تقویت پوشش گیاهی راهکار برون‌رفت از چالش‌های زیست محیطی است

به گزارش DA1news: رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: امروز ایران و کشورهای جهان با چالش‌های مختلف زیست محیطی و تغییرات شدید اقلیمی مواجه هستند و ما تکلیف داریم برای برون‌رفت از این چالش ها در زمینه افزایش پوشش گیاهی و جنگلکاری اقدامی جهادی داشته باشیم.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور‏، عباسعلی نوبخت در جلسه بررسی طرح نهضت جهادی تولید و کاشت یک میلیارد اصله نهال در کشور که به صورت ویدئوکنفرانس با مدیران کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان‌ها سخن می‌گفت، با اشاره به شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها، یاد سردار شهید قاسم سلیمانی و مهندس کریم ساعی بنیانگذار علوم جنگل را گرامی داشت و گفت: افتخار می‌کنم که امروز به عنوان یک جنگلبان در منابع طبیعی خدمت می‌کنم.

وی با اشاره به اینکه جلسات متعدد کارشناسی برای طرح تولید و کاشت یک میلیارد نهال برگزار شده است، گفت: برای این اقدام به میزان ۵/۳ میلیون هکتار عرصه در کشور تعیین شده است و با توجه به ظرفیت‌هایی که وجود دارد این کار شدنی است.

برای ماندگاری خود آمارهای غلط به مردم و مسوولان ارائه نمی‌کنیم

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه گفت: در این مسیر دنبال آمارسازی نیستیم و برای ماندگاری خود آمارهای غلط به مردم و مسوولان نخواهیم داد و تلاش خواهیم کرد به هر میزان نهالی که تولید و کاشته شده است را به افکار عمومی اعلام کنیم.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور همچنین در این نشست به اشاره به بازدید از توانمندی‌های نهالستان‌های سراب و جلفا در استان آذربایجان شرقی در تولید نهال گفت: این استان با توجه به تجهیز زیرساخت‌های نهالستان‌ها و مشارکت بخش خصوصی قادر است به تنهایی سالانه ۲۶۰ میلیون نهال تولید کند و استان البرز نیز قادر است بیش از ۵۰ میلیون نهال تولیدی سالانه داشته باشد.

به گفته وی، علاوه بر آذربایجان که توانست از توانمندی‌های بخش خصوصی بویژه کارخانه تراکتورسازی به خوبی استفاده کند، استان‌های خوزستان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، کردستان و مرکزی نیز در این میان فعالیت‌های بسیاری خوبی داشتند و توانستند از ظرفیت‌های موجود در استان به خوبی بهره‌مند شود.

صداقت، امانتداری و تعهد، اساس کار در پذیرش مسوولیت است

نوبخت صداقت، امانتداری و تعهد را پایه و اساس کار در پذیرش مسوولیت برشمرد و یادآور شد: مشکلات مردم با منابع طبیعی باید حتی‌المقدور در استان‌ها حل و فصل شود، مردم نباید با این شرایط سختی و طولانی مسافت برای انجام کار در منابع طبیعی هر لحظه به ستاد سازمان مراجعه کنند و متحمل سختی و هزینه شوند.

وی همچنین از وزیر جهاد کشاورزی به خاطر حمایت‌های لازم از منابع طبیعی تشکر کرد و گفت: دکتر ساداتی‌نژاد در این مدت تلاش زیادی برای ارتقای منابع طبیعی انجام داده و برای تامین اعتبارات مستقل جهت تولید و کاشت یک میلیارد اصله نهال رایزنی زیادی با سازمان برنامه و بودجه داشته است تا این  نیاز واجب و ضروری کشور در مسیر تحقق قرار گیرد.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در پایان سخنان خود در جمع مدیران ستادی افزود: استان‌هایی که بیشترین ظرفیت را برای تولید نهال در نهالستان‌ها ایجاد نمایند قطعاً مورد توجه و تشویق قرار می‌گیرند.

برای برون رفت از وضعیت موجود زیست محیطی، دنیا به کاشت نهال روی آورده است

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور نیز در این جلسه گفت: امروز ایران و جهان با چالش‌های اقلیمی همچون فرسایش خاک، بیابان زایی، ریزگرد، فرونشست زمین، سیل و غیره روبروست و نتیجه همه اینها کم‌توجهی به جنگل‌کاری و درخت بوده است و دنیا به این نتیجه رسیده برای برون رفت از وضعیت موجود زیست محیطی باید به درختکاری و گسترش فضای سبز و پوشش گیاهی روی آورد که البته ما نیز در ایران از این امر مستثنی نیستیم.

شعبانیان افزود: راهکارهای اجرایی در زمینه کاشت و تولید یک میلیارد اصله نهال در سازمان بررسی شد، برای آن مجری طرح تعیین گردید، امسال زیرساخت‌ها مهیا می شود و از سال ۱۴۰۲ این طرح در سراسر کشور به مدت چهار سال برای دستیابی به اهداف پیش رو اجرایی خواهد شد.

وی طرح نهضت جهادی نهالکاری را شامل احیا و غنی‌سازی، زراعت چوب و جنگل‌کاری نام برد و اظهار امیدواری کرد؛ با همفکری مدیران منابع‌طبیعی ستاد و استان‌ها این امر مهم در یک فرصت چهار ساله محقق شود.

افزایش ظرفیت برای تولید نهال در نهالستان‌های منابع طبیعی

مجری طرح نهضت جهادی تولید و کاشت یک میلیارد اصله نهال نیز در این نشست گفت: این طرح نهضت جهادی از شهریور ماه امسال توسط رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی به سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ابلاغ شده و به سرعت کارها در این بخش آغاز شده است.

رضا احمدی اعلام کرد: در استان‌ها ظرفیت تولید نهال احصا شده و خوشبختانه ظرفیت بسیار بالایی برای تولید نهال در نهالستان‌های منابع طبیعی وجود دارد.

وی با بیان اینکه تولید و کاشت یک میلیارد اصله نهال در یک بازه زمانی چهار ساله یک اقدام جهادی از سوی منابع طبیعی است که با مشارکت بخش خصوصی و مردم انجام می شود، به شاخص‌های مدیریت جهادی از دیدگاه مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: خودباوری، داشتن ادبیات مشترک، کارآمدی و سرعت بخشیدن به کار، استفاده از امکانات و ظرفیت های موجود، حرکت مبتنی بر علم و درایت و حضور مردمی و عزم ملی از شاخص‌های ضروری و لازم در اجرای این طرح جهادی است.

مجری طرح نهضت جهادی تولید و کاشت یک میلیارد اصله نهال در کشور سرانجام خاطرنشان کرد: حرکت در منابع طبیعی بر پایه علم و تخصص است و نیروهای سازمان افرادی متخصص هستند و آنچه می‌تواند این حرکت جهادی را شکل دهد عزم و اراده‌ای است که در مجموعه منابع طبیعی، جوامع محلی، دوستداران محیط زیست و دستگاه‌های اجرایی مربوطه است.

بر اساس این گزارش، در این نشست ویدئوکنفرانسی، مدیران کل منابع طبیعی استان‌های آذربایجان شرقی، کرمانشاه، ایلام، اصفهان، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، همدان، هرمزگان، لرستان، خراسان جنوبی، بوشهر، مازندران – ساری، خوزستان، گلستان، البرز و فارس گزارشی از اقدامات و تامین و تجهیز امکانات و زیرساخت های نهالستان‌ها ارائه کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *