تاثیر کلسیم تامین نیاز غذایی گیاه

به گزارش DA1news:عنصر کلسیم در گروه عناصر ماکرو‌‌ ثانویه قرار دارد که نشان دهنده‌‌‌‌‌‌ی اهمیت آن در تامین نیاز غذایی گیاه است. وظایف کلسیم در گیاه استحکام و نفوذپذیری غشای سلول، جوانه‌‌زنی و رشد دانه، فعال کردن تعدادی از آنزیمها و دخالت در تقسیم و بزرگ شدن سلول است. ما بهت چند تا راهکار پیشنهاد دادیم توی این مقاله، حتما بخونش …

نقش کلسیم در گیاه

عنصر کلسیم در گروه عناصر ماکرو‌‌ ثانویه قرار دارد که نشان دهنده‌‌‌‌‌‌ی اهمیت آن در تامین نیاز غذایی گیاه است. وظایف کلسیم در گیاه استحکام و نفوذپذیری غشای سلول، جوانه‌‌زنی و رشد دانه، فعال کردن تعدادی از آنزیمها و دخالت در تقسیم و بزرگ شدن سلول است. در کنار این موارد کلسیم یک نوع عنصر کیفی برای میوه‌ها شناخته شده است.

کمبود کلسیم بیماری‌های فیزیولوژیکی مانند لکه تلخ موضعی، لکه چوب پنبه‌ای، نرمی میوه در اثر پیری، لهیدگی و پوسیدگی گلگاه را به دنبال دارد.

عوارض فیزیولوژیکی ناشی از کمبود کلسیم

لکه تلخی ( Bitter pit): این عارضه در اثر کمبود کلسیم ایجاد می شود که عواملی چون نسبت بالای برگ به میوه‌ها، تنک زیاد یا محصول کمتر، گرده‌افشانی ضعیف و تناوب باردهی این عارضه را تشدید می کند. زمانیکه محصول کم و مصرف نیتروژن مصرفی زیاد باشد، رشد شاخه‌ها تا اواخر تابستان ادامه دارد که درخت دارای برگ‌های بزرگ شده و شاخه و برگ زیادی تولید می‌کند. افزایش سطح برگ، سطح تعرق شاخه و برگ ها را بالا برده و مواد معدنی موجود در شیره‌ی خام از جمله کلسیم را به طرف خود می کشند در نتیجه به علت پایین بودن تعرق در میوه‌ها ، کلسیم کمتری به طرف میوه‌ها می رود. در اثر کمبود کلسیم در میوه‌ها گروهی از سلولهای اپیدرمی در نزدیک گلگاه متلاشی شده و تبدیل به لکه‌های نکروتیک می شوند.

کنترل لکه تلخی:

محلولپاشی کود‌های کلسیم در طول فصل به تعداد سه تا 4 تکرار

غوطه ور کردن میوه در کلرور کلسیم 4 درصد پس از برداشت

کنترل لکه تلخی با عملیات باغبانی

جلوگیری از مصرف زیاد کودهای ازته

تنظیم آبیاری

جلوگیری از تنش‌های خشکی

جلوگیری از هرس‌های شدید زمستانه

جلوگیری از هرس یا تنک بیش از اندازه

2- لکه چوب پنبه ای (Cork spot): کلسیم در چرخه‌‌ی تقسیم سلولی نقش دارد. در سیب‌هایی با کمبود کلسیم، تقریبا یک ماه بعد از تقسیم سلولی، سلول ها مجددا تقسیم شده و هسته‌‌ها بدون تقسیم سیتوپلاسم تقسیم می شوند. این تقسیم نابهنجار درون سلولی باعث به وجود آمدن سلولهایی با هسته‌های متعدد می‌شود و نهایتا دیواره سلولی اولیه می‌شکند و لکه چوب پنبه‌ای به وجود می‌آید. کنترل آن با محلولپاشی کلسیم در طول فصل رشد انجام می‌شود. ظاهرا این عارضه به صورت لکه های قهوه ای رنگ و سخت روی میوه نمایان است که در گلابی دیده می شود.

کنترل لکه تلخی:

3- پوسیدگی گلگاه: این عارضه در هندوانه، گوجه فرنگی، فلفل و حتی هلو دیده می شود. دلیل اصلی آن کمبود کلسیم و عواملی مانند تنش‌های رطوبتی، شوری خاک، شرایط آب‌و‌هوایی، رشد رویشی سریع که انتقال کلسیم به میوه‌‌ها را مختل می‌کند می باشد که با اعمال روش‌های زراعی صحیح کاهش می‌یابد. در مواردی مثل شوری خاک از کلرور کلسیم یا نیترات کلسیم به صورت محلولپاشی استفاده می کنند

4 – لهیدگی و سفتی میوه:

لهیدگی و سفتی میوه

لهیدگی در برخی از ارقام سیب مانند قرمز لبنان و اسپارتان دیده می شود. با محلولپاشی کلسیم قابل کنترل است.

نوبت اول: حداکثر 4 هفته بعد از اتمام گل‌دهی و محلولپاشی‌های بعدی 14 روز بعد از نوبت قبلی و آخرین آنها 14 روز قبل از برداشت بایستی انجام شود.

5- کوتاه‌شدن طول عمر انبارداری: مصرف کلسیم 21 روز قبل از برداشت باعث سفتی بافت میوه، کاهش تولید اتیلن و کاهش تنفس گردیده و تاخیر در پیری را به دنبال دارد. طبق تحقیق انجام شده کودکلسیم پیری و از دست دادن رطوبت در میوه های آلبالو را به تاخیر می‌اندازد. کاربرد کلسیم بصورت محلولپاشی در گل‌های شاخه بریده سبب افزایش طول عمر آنها می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *