشور ما نیز شرکت‌های دانش بنیان در استان‌های چهار محال بختیاری و لرستان دانش فنی تولید آن را به دست آورده و این زنبورها را در داخل کشور تولید کرده و در اختیار گلخانه‌داران گوجه فرنگی و توت فرنگی قرار می‌دهند، در نتیجه میوه توت فرنگی با کیفیت، بزرگ و سالم در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی یک سازمان دانش بنیان، بهره ور و پاسخگوست و در خاورمیانه بزرگترین سازمان تحقیقاتی مرتبط با کشاورزی می باشد، که تولید دانش‌های فنی مرتبط با کشاورزی را انجام داده و این دانش‌های فنی را در اختیار تولیدکنندگان، کشاورزان و بهره‌بردادران قرار می‌دهد تا در زمینه‌های تخصصی مثل تولید دشمنان طبیعی جهت کنترل آفات استفاده نمایند.

عضو هیات علمی بخش تحقیقات کنترل بیولوژیک موسسه اظهار امیدواری کرد، سطح زیرکشت سبزی و صیفی در گلخانه‌های کشور و عملیات اجرای کنترل بیولوژیک در این محیط‌ها توسعه پیدا کند.

وی افزود: با حمایت دولت و وزارت جهادکشاورزی استفاده از شیوه مدیریت تلفیقی آفات برای محصولات گلخانه‌ای توسط عوامل بیولوژیک و ترکیبات غیرشیمیایی توسعه یافته و می‌توان علاوه بر تولید محصول سالم و باکیفیت یرای سبد غذایی مردم، این محصولات را به خارج از کشور نیز صادر و ارز قابل توجهی وارد کشور کرد.