تغییرات آب و هوایی می تواند بر تورم تاثیر بگذارد؟!

پایگاه خبری DA1news: انتظار می رود افزایش دما و رویدادهای شدید آب و هوایی تأثیرات جهانی بر کشاورزی داشته باشد.

به گزارش گروه بین الملل اخبار روزانه کشاورزی، بر اساس مطالعه جدیدی که توسط موسسه پوتسدام برای تحقیقات تأثیر آب و هوا (PIK) انجام شده است، افزایش میانگین دما می تواند تورم سالانه مواد غذایی را تا 3.2 درصد در سال و تورم کلی را تا سال 2035 تا 1.18 درصد در سال افزایش دهد.

در این مطالعه، دانشمندان بررسی کردند که چگونه عوامل آب و هوایی مانند دمای بالا و بارندگی شدید بر تورم در داده‌های تاریخی تأثیر می‌گذارند، اما آنها نگاه جداگانه‌ای به اینکه کدام مواد غذایی احتمالاً بیشترین تأثیر را دارند، نکردند.

دکتر مکس کوتز، یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: «با نگاهی به بیش از 27000 مشاهده داده‌های تاریخی، متوجه شدیم که افزایش دما می‌تواند قیمت مواد غذایی را به‌ویژه در مناطق و فصول گرم افزایش دهد.»

تحت شرایط اقلیمی آینده، این تاثیرات می‌تواند تا سال 2035 به میزان 1 تا 3 درصد در سال بر تورم مواد غذایی بزرگ شود و این امر تهدیدی برای ثبات قیمت‌ها توسط بانک‌های مرکزی مانند بانک مرکزی اروپا است که هدف آن حفظ تورم زیر 2 درصد است.

در همین حال، این مطالعه نشان می‌دهد که تورم کل می‌تواند هر سال به طور متوسط ​​0.32-1.18 درصد در سطح جهان افزایش یابد.

این گزارش خاطرنشان کرد که افزایش یا بی ثباتی قیمت ها رفاه اقتصادی و انسانی و همچنین ثبات سیاسی را تهدید می کند و به گفته سازمان ملل متحد، بحران هزینه زندگی در سال های 2021-2022، 71 میلیون نفر دیگر را در سراسر جهان به فقر کشاند.

تورم ناشی از اقلیم بر کشورهای ثروتمند و فقیر به طور یکسان تأثیر می گذارد
انتظار می رود که تورم مواد غذایی و تورم کل تحت تأثیر گرمایش جهانی در کشورهای با درآمد بالاتر و پایین تر قرار گیرد.

با افزایش دما، تورم افزایش می‌یابد، و این تورم در تابستان و در مناطق گرم در عرض‌های جغرافیایی پایین‌تر که در تمام طول سال ادامه خواهد داشت، به شدت افزایش می‌یابد. بر اساس این مطالعه، به همین دلیل، جنوب جهانی، به ویژه آفریقا و آمریکای جنوبی، بیشتر تحت تأثیر این مطالعه قرار خواهند گرفت.

در همین حال، در عرض های جغرافیایی بالا، فصلی قوی وجود دارد که در تابستان به اوج خود می رسد.

بر اساس این گزارش، افزایش یک درجه سانتی‌گراد در میانگین دمای ماهانه، مانند بارندگی‌های اضافی تا یک سال بر قیمت‌ها تأثیر می‌گذارد، اما تأثیرات آن بر قیمت‌ها زمانی کوتاه‌مدت است که ناشی از خشکسالی بیش از حد باشد.

این مطالعه نگاهی دقیق به تابستان بسیار گرم اروپا در سال 2022 داشت، زمانی که گرما و خشکسالی تأثیر گسترده ای بر کشاورزی و اقتصاد داشت.

کوتز افزود: “تخمین می زنیم که گرمای شدید تابستان سال 2022 تورم مواد غذایی در اروپا را حدود 0.6 درصد افزایش داد، گرمایش آینده پیش بینی شده برای سال 2035 تا 50٪ اثرات چنین شدیدی را تشدید خواهد کرد.”

 

ترجمه: مجید میری