تمرکز جشنواره بین‌المللی خرما بر تقویت صادرات

پایگاه خبری DA1news: عضو کمیته اجرایی چهارمین جشنواره بین المللی خرما در استان بوشهر گفت: تمرکز استان های خرماخیز بر افزایش صادرات با توجه به بازارهای شرق آسیاست که این مهم دراین رویداد به طور ویژه مورد توجه قرار دارد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، ابوالقاسم محمدزاده اظهار کرد: در حوزه تسهیل صادرات خرما انتظار است عرضه ارز صادراتی این محصول در سامانه نیما حذف یا روشی لحاظ شود که صادر کننده با تهاتر این ارز را وارد چرخه اقتصادی کشور کند تا با این رویکرد نگرانی مسئولان از حیث تامین نیازهای ارزی برطرف شود.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر افزود: در حالیکه کشور مصر با تولید ۳۵ تن خرما در هکتار رکورد میزان تولید این محصول را در دنیا ادارد و متوسط تولید جهانی آن نیز هفت تن در هکتار این میزان در ایران پنج تن در هکتار است که توصیه همگان افزایش میزان بهره وری و فروش و صادرات محصول است.

محمدزاده اظهار کرد: هم اکنون از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن خرمای فروش شده در دنیا یک سوم آن در کشور هند انجام می‌شود.

وی بیان کرد: قیمت خرمای کبکاب سردخانه‌ای استان بوشهر اکنون بین ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان است اما در استان های مصرف کننده این قیمت سه تا چهار برابر بیشتر عرضه می‌شود که دلیل اصلی آن نیز عرضه خرما با سودغیرمتعارف از سوی مرکزهای فروش است.

محمدزاده ادامه داد: شکاف قیمت خرما بین نخلستان تا بازار بسیار زیاد است که با اصلاح درصد سودها باید مصرف کنندگان با قیمت پایین‌تری خرما را تهیه کنند.

وی بیان کرد: خرما یک غذای کامل برای جایگزین قند و سایر گروه‌های قندی است که با این وجود از سفره ایرانی ها در حال حذف شدن است و شاید عمده دلیل آن تنوع بالای محصولات ارائه شده در مرکزهای فروشگاهی و قیمت بالای محصول است.

محمدزاده ادامه داد: از ۵۰ میلیارد دلار صادرات کشور ۳.۷ سهم محصولات کشاورزی است که در این بین خرما ۳۷۰ میلیون دلار را به خود اختصاص داده است.

عضو کمیته اجرایی جشنواره بین المللی خرما در استان بوشهر اظهار کرد: در زمان حاضر صادرکننده خرما باید ارز خود را در سامانه نیما ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان بفروشد و این در حالی است که قیمت ارز در بازار آزاد نزدیک به ۴۰ هزار تومان است.

محمدزاده ادامه داد: در این سال ها با مشارکت ستودنی سرمایه گذاران بخش خصوصی بالای ۷۰ هزار تن ظرفیت سردخانه در اختیار خرمای استان بوشهر قرار گرفته است که این ظرفیت نیازمند افزایش ۳۰ هزارتنی است.

وی یادآور شد: در مزارع پرورش میگو استان بوشهر افزایش عملکرد محصول در هکتار محقق شده که این مهم برای نخلستان‌ها نیز قابلیت تحقق دارد و با توجه به کمبود آب افزایش میزان بهره وری موضوعی مهم برای سرشکن کردن هزینه‌های تولید خرما و افزایش رقابت پذیری در بازارهای داخلی و خارجی است که باید به این مقوله نگاه ویژه شود.

حضور قطعی ۱۰ استان در نمایشگاه بین المللی خرما بوشهر

محمدزاده ادامه داد: حضور ۱۰ استان در نمایشگاه بین المللی خرما و صنایع وابسته به آن در استان بوشهر قطعی شده تا آخرین توانمندی‌های آنان در این حوزه را در معرض دیدم عموم بگذارند.

عضو کمیته اجرایی جشنواره بین المللی خرما در استان بوشهر گفت: در این نمایشگاه تولیدکنندگان، فعالان حوزه بسته بندی، ماشین آلات، فعالان بازارهای داخلی و خارجی و دستگاه‌‎های مرتبط در یکهزار و ۹۰۰ مترمربع تولیدات و خدمات خود را به مدت چهار روز عرضه می‌کنند.

وی بیان کرد: در این راستا صبح روز چهارشنبه هفته جاری بوشهر میزبان استان‌های خرماخیز کشور می‌شود تا با حضور متولیان و فعالان بخش خرما میز ملی این محصول تشکیل شود.

محمدزاده ادامه داد: در این میز چالش‌های فراروی استان‌های خرماخیز مانند تولید، بهره‌وری، کم آبی و بررسی راهکارهای توسعه فناوری این محصول بررسی می‌‎شود.

وی گفت: امسال دبیرخانه رویداد بین‌المللی خرما تکلیفی نیز برعهده مرکزهای دانشگاهی گذاشته تا بتوانند در این حوزه کمک لازم را داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *