توسعه روستایی و روستامحوری برنامه وزیر جهاد کشاورزی

پایگاه خبری DA1news: توسعه روستایی امکان بهبود کیفیت زندگی جوامع روستایی را فراهم می کند و از کاهش جمعیت مناطق متاثر از مهاجرت روستایی جلوگیری می کند. ثبات اقتصادی که از طریق اقدامات در مناطق روستایی به دست می آید و توسط کشاورزی هدایت می شود برای رشد یک ملت اساسی است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی،  نوری قزلجه چندی پیش در سخنان خود به کاهش هزینه تولیدات کشاورزی و مقرون به صرفه بودن کشاورزی تاکید کرد و روستامحوری را یکی از سیاستهای اصلی وزارت جهاد کشاورزی شمرد.

وزیر جهاد کشاورزی از جایگزینی، “کشاورز محوری” به جای “کشاورزی محوری” و مبنا قرار دادن توسعه کشاورزی روستاپایه را از سیاست‌های اصلی این وزارتخانه بیان کرد.

با درنظر گرفتن سخنان وزیر محترم کشاورزی و اصلی نام بردن سیاست روستامحور بود کشاورزی کشور آیا زیرساختهای راهبردی و اجرایی این برنامه محقق خواهد شد.

با در نظر گرفتن این که توسعه روستایی امکان بهبود کیفیت زندگی جوامع روستایی را فراهم می کند و از کاهش جمعیت مناطق متاثر از مهاجرت روستایی جلوگیری می کند. ثبات اقتصادی که از طریق اقدامات در مناطق روستایی به دست می آید و توسط کشاورزی هدایت می شود برای رشد یک ملت اساسی است.

کشورهای در حال توسعه به طور فزاینده ای با چالش های زیر در ارتباط با کشاورزی و توسعه روستایی مواجه هستند:

– کاهش فقر از طریق راهبردهای توسعه روستایی و حمایت از نیروهای محرک اصلی رشد اقتصادی و توسعه اجتماعی در مناطق روستایی.
– افزایش امنیت غذایی
– افزایش بهره وری کشاورزی و درآمد کشاورزان.
– توسعه زیرساخت ها و دسترسی به آب.
– بهبود دسترسی پایدار به مناطق و بازارهای غیر مرتبط.
– ایجاد سیستم های هشدار اولیه برای نظارت بر تامین مواد غذایی و طرح های بیمه آب و هوا برای کشاورزان.
– ایجاد تنوع در سیستم های تولید کشاورزی
– ترویج کشاورزی پایدار
– کاهش اثرات زیست محیطی محصولات کشاورزی.
بنابراین، بهبود کارایی استفاده از منابع، توسعه زیرساخت هایی که پیوندهای قوی تر بین کشاورزان و بازارها را تقویت می کند، ترویج تحقیق و توسعه در این بخش و کاهش اثرات زیست محیطی فعالیت های کشاورزی بسیار مهم است.
حقایق کشاورزی و توسعه روستایی

مشارکت کشاورزی و توسعه روستایی

با در نظر گرفتن اینکه پایداری ابزاری کلیدی برای افزایش رفاه جامعه مدنی است. بایددر پروژه‌هایی مشارکت کرد که مفاهیم کشاورزی و توسعه روستایی هدفمند را در بر می‌گیرد و راه‌حل‌هایی را نه تنها از نظر تجاری، بلکه در سطح جمعیت ایجاد می‌کند. همچنین موضوعات اصلی مورد بررسی از جمله دسترسی به زیرساخت های حمل و نقل روستایی، دسترسی به آب و آبیاری، کاهش فقر، امنیت غذایی و تغذیه برای خانوارهای آسیب پذیر روستایی، تقویت ظرفیت های مدیریت و برنامه ریزی تامین آب و فاضلاب، توسعه آبزی پروری پایدار و بهبود شرایط زندگی در روستاها.

برهمین اساس از اساسی ترین برنامه هایی که در راستای این سیاست کلان باید بکار رود می توان به جمع آوری داده ها و تجزیه و تحلیل موقعیتی بخش کشاورزی و توسعه روستایی؛ بررسی و به اشتراک گذاری بهترین شیوه ها در این زمینه؛ توسعه و اجرای استراتژی‌ها، سیاست‌ها و برنامه‌های کشاورزی پایدار و توسعه روستایی؛ برنامه ریزی و هماهنگی توسعه روستایی؛ حمایت از سرمایه گذاری روستایی؛ تقویت ظرفیت نهادهای کشاورزی و توسعه روستایی؛ تقویت ظرفیت جوامع محلی در توسعه روستایی و بهبود تولیدات کشاورزی؛ حمایت از ادغام مفهوم جنسیت در امنیت غذایی و تغذیه؛ تدارکات، ساخت و نظارت بر طرح های آبیاری؛ حمایت در طراحی زیرساخت، ساخت و ساز، نظارت، نگهداری و بازسازی برای منابع ورودی، تولیدات کشاورزی و دسترسی عمومی روستایی؛ و غیره… اشاره کرد.

در پایان امید است که سیاست وزیر محترم کشاورزی آقای نوری قزلجه در راستای اجرای روستامحور و کشاورزمحور کردن کشاورزی کشور اجرایی شود.