توجه ویژه ما به بخش تحقیقات در مسئله یابی و مسئله گشایی است

پایگاه خبری Da1news: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با تاکید بر اینکه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج از ارکان جهاد کشاورزی است، گفت: امروزه بخش تحقیقات باید در کنار بخش اجرایی باشد و موفقیت تحقیقات در گرو نقش داشتن آن در مسئله یابی است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی در استان فارس، مجتبی دهقان پور در آئین تجلیل از محققان و پژوهشگران مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی این استان که به مناسبت هفته پژوهش برگزار شده بود، تصریح کرد: بخش تحقیقات در مسئله یابی و مسئله گشایی در جهاد کشاورزی فارس مورد توجه ویژه قرار دارد و روش انجام کار، تحلیل داده ها و نتیجه گیری در کارهای تحقیقاتی باید مورد توجه باشند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در انجام طرح های تحقیقاتی تهیه یک خلاصه اجرایی طرح برای بهره مندی بخش های اجرایی می تواند سودمند و اثر گذار باشد، اظهار کرد: برای این کار باید خروجی تحقیقات ساده سازی شده باشد و برای گروه مخاطبان قابل فهم باشند و لازم است تا پژوهش های ما کاربردی و تقاضا محور شوند و در حوزه کشاورزی این امر بسیار مهم است.

وی با تاکید بر اینکه پژوهش ها باید کاربردی و تقاضا محور بشود، ابراز کرد: امروزه مشکلات متعددی در بخش کشاورزی وجود دارد، به طور مثال شیوع عارضه زوال مرکبات که در مناطق جهرم، قیروکارزین، افزر و باروس شایع شده است نیازمند این است که تحقیقات به این سمت و سو سوق یابد تا کاربردی و تقاضا محور باشد.

به گفته او؛ در حال حاضر این ظرفیت وجود دارد که تولیدکنندگان در تحقیقات مشارکتی با جهاد کشاورزی و مراکز تحقیقاتی شرکت کنند و مزرعه خود را برای تحقیقات مختلف در اختیار قرار دهند تا بخشی از مشکلات رفع شود.

دهقان پور به موضوع اجرای الگوی کشت نیز گریزی زد و بیان کرد: از ابتدای سال بحث الگوی کشت را با بالغ بر 2500 نفر ساعت نشست تخصصی دنبال کرده ایم تا این طرح نهایی شده است و امیدواریم در دشت قادرآباد مادر سلیمان این الگوی کشت با مشارکت کشاورزان اجرایی شود که می تواند میزان مصرف 45 میلیون متر مکعبی آب را به 36 میلیون متر مکعب کاهش دهد.

او افزایش تنوع کشت از 12 گونه به 18 گونه و افزایش درآمد کشاورزان از 197 میلیارد تومان به 206 میلیارد تومان را از دیگر خروجی های متصور برای اجرای طرح الگوی کشت در دشت قادرآباد مادر سیلمان دانست.

وی افزود: دفتر ارتباط با مراکز علمی و دانشگاه در جهاد کشاورزی فارس راه اندازی شده است و تفکرات امام جمعه شیراز هم به ما در حوزه کشاورزی بسیار کمک می کند و اتاق فکر و هیئت اندیشه ورز هم در جهاد کشاورزی استان تشکیل شده تا ماحصل ایده های تحقیقاتی اجرایی شود.

دهقان پور یکی از الزامات الگوی کشت را بحث کشت قراردادی دانست و گفت: از مجموع 400 هزار هکتار کشت قراردادی کشور 101 هزار هکتار متعلق به استان فارس است و در بحث کشاورزی باید پیوست های فرهنگی و اجتماعی در کنار مباحث اقتصادی داشته باشیم تا به توسعه پایدار دست یابیم.

آئین تجلیل از محققان و پژوهشگران مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس با حضور لطف الله دژکام نماینده ولی فقیه در این استان و امام جمعه شیراز، ابراهیم عزیزی نماینده مردم شهرستان های شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی، حسین جعفری معاون پژوهشی و فناوری و سید محمد رضا هاشمی مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان تات، سید محسن قائمی مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، ابوالفتح مرادی رئیس مرکز تحقیقات  کشاورزی و منابع طبیعی، و جمع کثیری از مدیران و پژوهشگران برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *